header photo

زلزله شدیدی استان بوشهر را لرزاند

زلزله شدیدی استان بوشهر را لرزاند

 

خبرگزاری ها  از وقوع زلزله شدیدی در استان بوشهر خبر دادند که متاسفانه منجر به مرگ دهها نفر و زخمی شدن صدها نفر از هموطنانمان در  این خطه از کشور شده است.

بنا به اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله اصلی در ساعت ۱۶:۲۲ به قدرت ۶٫۱ ریشتر و در عمق ۱۲ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته و در یک ساعت پس از آن نیز دست کم ۹ پس لرزه بزرگ به ترتیب به بزرگی ۴٫۸ ریشتر، ۵٫۳ ریشتر، ۴٫۴ ریشتر، ۴٫۲ ریشتر، ۳٫۴ ریشتر، ۴٫۱ ریشتر، ۴٫۵ ریشتر، ۵ ریشتر، ۴٫۱ ریشتر، ۳٫۶ ریشتر، ۴٫۴ ریشتر و ۴٫۷ ریشتر گزارش شده است.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران  مرکز این زلزله را شهر کاکی در این استان گزارش کرده است. خبرگزاری مهر نیز گفته است که تا بامداد روز چهارشنبه، حدود نود پس لرزه در منطقه روی داده و باعث نگرانی ساکنان محلی شده است این زمین لرزه به ساختمان‌ها و تاسیسات شهری و روستایی آسیب گسترده‌ای رسانده و به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، در برخی روستاها، حدود هشتاد درصد از ساختمان‌های مسکونی تخریب شده است. همچنین گزارش ها حاکی از ادامه پس لرزه های نسبتا شدید در محدوده شهرها و بخشهای کاکی، خورموج و بوشکان در استان بوشهر است. یکی از پایگاه خبری محلی (سوک) نیز خبر داده که خطوط مخابراتی شهرهای خورموج ، کاکی و شنبه با اختلال مواجه شده است به گونه ای که اینترنت در این شهرها قطع و تماس با تلفن همراه به سختی امکان پذیر است. این منبع همچنین خبر داده که گرد و خاک ناشی از زلزله بعد از چند ساعت هنوز در منطقه قابل مشاهده بوده و کوه های اطراف به خصوص کوه بیرمی در تنگستان که به دلیل زمین لرزه بخش هایی از آن دچار ریزش شده است  و هاله ای از گرد و غبار مناطق پرامونی این کوه را فرا گرفته است.

این سایت از مرگ شش عضو یک خانواده هشت نفری در شهر شنبه نیز خبر داده که در میان حزن و اندوه مردم از زیر آوار بیرون آورده شده اند.

به گفته استاندار بوشهر، تعداد ۷۰۰ منزل مسکونی ۱۰۰ درصد و تعدادی از ۳۰ تا ۴۰ درصد تخریب شده اند.

اخبار مقدماتی از این حادثه نا گوار به هیچ وجه گویای واقعیت تلخی که رخ داده است نیست. مسئولین ذیربط کشوری و استانی چنین وا نمود کرده اند که همه چیز در کنترل و اقدامات مناسب را برای آسیب دیدگان زلزله انجام داده اند. اما تجربه زلزله سال گذشته آذربایجان شرقی نشان میدهد که چنین شعارهایی هیچ انطباقی با عملکرد مسئولین ندارد. مسئله دیگری که باعث تاسف فراوان است، هنوز زلزله هایی به مقیاس 6 ریشتر می تواند به ویرانی و کشتار مردم در نقاط گوناگون کشور شود. چیزی که در بسیاری از نقاط جهان به مقیاس بالاتر از آن قابل کنترل می باشد. اما مسئولین جمهوری اسلامی به هیچوجه پاسخگوی حوادث ناگواری که میتواند رخ ندهد، نیستند و با ابراز تاسف و همدردی و اعلام چند روز عزاداری  از مسئولیت شانه خالی می کنند.

فرقه دمکرات آذربایجان ضمن همدردی با داغ دیدگان این حادثه ناگوار انتظار دارد تا هموطنان سراسر کشور مانند همیشه به کمک آسیب دیدگان زلزله بشتابند. همیاری و همگامی شما عزیزان می تواند از آلام و مصیبت سنگینی که به آسیب زدگان زلزله وارد آمده است، بکاهد.

                                                                                                فرقه دمکرات آذربایجان – 21 فروردین 92

 

Go Back

Comment