header photo

آتش سوزی گسترده در جنگل های ارسباران توطئه جنگل خواران یا بی اعتنایی مسئولین

آتش سوزی گسترده در جنگل های ارسباران

توطئه جنگل خواران یا بی اعتنایی مسئولین

به گفته مسئولین محلی: "از ابتدای امسال تاکنون، آذربایجان شرقی بیشترین میزان حریق را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در کل ایران داشته است: "گذشته از آتش‌سوزی‌های اخیر، وسعت حریق در این استان به ۴۳۰ هکتار می‌رسد."

ارسباران یا قره‌داغ منطقه کوهستانی جنگلی وسیع و متنوعی است در شمال استان آذربایجان شرقی ایران که به دلیل تنوع گونه های گیاهی و جانوری بخشی از آن در سال ۱۹۷۶ به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره، معرفی شد.

ذخیره‌گاه زیست کره، مناطق حفاظت‌شده طبیعی-زیستی بین‌المللی هستند که نیاز به حفاظت خاص دارند.

این منطقه که از تنوع گونه های گیاهی و جانوری برخوردار است چند بار برای ثبت در فهرست میراث طبیعی جهان به سازمان علمی فرهنگی ملل متحد،‌ یونسکو معرفی شده است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت دارای تنوع زیست محیطی است. ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه‌های گیاهی شناخته شده در این محدوده هستند.

از حدود سه روز پیش مناطق وسیعی از جنگل‌های مرتفع و مراتع سرسبز ارسباران که از مناطق حفاظت شده طبیعت ایران محسوب می‌شوند آتش گرفته است. به گفته مقامات رسمی بیش از ۳۰۰ هکتار از این مناطق در آتش سوخته است.

حمید ظهرابی، معاون سازمان محیط زیست ایران که برای بررسی ابعاد آتش‌سوزی ارسباران روز‌ جمعه اول شهریور، ۲۳ اوت به منطقه سفر کرده است به خبرگزاری ایسنا گفت که هرچند اراضی دچار حریق در موقعیتی نیست که "متخلفان با هدف تصرف آتش زده باشند" اما به احتمال قوی بخشی از حریق می‌تواند "با هدف تصرف زمین بوده باشد."

یک مسئول اداره منابع طبیعی آذربایجان شرقی از سوختن حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران خبرداد و گفت که این مناطق شامل "مرتع، مرتع مشجع و جنگل و اراضی جنگی با گونه‌های بلوط، ممرز، شیرخشت، سیاه‌تلو و همچنین گونه‌های نادر و با ارزش اورس بوده است."

محمدباقر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: با تلاش‌ تمامی نیروهای مستقر در محل، شامل اعضای شورای هماهنگی شهرستان خداآفرین و شهرستان‌های مقیم اعم از اهر، کلیبر، هوراند و ورزقان و تعدادی از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، مس سونگون، منابع طبیعی، هلال احمر، محیط زیست و سایر دستگاه‌ها که از لحظه اول وقوع آتش‌سوزی در محل حضور دارند.

بر اساس اظهارات فرماندار خداآفرین، نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر، اهر، ورزقان، هوراند و حتی مدیریت کل بحران استانداری همراه با نیروهای مرزبانی و انتظامی خداآفرین مشغول مهار آتش هستند.

Go Back

Comment