header photo

آخرین وضعیت بازداشت شدگان قلعه بابک

آخرین وضعیت بازداشت شدگان قلعه بابک

خبرگزاری هرانا – روز جمعه مورخ ۹ تیرماه در پی برگزاری مراسم سالانه بابک خرمدین در قلعه بابک در شهرستان کلیبر واقع در استان آذربایجان شرقی، ۱۲ تن از حاضرین از جمله فعالین ترک (آذری) همراه با یک کودک یازده ساله، توسط ماموران امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و همینطور زندان اهر منتقل شدند. همچنین یک تن از حاضرین نیز تحت تعقیب این نیروها قرار گرفته است. گزارش پیش رو به شرح آخرین وضعیت این شهروندان می پردازد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمعه، ۹ تیر ۱۳۹۶، دوازده تن از تجمع کنندگان در قلعه بابک از توابع شهرستان کلیبر واقع در استان آذربایجان شرقی، به مناسب سالروز بابک خرمدین، با دخالت ماموران امنیتی همراه با ضرب و شتم حاضرین، بازداشت و به اداره های اطلاعات و زندان اهر منتقل شدند.

بر اساس گزارشات دریافتی از مجموع مشارکت کنندگان در این مراسم که بازداشت شدند تاکنون؛ ۶ نفر آزاد شدند، قرار بازداشت ۴ نفر به قرار وثیقه تبدیل شده است، ۲ نفر در بازداشتگاه اداره اطلاعات به سر می برند و یک نفر دیگر نیز تحت تعقیب است.

سید آراز قارداغی، محمد مردی، حسن قاراداغی، رضا آقایی و سجاد صدقی پس از بیست وچهار ساعت بازداشت و بازجویی بدون صدور قرار آزاد شدند. این پنج نفر به همراه مهدی اکبری کودک یازده ساله‌‌ای که پس از پانزده ساعت بازداشت و بازجویی تحویل خانواده‌اش شده بود ۶ نفری هستند که از بابت این پرونده مورد تعقیب قضایی قرار نگرفتند.

میلاداکبری، رحیم زارعی، حامد رواجی و رحیم نوروزی دیگر بازداشت شدگانی هستند که به حکم دادگاه انقلاب کلیبر به زندان اهر منتقل و قرار وثیقه ۱۵ میلیونی برای آنان تعیین شده است.

به آنان گفته شده است علیرغم تعیین قرار وثیقه تا ده روز آینده امکان تودیع قرار نخواهد بود و بازداشت آنان تا زمان اعلام نظر مرکز ادامه خواهد داشت.

مرتضی پروین و اکبر جهانگیری دو فعال دیگر دستگیر شده مرتبط با این پرونده هستند که پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند.

این افراد طی امکان تماس کوتاهی که با خانواده های خود پیدا کردند از ضرب و شتم خود در اداره اطلاعات تبریز خبر دادند.

یک منبع مطلع از وضعیت بازداشت شدگان در گفتگو با گزارشگر هرانا ضمن تایید این موضوع گفت “مرتضی پروین در گفتگوی تلفنی با برادرش ، هنگامی که از مضروب شدن خود در بازداشتگاه منجمله شکستگی و خونریزی در ناحیه سرش خبر میداد مکالمه اش توسط ماموران مراقب بصورت تعمدی قطع شد. انتشار خبر ضرب و شتم این دو فعال، واکنش دیگران از جمله اعتراض بازداشت‌شدگانی که در زندان اهر به سر می برند را به دنبال داشته است.”

از سوی دیگر توحید امیرامینی سخنران اصلی مراسم نیز که علیرغم تلاش نیروهای امنیتی توانسته بود از مراسم خارج شود اکنون تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

نیروهای امنیتی دیروز یکشنبه یازده تیرماه با مراجعه به منزل پدری آقای امیرامینی در اردبیل درصدد بازداشت وی برآمدند که با توجه به عدم حضور وی در منزل این تلاش ها تاکنون منجر به بازداشت وی نشده است.

در نهم تیر ماه فعالین مدنی به بهانه سالگرد تولد بابک خرمدین در قلعه بابک گرد هم آمده بودند، آنان این مناسبت را با برگزاری سخنرانی، سردادن شعار، در دست داشتن بنر و پلاکادر هایی با محتوای آزادی سیامک میرزایی و دفاع از حق آموزش به زبان مادری به برنامه ای اعتراضی برای طرح مطالبات خود تبدیل کردند. این برنامه با بازداشت ۱۲ نفر و تحت تعقیب گرفتن ۱ تن دیگر از سوی نیروی انتظامی پایان یافت.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای اسلامی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته است

Go Back

Comment