header photo

آذرشهر، پایتخت خشکبار و حبوبات

آذرشهر، پایتخت خشکبار و حبوبات   

 شهری که توسعه اش همت عمومی می طلبد

شهرستان آذرشهر با وجود قابلیت های فراوانی چون مرکزیت خشکبار و حبوبات کشور، همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و نتوانسته از پتانسیل های بالقوه ی خود به خوبی بهره ببرد.

شهرستان آذرشهر منبع اصلی خشکبار ، حبوبات، سیر و معادن مختلف خصوصا سنگ های تزینی و ساختمانی است ولی متاسفانه تا به حال نتواسته به جایگاه اصلی خود که شایسته آن است تکیه کند. به گفته فرماندار شهرستان آذرشهر، خشکبار و آجیل این شهرستان می تواند نیاز کل خاورمیانه را تامین نماید و لپه آذرشهرخود سندی بر ادعای فرماندار می تواند باشد که 95 درصد لپه ایران را شهرستان آذرشهر تامین میکند.

به جرات میتوان دیار کهن آذرشهر را غنی ترین و مستعدترین شهرستان به علت دارا بودن پتانسیل های بیشمار و مردمانی سختکوش شمالغرب کشور معرفی کرد.

از ظرفیت ها و پتانسیل های این شهرستان می توان به گل محمدی نادیلو، لپه آذرشهر، انگور و دوشاب دهستان شیرامین، خشکباراخی جهان و قاضی جهان، لبنیات کوخالو، خیار و سیب زمینی ینگجه، سیر تیمورلو و قراغیل، پیاز دستجرد و قشلاق پیازی، آجیل، نخودچی و سوزن دوزی ممقان، گردو و بادام و سنجد و دامپروری کل شهرستان، گردشگری قرمزی گل و مسجد و گورستان تاریخی قدمگاه، گردشگری و مهی چشمه جراغیل( که کیفیت 8 برابری نسبت به آب معدنی دماوند دارد)، پتانسیل گردشگری ائل میدانی گوگان و تاپ تاپان آذرشهر، شهرک سلیمی و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و معادن سنگ و ... اشاره کرد.

واقعا جای سوال اینجاست کدام شهرستان را سراغ دارید که این همه پتانسیل را یکجا در دل خود جا داده باشد؟ و چرا تا به حال علیرغم تلاش مسئولین نتوانسته ایم جایگاه اقتصادی آذرشهر که بیش از اینهاست را تثبیت کنیم!؟

برای تبدیل پتانسیل های بالقوه شهرستان به بالفعل نیازمند بلندهمتی اهالی کل شهرستان وهمچنین همدلی بین مردم و مسئولین است.

حبوبات و خشکبار و آجیل و سایر محصولات کشاورزی و دامداری شهرستان آذرشهر زمانی میتواند به جایگاه واقعی خود برسد که بتوانیم با بسته بندی و فرآوری اصولی، بهداشتی و مطابق با استانداردهای جهانی آنرا به تمام نقاط جهان صادر کنیم.

تسریع در احداث بازار، میدان خشکبار، حبوبات و شهرک صنعتی سنگ و بسترسازی و جذب سرمایه گذاران برای پروژه های عمرانی، گردشگری و خدماتی می تواند موجبات توسعه متوازن اقتصادی را فراهم آورد.

اگر به خوبی بتوانیم شهرستان آذرشهر را پایتخت خشکبار و حبوبات کشورمعرفی کنیم می توان با ایجاد و راه اندازی ایستگاه های دریافت عوارضی در ورودی و خروجی شهرستان علاوه بر ارزآوری و جذب سرمایه متوازن به کل نقاط شهرستان، گام بلندی را در جهت توسعه همه جانبه شهرستان خواهیم برداشت.

مهدی دهقانی

 

 

 

Go Back

Comment