header photo

آغاز سال تحصیلی ، نوشت‌افزارهای لاکچری و میلیون‌ها دانش‌آموز در حسرت یک دفتر و قلم

آغاز سال تحصیلی ، نوشت‌افزارهای لاکچری

و میلیون‌ها دانش‌آموز در حسرت یک دفتر و قلم

در آغاز سال تحصیلی خبرها از گرانی‌ست. در حاشیه نابسامانی‌های اقتصادی در ایران، هزینه‌های تهیه نوشت‌افزار نیز کمر بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندان‌شان به مدرسه می‌روند خم کرده است. برخی وب‌سایت‌های ایرانی از «نوشت‌افزارهای لاکچری» با قیمت‌های سرسام‌آور سخن به میان آورده‌اند؛ نوشت‌افزارهایی که تنها عده‌ای خاص از پس خرید آنها برمی‌آیند.

از میلیون‌ها دانش‌آموزی که هر سال اول مهر سر کلاس و درس می‌روند، همیشه دسته‌ای هر چند اندک وجود داشته‌اند که بتوانند نوشت‌افزارهای لوکس بخرند؛ نوشت‌افزارهایی که آن دسته‌ی اکثریت باقیمانده از تصور آن هم ناتوا‌نند. امسال اما در آغاز سال تحصیلی این تفاوت بیش از سال‌های پیش، چشمگیر است.

روزنامه شهروند درباره نوشت‌افزارهای لاکچری‌ می‌نویسد:

«مدادرنگی ۱۲۰ تایی فابرکاستل دو میلیون و ۸۵۰ میلیون تومانی، خودنویس‌هایی که در بدنه آنها طلا یا پوکه‌های فشنگ جنگ جهانی دوم کار شده، دفترچه مشق نیم میلیون تومانی، مداد نوکی با روکش طلا به قیمت یک میلیون تومان». اینها از جمله نوشت‌افزارهایی هستند که به نوشته این وب‌سایت‌ها در بازار این روزهای ایران عرضه می‌شوند.

این روزنامه در ادامه آورده است: «قیمت یکی از این خودنویس‌های خاص معادل یک مترمربع خانه در منطقه ‌ولنجک تهران است.» موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار می‌گوید، «چنین اجناسی به صورت مسافرتی و چمدانی وارد می‌شوند؛ بوتیکی هستند و اجناسی نیستند که در واحد‌های صنفی به فروش برسند.»

فرزانیان در گفت‌وگو با شهروند همچنین می‌گوید، حدود ۵۰ درصد لوازم‌التحریر وارداتی است و تنها ۵۰ درصد از کالاهای موجود در این بخش، ‌تولید داخل است. برای میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی اما مسئله بر سر انتخاب بین کالای ایرانی یا خارجی نیست، مسئله داشتن حداقل کالاهای لازم برای شروع یک سال تحصیلی است.

یکی از مسئولان حوزه نوشت‌افزار در ایران به خبرگزاری مهر گفته است: «هزینه خرید یک دفتر ۱۰۰ برگ ساده، پارسال حدود ۶ هزار تومان بود و امسال برای همان دفتر باید ۱۵ هزار تومان هزینه کنیم.»

Go Back

Comment