header photo

اخراج ۱۰۰ هزار کارگر قطعه‌ساز

اخراج ۱۰۰ هزار کارگر قطعه‌ساز

رویکرد خودروسازها و قطعه‌سازها به کارگران، این نگرانی را به ذهن متبادر می‌کند که کارگر «گروگانِ» کارفرماست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته، دبیر انجمن قطعه‌سازانِ کشور در گفتگو با رسانه‌ها از تعدیل ۱۰۰ هزار کارگر قطعه‌ساز خبر داد و گفت: اگر اوضاع بهبود نیابد، حجم بیکاری در این صنعت افزایش بیشتری خواهد داشت.

علی خدایی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) با اشاره به این خبر می‌گوید: باید دقیق مشخص شود که  ۱۰۰ هزار کارگر در کدام بخش‌ها کار می‌کرده‌اند و به چه دلیل تعدیل شده‌اند؛ حتی بازه زمانی تعدیل‌ها نیز مشخص نیست لذا هم وزارت صنعت و هم وزارت کار به عنوان متولی اصلی امورات کارگران، باید به موضوع ورود کنند و ضمن بررسی جوانب امر، مقابل این فاجعه‌‌ی کارگری بایستند. دولت نباید اجازه دهد کارفرمایان به همین سادگی از تعدیل‌های چند ده هزار نفری سخن بگویند و موضوع را به مشکلات حل نشده و عدم حمایت دولت، حواله بدهند.

وی تاکید می‌کند: انتشار  این‌گونه اخبار، فقط و فقط باعث نگرانی شدید کارگران می‌شود و اوضاع را برای آنها سخت‌تر می‌کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه دیگر گروگان‌گیری کارگر برای رسیدن به مقاصد کارفرما تقریباً تبدیل به یک «رسم» شده، افزودکارفرمایان نباید برای حل مشکلات خود و جلب حمایت دولت، با کارگر به مثابه «گروگان» برخورد کنند و هرجا که مشکلات به آنها فشار آورد، ابتدا از کارگر و اشتغال او مایه بگذارند.

به گفته‌ی خدایی در اوضاع مغشوش فعلی، کارگران تبدیل به آسیب‌پذیرترین بخش اقتصاد شده‌اند. او می‌افزاید: کارگران نه تنها مجبورند بار ناتوانی معیشتی و مشکلات ناشی از کمبود دستمزد را بر دوش بکشند بلکه هرازچندگاه باید شاهد تعدیل‌های گروهی یا تهدید به تعدیل‌های گروهی باشند؛ این یعنی کارفرمایان در عزا و عروسی، اول کارگر را قربانی می‌کنند.

او در پایان به هشدار قبلی خودروسازان و قطعه‌سازان در ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز کارفرمایانِ قطعه‌ساز و خودروساز هشدار داده بودند که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، تعدیل‌های جمعی در راه خواهد بود؛ اکنون نیز از تعدیل ۱۰۰ هزار کارگر خبر می‌دهند؛ جمعیت کارگران خودروساز و قطعه‌ساز کشور حدود ۸۰۰ هزار نفر است؛ قرار باشد ۱۰۰ هزار نفر بیکار شوند یعنی یک فاجعه اتفاق افتاده است.

 

Go Back

Comment