header photo

استقلال دانشگاه لجن مال شده است

 نامه سرگشاده انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روحانی:

استقلال دانشگاه لجن مال شده است

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نامه‌ای به رئیس جمهورنسبت به روندهای رخ داده در دانشگاه اعتراض کرد. این انجمن اسلامی در نامه‌ی خود با یادآوری وعده های حسن روحانی نوشته است:  درخواست های متعدد تشکل های دانشجویی برای تشکیل اتحادیه ی کشوری نادیده گرفته میشود و حتی امکان یک نشست منطقه ای یا کشوری نیز از تشکل های دانشجویی دریغ میشود. در شرایطی که دولت شما در وزارت بهداشت برای نشریات ، کانون ها ، انجمن های علمی و فعالان ورزشی و فرهنگی نشست های کشوری برگزار میکند درخواست تشکل ها برای یک نشست هم اندیشی حتی پاسخ رد نیز به صورت کتبی دریافت نمی کند.

متن کامل این نامه:

جناب آقای حقوقدان!انتخاب شما به عنوان ریاست جمهور ملت ایران امید هایی را در جامعه گشود که مسئولیت دینی و اخلاقی ما ایجاب میکرد با تمام وجود پشتیبان دولت منتخب و شعار هایش باشیم.

صبر و متانت و بردباری جوانان در سال های قبل و بعد از انتخاب شما سرمایه ای بزرگ بود که موجی از امید را در دل جامعه ی ایران پدید آورد و همین موج سهمگین امید در فضای تلخ پس از انتخابات ۸۸ جامعه و حاکمیت را مجبور به آغاز راهی نو کرد.

دیدگاه حقوقی شما و موضع گیری هایتان در آغاز نوید راهی را میداد که مناقشه “تضاد ماهیت حقوقی با ساختارحقیقی قدرت”را رهجویی مینمود.اما رفتارهای دولت و شخص جنابعالی تمکین بی چون و چرا به ساختار حقیقی قدرت را نشان داد و امید اصلاح را در جامعه از بین برد.

موضع تاریخی حرکت دانشجویی تاکید بر اجرای بی کم وکاست قانون اساسی بود و از همین رو قانون معیار ما در تمامی حرکت هایمان بوده است.حال آنکه شما به عنوان حقوقدان و مجری قانون اساسی باید پاسخگو باشید که چرا تاکید بر اصول قانون اساسی و اجرای قانون میبایست تا این حد هزینه در پی داشته باشد.

به صراحت باید گفت که یک دولت واحد،یک قانون مشخص و یک پایگاه مشخص تصمیم گیری در کشور و حتی دولت وجود ندارد چراکه دستگاه وزارت کشور، نهاد‌های امنیتی و دانشگاه های دولت شما در موارد بسیاری از جمله موارد زیر در تعارض آشکار با هم حرکت کرده اند:

درخواست های قانونی یک تشکل دانشجویی در نهاد های خارج از دانشگاه پیگیری می شود و علنا استقلال دانشگاه لجن مال شده است . .

پرونده سازی های جعلی در مجموعه های حراست دانشگاهی تا آنجا پیش میرود که علنا دروغ استراتژی یک مجموعه ی نظارتی پاسدار قانون در مجموعه ی شما میشود.

ظاهر امر به گونه ایست که دولت جنابعالی مسلوب الاختیار و فاقد استراتژی مشخص برای پاسداشت حقوق قانونی دانشجویان و دیگر اقشار جامعه است.

شکایات قانونی ما در زمان قانونی،طبق قانون و مطابق با روال قانونی بررسی نمی شود و حتی از ارائه ی پاسخ کتبی امتناع میشود .

درخواست های متعدد تشکل های دانشجویی برای تشکیل اتحادیه ی کشوری نادیده گرفته میشود و حتی امکان یک نشست منطقه ای یا کشوری نیز از تشکل های دانشجویی دریغ میشود.

در شرایطی که دولت شما در وزارت بهداشت برای نشریات ، کانون ها ، انجمن های علمی و فعالان ورزشی و فرهنگی نشست های کشوری برگزار میکند درخواست تشکل ها برای یک نشست هم اندیشی حتی پاسخ رد نیز به صورت کتبی دریافت نمی کند.

دولت شما نمایشی از آزادی را در دانشگاه با سیاست های فرهنگی خود به راه انداخته است که در نهایت ابتذال به تبدیل یک مصلح اجتماعی به یک سلبریتی جشنواره های وزارتی می انجامد.

حال بحث دخالت های غیر قانونی و فراقانونی نهاد های خارج از دانشگاه نیز مسئله ی دیگریست که نه تنها دولت کمکی به حل مسئله نکرده است بلکه علنا خود نیز قسمتی از این دخالت ها را نمایندگی میکند.کار تا آنجا پیش میرود که نمایندگان شما در خارج از دانشگاه نیز تشکل های دانشجویی را دعوت به هماهنگی بیشتر برنامه هایشان با خود میکنند.فشار،تهدید و ترعیب نیز داستانی است که گویا پایانی ندارد.

سیاست های دولت شما خواسته یا ناخواسته تشکل های دانشجویی را تا سر حد معلق ماندن فعالیت ها در دانشگاه کشانده است حال که نمایندگان شما حتی توانایی ایستادگی برای برگزاری یک برنامه ی سیاسی را نداشته و نمیتوانند از استقلال خود در تصمیم دفاع کنند چه فرق میکند که دولت بیان کند که خواستار آزادی در دانشگاه است.

جناب آقای روحانی خواست و میل شما تاثیری بر فضای دانشگاه ندارد بلکه این عمل شماست که فضا را رو به انسداد برده است.قاعدتا انتظار هیچ گونه تحرکی از شما در خصوص دانشگاه ها وجود ندارد و گمان نمیکنیم اختیاری نیز باقی مانده باشد . شما همان روزی که با حضور نمایشی در دانشگاه تهران دانشجویان رانادیده گرفتید این پیام را به گوش همه رساندید که حاضر به شنیدن صدای ما نیستید.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نمایندگان شما در وزارت بهداشت را دعوت به مناظره پیرامون قانون در دانشگاه ها میکند. حال که این همه فشار هدفی جز به تعطیلی کشاندن تشکل های دانشجویی ندارد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تا تغییر فضا و بسط قانون در فضای وزارت علوم و بهداشت،در اعتراض به سیاست های حاکم بر دانشگاه ها تعلیق فعالیت های دفتر سیاسی شورای مرکزی خود را اعلام و دفتر را تحویل نماینده ی دولت در دانشگاه خواهد داد.

 

Go Back

Comment