header photo

اشتغال با یک سوم دستمزد

اشتغال با یک سوم دستمزد

طرح دولت روحانی برای کاهش نرخ بیکاری

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در شرایطی که هنوز اقدامی برای پس گرفتن لایحه اصلاح قانون کار انجام نداده، با اجرای «طرح کارورزی» گام دیگری برای ارزان‌سازی نیروی کار برداشته است.

محمد حبیبی دبیرکل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار ایران «طرح کارورزی» را خلاف قانون کار دانسته و گفته است که این طرح خلاف وعده‌ای است که حسن روحانی ۱۱ اردیبهشت به کارگران داد.

روحانی ۱۱ اردیبهشت در جمع گروهی از کارگران وعده کرد که دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس بگیرد و امنیت شغلی کارگران را تامین کند.

اما در حالیکه تنها یک هفته از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گذشته، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نه تنها اقدامی برای پس گرفتن لایحه مناقشه برانگیز قانون کار برنداشته بلکه طرح کارورزی را به صورت رسمی اجرایی کرده است.

به گفته محمد اکبرنیا، مدیرکل کاریابی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این طرح فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویایی کار پس از ثبت‌نام به کارگاه‌ها معرفی شده و پس از ۴ تا ۶ ماه آموزش یک سوم حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند.

او پرداخت دستمزد  در دوره آموزش به کسانی که بر اساس این طرح در اختیار کارگاه‌ها قرار می‌گیرند را مشروط به موافقت کارفرمایان دانسته و گفته است که کارفرمایانی که این افراد را جذب کنند، از دو سال معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار خواهند شد.

به گفته اکبرنیا طرح کارورزی شامل فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و بالاتر است و به کارفرمایانی که این افراد را جذب کنند، حق آموزش پرداخت خواهد شد.

او گفته است که کارفرمایان تکلیفی برای پرداخت به کارورزان نخواهند داشت اما در صورتی که این افراد توسط کارگاه‌ها جذب شوند، کاریابی‌هایی که کارورزان را معرفی کرده‌اند ۵۰ درصد حداقل دستمزد یک سال را از کارفرما دریافت خواهند کرد.

به گفته اکبرنیا این طرح تا سال ۹۵ به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها اجرا شده اما امسال بر اساس برنامه ششم توسعه به صورت سراسری به اجراء گذاشته می‌شود.

طرح کارورزی مجرمانه است

دبیرکل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار که تشکل متبوعش در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کرد، این طرح را «جایگزین لایحه اصلاح قانون کار» خوانده و گفته است که اجرای آن «مصداق بارز بهره‌کشی از نیروی کار است».

به گفته حبیبی در این طرح دستمزد نیروی کار ۳۱۰ هزار تومان خواهد بود. او گفته است که این اقدام «عملی مجرمانه و جنایت است».

او گفته است که «این طرح کارگران را از چتر حمایتی وقانون کار به بهانه رفع بیکاری محروم می‌کنند».

به گفته این فعال کارگری طرح کارورزی «حاکمیت اراده کارگر در عقد قرارداد کار را و افزایش حداقل دستمزد را منتفی، تشکل‌های کارگری را نابود و کارگران را از حمایتهای حقوقی در مراجع تشخیص وحل اختلاف محروم می‌کند و توافق وپیمانهای دسته جمعی را مختل خواهد کرد».

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران همزمان با تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سامانه اینترنتی کارورزی رونمایی کرد اما این سامانه به دلیل آنچه که «تخلف انتخاباتی» اعلام شد، توقیف و حال باردیگر در دسترس کاربران قرار گرفته است.

دولت هدف از اجرای این طرح را کاهش نرخ بیکاری اعلام کرده است. بر اساس آمارهای رسمی نرخ رسمی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۸ درصد است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یک سال قبل نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را ۴۲ درصد اعلام کرده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اردیبهشت امسال گزارش کرد که از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت بیکار ایران، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

برآورد نهادهای دولتی نیز نشان می‌دهد که طی چهار سال آینده دست‌کم  ۵ میلیون فارغ‌التحصیل به جمع جویندگان کار افزوده خواهد شد.

 

Go Back

Comment