header photo

اطلاعیه سازمان عفو بین الملل آمار جان‌باختگان اعتراضات آبان به ۳۲۴ نفر ارسید

اطلاعیه سازمان عفو بین الملل

آمار جان‌باختگان اعتراضات آبان به ۳۲۴ نفر ارسید

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد بسیاری از خانواده‌ها در هراس از دستگیری اعضای خانواده تمایلی به همکاری ندارند

سازمان عفو بین الملل روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰، اطلاعیه‌ای در رابطه با اعتراضات آبان ۹۸ منتشر کرد. در این اطلاعیه آمار قربانیان اعتراضات به ۳۲۴ نفر افزایش یافته که ۲۰ مورد بیشتر از گزارش قبلی می‌باشد. سازمان عفو بین الملل در اطلاعیه خود تاکید کرده که تعداد واقعی کشته شدگان از آمار گفته شده بیشتر است. این سازمان همچنین تصریح می‌کند که از اسامی بیشتری از معترضین جان‌باخته در فضای مجازی آگاه است.

عفو بین‌ الملل علت عدم دسترسی به اطلاعات را ایجاد جو ترس و خفقانی می‌داند که سران حکومت بر جامعه مسلط کرده‌اند. عده‌ای از خانواده‌ها در هراس از دستگیری دیگر اعضای خانواده تمایلی به صحبت با سازمان‌های حقوق بشری ندارند.

سازمان عفو بین الملل درگزارش اولیه خود در اردیبهشت ۹۹ جزئیات مرگ ۳۰۴ نفر را ثبت کرده بود. این سازمان از کسانی که اطلاعات بیشتری در مورد سایر کشته شدگان دارند دعوت به همکاری کرده است.

سازمان عفو بین الملل از سایر کشورها خواسته که در این رابطه تحقیق کنند

عفو بین الملل از سایر کشورها خواسته، تحقیق در رابطه با کشتار آبان ۹۸ را در دستور کار خود قرار دهند. آنها همچنین تاکید می‌کنند که پس از تحقیقات به این نتیجه رسیده است که استفاده از سلاح مرگبار علیه معترضین غیرقانونی بوده است. عفو بین الملل تاکید می‌کند که هیچ سندی وجود ندارد که معترضان از سلاح گرم استفاده کرده باشند. این سازمان تاکید می‌کند که رفتار معترضین هیچ تهدید جانی را متوجه نیروهای امنیتی یا دیگر افراد نکرده است.

سازمان عفو بین الملل سن و جنسیت ۳۲۴ تن از کشته شدگان را نیز مشخص کرده است. طبق آمار این سازمان، حداقل ۲۶۲ مرد، ۱۰ زن و ۲۲ کودک زیر ۱۸ سال در بین کشته شدگان می‌باشد. ۴۴ درصد جانباختگان در دهه ۲۰ زندگی و ۲۶ درصد در دهه ۳۰ زندگی‌شان بوده‌اند.

طبق گزارش این سازمان حداقل ۲۳۸ تن از جانباختگان طی روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان کشته شده‌اند.

خانواده‌ها بعد از گذشت ۲ سال همچنان تحت فشار هستند

سازمان عفو بین الملل تاکید می‌کند که خانواده کشته شدگان بعد از گذشت ۲ سال هم‌چنان تحت فشار قرار دارند. این خانواده‌ها برای افشای واقعیت و اجرای عدالت دست از تلاش برنمی‌دارند.

این سازمان اعلام کرده است که به بررسی اطلاعات دریافتی، ادامه خواهد داد. آنها نسخه جدید و به روز شده‌ای از فهرست جان‌باختگان را در ماه دسامبر منتشر خواهد کرد.

دیکتاتوری حاکم با گذشت ۲ سال از کشتار آبان ۹۸ هنوز آمار واقعی از کشته شدگان را منتشر نکرده است. آنها همچنان حقایق این جنایت علیه بشریت را پنهان می‌کنند. جنایتی که در کمتر از ۵ روز حداقل ۱۵۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. مردم ایران این جنایت را فراموش نخواهند کرد. سران و عاملان این کشتار بایستی در انتظار محاکمه در دادگاه‌های بین المللی باشند.

Go Back

Comment