header photo

اعتراض علی مطهری به اخذ «اعترافات اجباری» در ایران

اعتراض علی مطهری به اخذ «اعترافات اجباری» در ایران

به گزارش خبرگزاری میکروفون نیوز (محا) علی مطهری، نماینده مجلس ایران با بیان اینکه ابهامات و سوالات زیادی درباره انفجار در حرم امام رضا (سال 1373)، قتل‌های زنجیره ای و اجبار افراد بی‌گناه برای اعتراف به ترور دانشمندان هسته‌ای وجود دارد، گفت: دولت و وزير اطلاعات سابق (حيدر مصلحی) حتما بايد  پاسخگوی اين موارد باشند.

وی در گفتگو با روزنامه «اعتماد» در مورد ابهامات موجود در پرونده ترور دانشمندان هسته ای ایران و اخذ اعترافات اجباری از برخی که چند روز پیش توسط علی ربیعی، سخنگوی دولت این کشور نیز تایید شد اظهار داشت:

موضوع كسانی كه به عنوان قاتل شهدای هسته‌ای به جامعه معرفی شدند و مدتی نيز و از روی اجبار اعترافاتی را مطرح كردند و بعد هم آزاد شدند، می‌تواند درسی برای همگان باشد. اميدوارم اين موارد عبرتی باشد برای مسئولان دستگاه‌های امنيتی و اطلاعاتی.

به هرحال دولت و وزير اطلاعات سابق (حيدر مصلحی) حتما بايد پاسخگوی اين موارد باشند. آنها بايد بگويند كه چرا و به چه دليل و با چه مجوزی اين اقدامات را انجام دادند. آقای مصلحی بايد پاسخگوی اين سوالات و ابهامات باشد”.

مطهری با اشاره به چندین پرونده امنیتی دیگر که نکته مشترک همه آنها “حل و فصل سریع پرونده”، “پخش اعترافات از تلویزیون دولتی” و در برخی موارد “اعدام سریع متهمین” بوده نیز تصریح کرد:

در موضوع انفجار در حرم امام رضا (ع) در سال 73 نيز ابهاماتی مطرح است و لازم است درباره آن روشنگری صورت بگيرد. در موضوع قتل‌های زنجيره‌ای نيز چنين اتفاقاتی افتاد و می‌توان گفت كه آن موضوع نيز از نظر مساله حفظ نظام از همين قماش است.

آنجا هم گفتند كه ما برای اينكه دگرانديشان و روشنفكران را بترسانيم، چند نفر از آنها را از بين می‌بريم. مساله قتل داريوش فروهر و همسرش نيز از همين جنس بود. مساله تصميم به قتل نويسندگان (شانزدهم مرداد سال 1375) در ماجرای اتوبوس حامل نويسندگان در سفر به ارمنستان نيز به همين شكل بود”.

گفتنی است که علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران دوشنبه 28 مرداد در نشستی خبری در واکنش به اظهارات «مازیار ابراهیمی» یکی از بازداشت شدگان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، گفت:

این اتفاق در دولت ما رخ نداده است. من نیز اطلاعی از این پرونده ندارم اما در گفت‌وگوهایی که در این باره داشته‌ام، اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده است ولی اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده است. همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است”.

Go Back

Comment