header photo

اعتراض نهادهای بین المللی به سرکوب معترضان بحران آب

اعتراض نهادهای بین المللی به سرکوب معترضان بحران آب

میشل باچله: ایران به جای سرکوب معترضان بحران آب را حل کند

عفو بین‌الملل: علیه معترضان خوزستان از گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده شده

میشل باچله: ایران به جای سرکوب معترضان بحران آب را حل کند

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی خواست به جای توسل به زور و بازداشت و سرکوب تظاهرکنندگان، توجه خود را به اقدامات فوری برای رفع کمبود مزمن آب در خوزستان معطوف کند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر روز جمعه ۲۳ ژوئیه از بازداشت‌های گسترده، درگیری، تیراندازی به معترضان و مرگ و جراحت شماری از حاضران در تجمع‌های خوزستان ابراز نگرانی کرد. میشل باچله گفت: «تأثیر بحران ویرانگر آب در زندگی، سلامتی و شکوفایی مردم خوزستان باید مورد توجه دولت قرار گیرد، نه اعتراضات مردمی که سال‌ها از نیازهایشان غفلت شده است.»

خانم باچله تاکید کرده که "آب یک حق است" اما مسئولان جمهوری اسلامی به جای توجه به خواست‌های قانونی شهروندان، هم و غم خود را روی سرکوب افرادی گذاشته‌اند که چنین حقی را می‌طلبند: «شرایط بی‌آبی فاجعه بار است و همه ساله تشدید شده است. متصدیان امر باید این وضع را دریابند و برای آن چاره‌ای بجویند وگرنه تیراندازی و دستگیری فقط خشم و استیصال معترضان را تقویت می‌کند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل یادآور شده که وقتی معترضان مجروح از ترس دستگیری به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند، می‌توان پی برد که وضع چقدر وخیم است. او تاکید کرده که طبق قوانین حقوق بشری بین‌المللی، مقامات هر کشور وظیفه دارند تنها زمانی در تقابل با اعتراضات به زور متوسل شوند که هیچ چاره دیگری نداشته باشند؛ ضمن آن که توسل به قهر باید متناسب با واقعه باشد.

میشل باچله با اشاره به سخنان اخیر روحانی که اعتراض در چارچوب قانون را حق مردم دانسته، افزوده است: «ایران به طور کلی و فارغ از فضای شبکه‌های مجازی، فاقد بسترها و مجاری موثر برای بیان نارضایتی‌های اجتماعی است. فقدان فرایندهای مشارکتی و کمبود رسانه‌های آزاد نیز موجب می‌شود که افکار عمومی از واقعیات آگاهی نیابد و معترضان از سوی مسئولان دولتی انگ تجزیه طلب و اغتشاش‌گر بخورند

خانم باچله افزوده که حکومت ایران باید در رویکرد توسل به زور در برابر نارضایتی‌ها تجدید نظر کند: «لازم است به نیروهای امنیتی دستورالعمل‌هایی برای رعایت استانداردهای بین‌المللی داده شود. هم‌چنین ضروری است گام‌های فوری برای کاهش بحران و تامین دراز مدت حقابه مردم خوزستان برداشته شود. سیاست‌‌گذاری‌ها باید در مشورت با آسیب دیدگان انجام گیرند و اوضاع اسفناک اقتصادی و اجتماعی استان – که فراتر از بحران آب است – جدی گرفته شود... برای تغییر رویکرد هیچگاه دیر نیست.»

مجمع عمومی سازمان ملل، حق دسترسی به آب آشامیدنی سالم را در چارچوب حق سطح مناسب زندگی و حق سلامتی، جزو حقوق اساسی و ضروری هر فرد می‌شناسد. میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR) که از سوی ایران نیز امضا شده، حق آب را برای همگان، بدون هیچ تبعیض و شرطی به رسمیت می‌شناسد

ایران هم‌چنین عضو کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است و کشورهای امضا کننده این میثاق، متعهد شده‌اند که به حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند. طبق قوانین بین‌المللی، از سلاح گرم تنها برای دفاع در مقابل خطر فوری جانی باید استفاده کرد؛ در غیر این صورت توسل به سلاح‌های مرگبار مجاز نیست.

خوزستان با ۵ میلیون نفر جمعیت که بخش بزرگی از آن عرب زبان هستند، قبلا اصلی‌ترین منبع آب ایران بوده اما طی سالیان متمادی سوءمدیریت‌از جمله انحراف مسیر آب به مناطق دیگر و خشکسالی‌های سراسری، با بحران آب روبروست. سدسازی روی رودخانه‌های کرخه، مارون و زهره باعث شد که تالاب هورالعظیم خشک شود و دام‌داری و کشاورزی و معاش روستاییان خوزستان به سراشیبی بیفتد.

اعتراضات در شهرهای خوزستان با شعار هایی چون "من تشنه‌ام" یا "آب حق من است" از هشت روز قبل شروع شده و به استان‌های دیگر چون اصفهان و لرستان نیز سرایت کرد. مرگ دستکم ۹ نفر از جمله دو نوجوان در تظاهرات شبانه تایید و محرز شده و ده‌ها نفر نیز بازداشت شده‌اند

عفو بین‌الملل: علیه معترضان خوزستان از گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده شده

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد نیروهای امنیتی ایران در سرکوب معترضان خوزستان از "گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای" استفاده کرده است. عفو‌بین‌الملل از ایران خواست دستگیرشدگان را آزاد و به سرکوب اعتراض‌های خوزستان پایان دهد.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه اول مرداد (۲۳ ژوئیه) با صدور یک بیانیه سرکوب معترضان خوزستان را به شدت محکوم کرد. این سازمان می‌گوید که با بررسی ویدیوها و تصاویری که از اعتراضات منتشر شده به این نتیجه رسیده است که نیروهای امنیتی در خوزستان از گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای استفاده کردند.

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان و محافظت از زندانیان در مقابل شکنجه و بدرفتاری شده است.

به گفته این نهاد بین‌المللی حقوق بشر نیروهای امنیتی هشت معترض از جمله یک نوجوان را به ضرب گلوله کشته‌ و تعدادی را نیز زخمی کرده‌اند. عفو بین‌الملل همچنین گفته است افراد زخمی شده به دلیل ترس و نگرانی از دستگیری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان

رها بحرینی، حقو‌ق‌دان و پژوهش‌گر سازمان عفو بین‌الملل در امور ایران در گفت و گو با دویچه وله فارسی گفت: «تیم کارشناسان اسلحه، کارشناسان حقوق و بخش آزمایشگاه بحران سازمان عفو‌بین‌الملل ویدیوهایی را که درهفته گذشته منتشر شدند مورد راستی‌آزمایی و تجزیه و تحلیل قرار دادند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که در بسیاری موارد از اسلحه‌های خودکار مرگبار شلیک شده و همینطور در بسیاری از ویدیوها صدای شلیک تک‌گلوه‌هایی می‌آید که می‌تواند با شلیک گلوله‌های جنگی و یا ساچمه‌‌ای مرتبط باشد

به گفته رها بحرینی ده‌ها نفر از جمله کودکان به دلیل اصابت ساچمه‌هایی که از آنها برای شکار پرنده استفاده می‌شود زخمی شدند و به خاطر حضور سنگین مامورین امنیتی و اطلاعاتی ترس دارند به بیمارستان‌ها رجوع بکنند

دستگیری زخمی‌های بیمارستان سوسنگرد

بحرینی به دویچه وله گفت عفو بین‌الملل گزارش‌هایی دریافت کرده است که حداقل در یک بیمارستان در شهر سوسنگرد روز سه‌شنبه تعدادی از زخمی‌شدگان پس از مراجعه به بیمارستان دستگیر شده‌اند.

پژوهش‌گر سازمان عفو بین‌الملل در امور ایران در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که به دلیل قطعی اینترنت و "ارعابی که حاکم هست" دسترسی به تعداد دقیق مجروحان و دستگیرشدگان ممکن نیست. او افزود گزارش‌های رسیده به عفو بین‌الملل حاکی از زخمی شدن ده‌ها نفر و از جمله کودکان با گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای است.

عفو بین‌الملل بر این باور است که شمار زخمی‌ها در اعتراضات خوزستان به دلیل استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای زیاد است. بحرینی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که استفاده از این نوع گلوله‌ها برای کنترل تجمعات طبق قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع است.

نماینده سازمان عفو بین‌الملل همچنین به دویچه وله گفت در مورد شمار دستگیرشدگان نتوانسته است اطلاعات دقیقی جمع‌آوری کند اما فعالان محلی از دستگیری گسترده فعالان عرب خبر داده و اسامی ۹۹ نفر دستگیر شده گزارش شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود از مقامات ایرانی خواسته است دستگیرشدگان را هر چه زودتر آزاد کنند.   

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفته استفاده از گلوله‌های جنگی علیه معترضانی که هیچ ‌خطر جانی برای کسی نداشتند، نقض وظایف مقامات ایران برای حفاظت از جان انسان‌هاست.

اعتراضات خوزستان به دلیل کمبود شدید آب از هشت روز پیش ادامه دارد. دامنه این اعتراضات به نقاط ایران نیز کشیده شده و نیروهای امنیتی به شدت معترضان را سرکوب کرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز یک روز قبل از عفو بین‌الملل به سرکوب معترضان اعتراض کرد و از مقامات ایرانی خواست مسببان مرگ معترضان خوزستان را مورد بازخواست قرار دهند

سازمان عفو بین‌الملل گفته است اعتراض‌ها در خوزستان و سایر شهرهای ایران و سرکوب وحشیانه آن یادآور اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ است که نیروهای امنیتی در جریان آن صدها نفر را کشتند اما هرگز دادگاهی نشدند.

 

Go Back

Comment