header photo

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری معدن مس سونگون

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری معدن مس سونگون

بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری معدن مس سونگون که در شرکت‌های مختلف مشغول به کار هستند، دست به اعتصاب زدند

معدن مس سونگون ورزقان در موقعیت روستای تخریب شده سونگون (بدلیل وجود منابع معدنی) واقع در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله این کانسار از شهر تبریز ۱۳۰ کیلومتر، و از ورزقان ۳۰ کیلومتر می باشد.

روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۰ کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون دست به اعتصاب زدند. این کارگران در محوطه این مجتمع تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون نسبت به سطح پایین دستمزدها اعتراض دارند. آنها از وضعیت نامناسب کاری و معیشتی خود معترض بوده و خواهان افزایش دستمزدها و حقوق‌هایشان هستند.

این کارگران بیش ۵۰۰ نفر می‌باشند. آنها از نیروهای شرکت‌های پیمانکاری آجین، ندا، مبین، نوآوران و زحل هستند که سابقه کاری ۱۵ تا ۲۰ سال دارند.

کارگران معدن مس سونگون با قراردادهای ۳ ماهه مشغول کار می‌باشند. اما با وجود شرایط بسیار سخت کار و ساعات طولانی در معدن، از دریافتی ناچیزی برخوردار می‌باشند. این کارگران بین ۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

تجمع اعتراضی کارگران معادن کرمان

کارگران معادن مس و زغال سنگ در کرمان از شرایط سخت کاری و معیشتی خود معترض هستند. در همین رابطه کارگران شرکتی معادن زغال سنگ پابدانا و زرند در این استان، چندین روز است تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

روز دوشنبه ۱۲ مهرماه، کارگران شرکتی معادن زغال سنگ پابدانا و زرند، از حضور در محل کار خود امتناع کردند. این اقدام در ادامه چندین روز تجمع اعتراضی آنها می‌باشد.

به گفته کارگران معادن خصوصی کرمان، نیروهایی که در کارگاه‌های دولتی کار می‌کنند، حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان دریافت می‌کنند. اما کارگران بخش خصوصی و نیروهای پیمانکاری، حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می‌کنند.

کارگران معادن در کرمان، خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری و پیمانکاران هستند. آنها خواهان بستن قرارداد مستقیم می‌باشند. به گفته کـارگران معدن مس سونـگون و معادن زغال سنگ، پیمانکاران دستمزد آنها را از سر و ته می‌زنند. آنها متناسب با قراردادهای خود با کارفرمایان معادن، به کارگران دستمزد می‌دهند تا سود بیشتری به جیب بزنند. در واقع حق کارگر را به جیب خود می‌گذارند.

Go Back

Comment