header photo

افزایش هوای تبریز نسبت به ۴۰ سال پیش

افزایش هوای تبریز نسبت به ۴۰ سال پیش

بدلیل کاهش آب دریاچه ارومیه

هنوز ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبار احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۵ تامین نشده و دولت نیز اعتبارات جدیدی برای سال ۹۶ تعیین نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگرچه سه سال از آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد و افزایش تراز دریاچه ارومیه و برخی پیشرفت ها در این حوزه باعث خوشحالی فعالان محیط‌زیست شده بود، اما در ماه‌های اخیر با کاهش تراز این دریاچه دوباره فعالان این عرصه از وضعیت آن ابراز نگرانی می‌کنند.

مسعود تجریشی؛ مدیردفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در زمان تشکیل کمیته احیای دریاچه ارومیه مقرر شد؛ ظرف مدت سه سال دریاچه را به حالت تثبیت برسانیم. بسیاری از محققین معتقد بودند که اگر دریاچه تثبیت نشود؛ قطعا از بین خواهد رفت.

او با بیان اینکه هیچ دریاچه نمکی در جهان با شرایط مشابه دریاچه ارومیه اینگونه حجم آب آن کم نشده، تصریح کرد: سهم تغییر اقلیم در کاهش آب دریاچه ارومیه ۲۰ درصد است و در حقیقت در این سال‌ها ۲۰ درصد کاهش بارش داشتیم، اما کل حجم آبی که کم شده ۱.۸ میلیارد مترمکعب است. آب این دریاچه از طریق سیلاب‌ها تامین می‌شده و در این سال‌ها بجای اینکه این آب وارد دریاچه شود به وسیله سدها ذخیره شده و در بخش کشاورزی مصرف شده است.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اراضی کشاورزی در این منطقه خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب اراضی کشاورزی با کشت آبی در نزدیکی دریاچه ارومیه ۳۰۰ هزار هکتار بوده، اما در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشت آبی است، بنابراین حدود ۲ میلیارد مترمکعب در سال مازاد مصرف نسبت به ۴۰ سال پیش دارد. همچنین ۲ میلیارد مترمکعب آب هم به دلیل کمبود بارش کم شده است. بنابراین سالیانه ۴ میلیارد مترمکعب آب کمتر وارد این دریاچه می‌شود.

تجریشی اظهارکرد: بنابران سهم عدم مدیریت مناسبت و ندیدن نیاز زیست محیطی در خشک شدن این دریاچه در سال‌‌های اخیر بیشتر از نوسانات اقلیمی است. امسال نیز به دلیل نبود رطوبت در منطقه و کمبود آب دریاچه، تبریز در عرض ۴۰ سال گذشته گرمترین درجه حرارت را داشته است.

او ادامه داد: همچنین بسیاری از مناطق در شمال دریاچه که در هیچ زمانی یخ‌زدگی نداشتند به دلیل نبود آب در دریاچه در سال‌های اخیر یخ زده بطوریکه حتی درختان گردو در باغات نیز یخ می‌زنند و البته باد محلی در منطقه ایجاد شده چرا که در گذشته آب دریاچه انرژی خورشید را مستهلک می‌کرد، اما در این سال‌ها انرژی خورشید باعث ایجاد گرما در کف رودخانه می‌شود و انرژی حاصل از آن باد‌های محلی ایجاد می‌کنند و متاسفانه با توجه به اقداماتی که برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته همچنان این اتفاقات رخ می‌دهد البته شدت آن به نسبت گذشته کمتر شده است.

مدیر دفتر تلفیق وبرنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اقدمات صورت گرفته در سه سال اخیر برای احیای دریاچه ارومیه گفت: کانون‌های گرد و غبار شناسایی و گیاهان در منطقه کاشته شده‌اند و امسال نیز به نسبت میانگین سه سال قبل ۶۰ درصد غبار در این منطقه کم شده است، اما همچنان وجود دارد.

تجریشی با تاکید بر عدم تامین اعتبارات بیان کرد: مقرر شده بود در سال ۹۵ بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه اعتبارات در نظر بگیرند که از این میزان ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد آن شب عید سال گذشته تامین و ۲۰۰ میلیارد تومان هفته گذشته پرداخت شد و ۷۰۰ میلیارد تومان همچنان باقی مانده است و برای سال ۹۶ نیز هنوز اعتباری در نظر گرفته نشده است.

او درباره برنامه این ستاد برای تثبیت آب دریاچه پس از احیا گفت: یک نهادی در برنامه احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته بودیم با نام مرکز آینده پژوهی و سازمان محیط زیست بعد از منحل شدن ستاد همه امور را در دست می‌گیرد و مدیریت کل تالاب را عهده‌دار می‌شود.

Go Back

Comment