header photo

اگر به قطعه سازها ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، با تعطیلی کارخانه واخراج کارگران رو به رو خواهیم شد.

اگر به قطعه سازها ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود،

با تعطیلی کارخانه واخراج کارگران رو به رو خواهیم شد.

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی کشور گفت: در حال حاضراگر به قطعه سازها ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، متاسفانه با تعطیلی کارخانه یا تعدیل کارگران رو به رو خواهیم شد.

 شهاب الدین بی مقدار نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در تشریح عملکرد فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: به دلیل اینکه قطعه سازها چند ماه پیش به مشکل برخورده بودند، وظیفه خود دانستم که فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی کشوری را تشکیل دهم؛ انجمن‌های استان‌ها و انجمن کشوری قطعه سازان همکاری صمیمانه‌ای با ما دارند. پیگیر مسائل و مشکلات آنها هستیم و آخرین جلسه را با قائم مقام بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن تجارت و خودروسازها داشتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل وضعیتی که برای خودروسازان پیش آمده، به راحتی نمی‌توانند هزینه را پرداخت کنند و نیاز به نقدینگی دارند البته در ابتدا در حضور جهانگیری تصویب شده بود تا ۸۴۴ میلیون یورویی اعتبار ارزی به اینها بدهند که به دلیل پیچیدگی‌هایی که در بانک‌ها و بانک مرکزی بود، عملیاتی نشد اما هفته گذشته قبول کردند که زمان وام را تمدید کنند و نصف آن را ارزی دهند.

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی کشور افزود: در حال حاضر اگر به قطعه سازها حدود ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، متاسفانه با تعطیلی کارخانه یا تعدیل کارگران رو به رو خواهیم شد. هدف اصلی این فراکسیون این بود که کمک کنیم تا مسائل روزمره را حل کنند و صادرات را راه بیندازیم.

بازار بزرگی از قطعات خودرو در باکو راه اندازی کردیم

وی با بیان اینکه بازار بزرگی در باکو از سوی کارآفرینان آذربایجان و هلدینگ ترکیه‌ای ایجاد کردیم، تصریح کرد: یکی از کارهایی که آغاز کردیم، تامین قطعات برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بود که خوشبختانه کنسرسیومی که از قبل در تبریز درخواست کرده بودم و قطعه سازها تشکیل شده بود، در این زمان به کار آمد و سریعا ارتباط برقرار شد و هیاتی از باکو آمدند و از برخی کارخانجات بازدید کردند و انجمن کشوری قول دادند با ما همکاری کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چنانچه بتوانیم صادرات قطعه سازی را راه بیندازیم مشکل عمده قطعه سازان برای تامین نقدینگی و پول کارگران حل می‌شود ضمن اینکه می‌توانند در برابر صادرات نیز واردات انجام داده و مشکلات خود را حل کنند.

قطعه سازها و خودروسازها بیکار شوند، ۷۰۰ هزار نفر بیکار می شوند

بی مقدار افزود: یکی دیگر از اهداف این بود تا با داخلی سازی کمک کنیم تا با شناختی که از واحدهای قطعه سازی دارم، تشویق و حمایت کنیم و جلساتی در معاونت علمی فناوری برای شرکت‌های دانش بنیان گذاشتیم اگرچه که کُند پیش رفته اما به دنبال این هستیم تا از صندوق نوآوری نیز کمک‌هایی شود و قطعات حساسی که از خارج نمی‌دهند و یا به سختی می‌توان خرید، تولید کنند و همکاری صمیمانه‌ای در این رابطه با وزارت صنعت معدن و تجارت داریم و صحبت هایی نیز با وزیر داشتیم که چنانچه قطعه‌سازها و خودروسازها بیکار شوند، ۷۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند که ۱۵ هزار میلیارد تومان فقط حق بیمه پرداخت می‌کنند و از این نیز محروم می‌شوید.

وزیر اقتصاد گم شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزارت تعاون قضیه را خیلی جدی نگرفته و متاسفانه وزیر اقتصاد اصلا در این وادی‌ها نیست و فکر می‌کند که نباید وارد میدان شود تا از طریق بانک‌های دولتی تشویق کند تا قطعات را بسازند در واقع وزیر اقتصاد گم شده و معلوم نیست که چه کار می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از اینکه چنانچه نتوانیم تولیدات را در قطعه‌سازی حفظ کنیم، کارگران بیکار می‌شوند، افزود: در کنار آن مسائل اجتماعی، سیاسی و شورش نیز دامن‌گیر می‌شود؛ مشکل اصلی بانک مرکزی است و فقط می‌خواهد که نرخ دلار و تورم را پایین بیاورد و سفت بسته و نه اجازه می‌دهد که قطعات را بدون انتقال ارز وارد کنند و سریع ارز نیمایی اختصاص می‌دهد و زمان می‌برد و همین باعث می‌شود که خیلی وقت‌ها به دلیل یک قطعه کوچک، چندین هزار خودرو در محوطه بخوابد.

کمبود و قحطی کالا بدتر از گرانی است

نماینده مردم تبریز گفت: قبلا نامه‌ای محرمانه به عبدالناصر همتی نوشته بودم و کلیات این بود که به داد این‌ها برسید و کمبود و قحطی کالا بدتر از گرانی است؛ هفته گذشته نیز اعتراض کردم و اعتقاد دارم که نباید دلار را خیلی پایین بیاورند البته درست است که فکر می‌کنند با پایین آمدن دلار، در قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارد اما به دلیل کشش بازار اگر دلار هم پایین بیاید، بسیاری از قیمت‌ها دیگر به این زودی پایین نمی‌آید مگر اینکه ثبات پیدا کند.

وی ادامه داد: نظر بنده این است که دلار که بین ۱۳ یا ۱۴ جا افتاده بود، تثبیت کنند تا درآمدی داشته باشند و به واحدهای تولیدی کمک کنند که متاسفانه عمل نشده و به دلار ۴۲۰۰ تومان نیز اعتراض دارم. اخیرا نیز وزیر بهداشت گفته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای دارو پول گرفتند که معلوم نیست کجاست و چه کار کردند.

تک نرخی کردن دلار، واحدهای تولیدی را بهتر می‌کند

بی مقدار اظهار داشت: چنانچه بتوانیم دلار را در کشور تک نرخی کنیم و حول و حوش ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان نگه داریم و به ثبات برسانیم، در این زمان واحدهای تولیدی بهتر می‌شوند. البته واحدهای بورس نیز باید برای تامین نقدینگی اقدام کنند چراکه مهمترین مشکل اکثر واحدهای تولیدی، کمبود نقدینگی و بخش نامه‌هایی است که برای واردات و صادرات صادر می‌کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید برای صادرات کمک کند، تصریح کرد: چطور بنده به تنهایی با گروه جوانان ۲۰ نفره و کارآفرینان توانستیم در باکو بازار راه بیندازیم اما دولت به این بزرگی نمی‌تواند. در بسیاری از کشورها می‌توانند چنین بازاری که بنده با این جوانان ایجاد کردم، ایجاد کنند و کالاها را بیشتر بفروشیم اما دولت تاکنون هیچ کمکی نکرده است و حالا که می‌گوییم نمایشگاهی ایجاد کنید و پول دهید اما متاسفانه پول نیست.

چنانچه بانک مرکزی حمایت نکند، پشیمان خواهد شد

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان و کارخانه‌ها مشکلات خود را به ما می گویند و بنده به طور جدی کارها را پیگیری می‌کنم البته بنده کاری را یا شروع نمی‌کنم یا اگر شروع کنم تا آخر می‌روم که جواب بگیرم اما به همتی رئیس بانک مرکزی طی نامه و حتی حضوری گفتم که با این سیاستی که دارد چنانچه از واحدهای تولیدی و نقدینگی آنها حمایت نکند، خودش پشیمان خواهد شد و نهایتا تقصیرها به گردن ایشان خواهد افتاد.

Go Back

Comment