header photo

ایران با این روند به "بهشت مفسدان" تبدیل می‌شود.

انتشار استعفانامه آخوندی

ایران با این روند به "بهشت مفسدان" تبدیل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با انتشار متن استعفانامه خود از اختلاف‌هایش با رئیس دولت دوازدهم پرده برداشت. در روزهای گذشته خبرهای گوناگونی درباره استیضاح یا کناره‌گیری عباس آخوندی منتشر شده بود.

عباس آخوندی روز شنبه ۲۸ مهر ماه با انتشار متن نامه‌ای که ۴۹ روز پیش خطاب به حسن روحانی نوشته به شایعات و حاشیه‌هایی که پیرامون قطع همکاری او با دولت دوازدهم در رسانه‌ها منتشر شده بود پایان داد.

وزیر راه و شهرسازی در این نامه که دهم شهریور ماه نوشته شده فاش می‌کند که سال گذشته سه بار درخواست کناره‌گیری کرده و از رئیس جمهوری خواسته که این بار با تقاضای استعفای او موافقت کند.

آخوندی در این نامه نوشته است: «به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم. همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه‌تری را در دولت داشته باشید

مهلت روحانی برای پذیرش استعفا

او که از ابتدای دولت یازدهم در کابینه حسن روحانی حضور داشت از او خواسته که در تعیین جانشین‌اش شتاب کند و تقاضا کرده که این کار حداکثر تا پایان مهرماه انجام شود.

ظاهرا انتشار علنی متن استعفانامه وزیر راه در روزهای پایانی مهرماه به دلیل عدم پاسخ حسن روحانی در موعد مورد نظر او انجام شده است.

قاسم بی‌نیاز، مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ضمن تایید استعفای آخوندی و ارسال آن برای روحانی، تاکید کرده که تصمیم نهایی در این رابطه با رئیس جمهوری است.

سه اختلاف اصلی آخوندی با روحانی

عباس آخوندی علت تمایل خود به خاتمه دادن به همکاری با دولت را این گونه شرح داده است: «من براین اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیرپا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم، دقیقا نقض همین سه اصل است. در هر صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست

او که در نامه به روحانی از جمله اختلاف نظر با او در مورد "بازآفرینی شهری" را بر ملا کرده در همان روزی که این نامه را انتشار داد در نشست مشترکی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه تفاهم‌نامه "تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار" را امضاء کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر آخوندی در این نشست گفت: «کیفیت نازل زندگی شهری، چاره‌ای جز بازآفرینی شهری ندارد. بی‌گمان ساخت مسکن در بیابان در قالب مسکن مهر، راهکار نیست. تنها راهکار آینده ایران، همین بازآفرینی شهری است؛ تخریب محله‌ها و پاک‌کردن صورت مسئله، راهکار نیست؛ بلکه راهکار، توان‌افزایی اجتماعی، مشارکت مردم و افزایش توان مالی ساکنان است

آخوندی از همان ابتدای همکاری با دولت یازدهم از منتقدان جدی پروژه مسکن مهر بود که در دولت محمود احمدی‌نژاد به اجرا درآمد. او زمانی گفته بود که چند دولت درگیر معضلاتی خواهند بود که این پروژه به بار آورده است.

ایران "بهشت مفسدان"

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از اختلاف‌های اصلی خود با روحانی را عدم اعتقاد دولت به رقابتی و آزاد بودن بازار عنوان کرد. او دی ماه سال پیش با انتشار یادداشتی ضمن انتقاد از میدان دادن به رانت‌خواران هشدار داده بود که ایران با این روند به "بهشت مفسدان" تبدیل می‌شود.

 

Go Back

Comment