header photo

ایران در رتبه بالایی از خشونت

تاثیر وضعیت اقتصادی بر افزایش خشونت در کشور؛

ایران در رتبه بالایی از خشونت

رئیس کمیسون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه خشونت یکی از ۵ آسیب اجتماعی است که بیشترین نمود را در کشور دارد، آن را متاثر از مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی و اقتصادی ناشی دانست. در آسیب های اجتماعی علاوه بر موارد متعددی که مطرح است ۵ مورد در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف از درصد بالایی برخوردار بوده و به نوعی در کشور نمود غیر طبیعی داشته است.
به گفته سلمان خدادی نماینده مردم ملکان در مجاس شورای اسلامی، یکی از این ۵ مورد خشونت است، به عبارتی خشونت در کنار مواردی مانند طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد جزو موارد است که در اولویت رسیدگی یا پیش گیری قرار گرفته، البته این موارد از ۳ سال پیش مورد تاکید رهبری انقلاب هم قرار داشته است.
در واقع ریشه این موضوع مربوط به چند ماه گذشته نیست، منتها آمار در ماه های اخیر افزایش پیدا کرده و در دوره طولانی مدت نیز خشونت در چند سال اخیر از حد نرمال خود بالاتر بوده است.
این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: بر اساس نظر روانشناسان و مطالعات علمی، ریشه خشونت و نزاع های خیابانی در مشکلات عصبی و روانی ناشی از مشکلات اجتماعی و خانوادگی ناشی می شود؛ یعنی فرد ذاتاً این گونه نیست و این اتفاقات بیرونی است که او را ناخوداگاه وادار به واکنش می کند.
مثلاً شما اگر با اکثر کسانی که دچار نزاع خیابانی شده اند صحبت کنید می بینید که پشیمان هستند و اعتقادی به کاری که کرده اند ندارند. به عبارتی این ها انسان های عادی هستند که ذاتاً دچار اختلالات روانی نیستند و در لحظه دچار این عصبانیت شده اند که متاسفانه ما موارد متعددی و زیادی داشته ایم که همین نزاع ها منجر به قتل هم شده است.
خدادادی تاکید کرد: بر اساس همین مطالعات بخش قابل توجه دیگری از این نزاع ها به مسائل مادی و فقر برمی گردد؛ وقتی که کار و نیازهای مردم متناسب با توان جسمیشان نیست یا وقتی بیشتر از حد توانشان بیشتر کار می کنند اما درآمد کمتری به دست می آورند، آنقدر فشار بالا می رود که فی نفسه زمینه درگیری در فرد به وجود می آید و با کوچکترین برخوردی از کوره در می روند.
وی با اشاره به این که به همین دلیل یکی از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار نهاد های ۱۸ گانه نظام قرار گرفته است مساله خشونت است، اظهار داشت: این نهادهای ۱۸ گانه نشان می دهد که حداقل ۱۸ حوزه در ایجاد خشونت دخیل هستند و هر کدم از این ها باید از بعد خوشان در راه رفع این مشکات اقدام کنند.
وی همچنین در مورد جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا از لحاظ آمار خشونت و نزاع های خیابانی ، گفت: در دنیا در زمینه خشونت کمّی، جزو چند کشور رده بالای جهان هستیم اما از لحاظ کیفی وضعیت بهتری داریم .منظور از کیفی و کمی این است که مثلاً در آمریکا ممکن است درگیری کم باشد اما اکثر همان درگیری ها منجر به قتل می شود اما در ایران درگیری ها زیاد است اما نسبت به آمریکا قتل کمتری اتفاق می افتد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: البته در کشورهای مختلف انگیزه ها متفاوت هستند؛ در آمریکا ممکن است بیشتر دلایل مسائل اعتقادی یا نژاد پرستی باشد اما در ایران مجموعه عوامل اقتصادی و اجتماعی منجر به این در گیری ها می شود.

 

Go Back

Comment