header photo

بازگشت توتال به ایران

بازگشت توتال به ایران

زنگنه: قطعا این قراردادها کمک می کند که به نوعی امنیت ملی تضمین شده و از هر گونه دست اندازی جلوگیری شود زیرا حضور این شرکت ها و سرمایه ای که می آورند یک نقطه ایجاد ایمنی در کشور در برابر تهدیدها است.

منابع خبری از بازگشت دوباره شرکت فرانسوی «توتال» به ایران پس از لغو بخشی از تحریم‌های اقتصادی خبر دادند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران این قرارداد را « از دستاوردهای برجام» و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امسال عنوان کرد.

بر اساس این قرارداد که عصر دوشنبه ۱۲ تیر امضاء شد، توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، سی ان پی سی چین و پتروپارس ایران واگذار شد.

ارزش این پروژه که دوره بهره‌برداری از آن ۲۰ سال برآورد شده، ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار است. در این قراداد پیش‌بینی شده که ۴۰ ماه پس از امضاء توافقنامه، بهره‌برداری اولیه از فاز ۱۱ پارس جنوبی  آغاز شود. میزان سرمایه‌گذاری در فاز نخست این پروژه ۲.۴ میلیارد دلار اعلام شده است.

وزیر نفت ایران پس از امضاء این تفاهنامه، گفت که این نخستین قرارداد با شرکت‌های خارجی است و مذاکره برای حضور شرکت‌های خارجی در میدان نفتی آزادگان در جریان است.

زنگنه توتال و شرکت CNPC چین را « دوستان روزهای سخت» خواند که هیچگاه فراموش نخواهند شد و افزود: همکاری ایران و توتال فرانسه استراتژیک است.

او همچنین  امضای این قرارداد  را «علامت بزرگی برای بازگشت جامعه اقتصادی اروپا و آسیا به ایران» برشمرد

مدیران توتال پیشتر گفته بودند که نگران بازگشت به ایران و قرار گرفتن در فهرست‌ شرکت‌هایی که مشمول نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران می‌شوند، هستند.

در پیوند با همین موضوع خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش کرد که شرکت توتال فرانسه در گام بعدی می‌خواهد در صنعت پتروشیمی و صنایع بالادستی نفتی ایران سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت توتال فرانسه گفت که این شرکت به دنبال اجرای پروژه‌های متعددی در ایران است اما نامی از این پروژه‌ها نبرد.

نسل جدید قراردادهای نفتی ایران طی سه سال گذشته با مخالفت اصول‌گرایان و نهادهای نظامی روبرو شده است. دولت حسن روحانی برای جلب رضایت این جریان‌ها، دو قرارداد نخست را با شرکت‌های وابسته به قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران و بنیاد برکت امضاء کرد.

ه گزارش خبرنگار ایلنا، پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال در مراسم امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت:  توتال یک شرکت خصوصی است، ما به مقامات سیاسی فرانسه اطلاع دادیم که برای امضای قرارداد به ایران می‌آییم اما منتظر اجازه کسی نمی‌مانیم. ایران برای توتال کشور بسیار مهم است و ارتباط با ایران برای ما بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: پیام سیاسی این قرارداد، دوستی عمیق فرانسه و ایران و همچنین اروپا با ایران است.

پویانه در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی آمریکا فشار یا تهدیدی برای امضا نشدن قرارداد بوده یا نه، گفت: فعلا پاسخی برای این سوال ندارد.

سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه امضای قرارداد با توتال می تواند آثار بسیار مثبتی داشته باشد، اظهار داشت: ما قبلا نیز در دوره قراردادهای بای بک، تجربه قرارداد با توتال را در شرایط اعمال تحریم ها داشتیم و آن اینکه در عین اعمال تحریم های فرامرزی آمریکا علیه سرمایه گذاری در ایران معروف به قانون ایسا  ( IRAN SANCTIONS ACT)، قرارداد توتال و شرکای روس و مالزیایی با ایران مهر باطلی بر تحریم های امریکا بود.

وی افزود: در آن زمان بعد از امضای قرارداد با توتال شرکت های دیگری نیز برای انعقاد قرارداد نفتی وارد ایران شدند به طوری که در آن زمان بنده در سمیناری شرکت کرده بودم که شرکت های امریکایی نیز حضور داشتند و اذعان داشتند که هر قراردادی که ایران می بندد یک میخی برتابوت تحریم امریکا علیه ایران است.

وی تاکید کرد: در مجموع اگر ما درست عمل کنیم آغاز زنجیره ای است که می تواند ما را به جایگاهی که حرف اول را در اقتصاد بزنیم، برساند و قطعا این قراردادها کمک می کند که به نوعی امنیت ملی تضمین شده و از هر گونه دست اندازی جلوگیری شود زیرا حضور این شرکت ها و سرمایه ای که می آورند یک نقطه ایجاد ایمنی در کشور در برابر تهدیدها است.

 

Go Back

Comment