header photo

بالاترین رکورد گرانی طی دو دهه اخیر

بالاترین رکورد گرانی طی دو دهه اخیر؛

گرانی ۵۴.۲ درصدی مواد غذایی در سال ۹۹

بالاترین رکورد گرانی طی دو دهه اخیر ؛ گرانی ۵۴.۲ درصدی مواد غذایی در سال ۹۹

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت مواد غذایی طی ۹ ماه اول سال ۹۹، بیش از ۵۴ درصد افزایش یافته است که بالاترین رکورد گرانی طی دو دهه اخیر را نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که شاخص قیمت مواد غذایی در آذرماه سال جاری به ۳۵۷.۷ واحد رسید که نسبت به شاخص پایان سال ۱۳۹۸، ۵۴.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد که طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

بدین ترتیب، طی ۹ ماه نخست سال جاری، قیمت مواد غذایی به طور متوسط ۵۴.۲ درصد افزایش یافته است.

روزنامه مردم سالاری نیز، در شهریور ماه امسال با استناد به آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در شهریورماه را ۴۱ درصد اعلام کرده بود و در ادامه، با زیر علامت سوال بردن آن نوشته بود که تورم واقعی بسیاری از کالاها طی چند ماه گذشته، رشد بالای ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای موجود، نزدیک به سه‌چهارم جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی قرار دارند. از این آمار، بیش از ۶۳ درصد را کارگران تشکیل می‌دهند. این اقشار آسیب‌پذیر، به دلیل گرانی بی‌سابقه مواد غذایی توان مالی برای خرید را ندارند و سفره‌های آنها، خالی‌تر از همیشه است.

روز دوشنبه ۳۱ شهریور، تسنیم به نقل از هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نوشت: «یکی از مهمترین مشکلات کارگران بحث معیشتی است. در حال حاضر خط فقر ۱۰ میلیون تومان است. کارگران هنوز ۲ میلیون و خورده‌ای دریافت می‌کنند.»

تبعات عبور از بالاترین رکورد گرانی از دید یک «جامعه شناس و آسیب شناس»

روزنامه اعتماد آنلاین، در شماره روز یکشنبه ۷ دی ۹۹، از قول مجید ابهری، «جامعه‌شناس و آسیب‌شناس» می‌نویسد: «عده‌ای از رفاه زیاد و تورم درآمد دچار زحمت شده‌اند ولی در مقابل فروش نوزاد به شکل چشمگیر و آزاردهنده‌ای رشد یافته یا مردم برای سیر کردن شکم‌شان روبه سرقت تلفن همراه یا کیف‌قاپی آورده‌اند.»

این کارشناس، در ادامه صحبت‌هایش، وضعیت بحرانی فعلی را با قبل مقایسه کرده و می‌گوید: « این رفتار نادرست غیر‌انسانی در حال حاضر دو تا سه برابر شده است…»

فروش اعضای بدن و فروش موی دختران و زنان

ابهری در تشریح بیشتر وضعیت وخیم معیشتی اقشار کم درآمد اضافه می‌کند: «در کنار این موضوع پیش‌فروشی نوزادان بر حسب سفارش و همچنین فروش جنین، روشی است برای کسب درآمد و تامین مخارج خانواده‌هایی که این روزها درآمدی ندارند. همچنین فروش اعضای بدن مانند کلیه یا قسمتی از کبد و… تا حدی زیاد شده که کافی است سری به بیمارستان‌ها تخصصی کلیه در تهران و شهرهای بزرگ بزنیم.

مثلا در میدان ونک، کافی‌ است به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد بروید تا ببینید تمام کوچه‌ها، کرکره‌های پارکینگ‌ منازل، تیرهای چراغ برق و تابلوهای راهنمایی و رانندگی پر از اعلامیه فروش کلیه با گروه خونی مختلف است.»

وی سپس به پدیده جدید فروش موی دختران و زنان اشاره می‌کند و می‌گوید: «همچنین فروش مو و گیسوان بلند در خیابان منوچهری تهران به عنوان یک امر روزانه در حال انجام است. کافی است که به فروشگاه‌های مخصوص فروش کلاه‌گیس و مو مصنوعی مراجعه کنید تا با قیمت‌های آن برحسب سانتی‌متر، رنگ و تعداد دفعات قطع مو مواجه شوید.»

ابهری سپس در هشدار به مقامات در مورد گرانی سرسام آور، تأکید می‌کند: «امیدوارم دولت هر چه سریع‌تر فکری به حال گرانی و تورم و فقر روزافزون جامعه کند و‌گرنه شاهد اقدامات دیگری برای سیر کردن شکم خواهیم بود… باید از زمانی‌ ترسید که دیگر آتشفشان گرسنگان هیچ‌گونه ترمزی را نپذیرند.»

Go Back

Comment