header photo

باکو علاقمند تقویت سطح روابط دوستانه با تهران است

باکو علاقمند تقویت سطح روابط دوستانه با تهران است

"المان نصیراف" نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت: باکو علاقمند است تا روابط با جمهوری اسلامی ایران را به سطح دوستانه برساند.

 به گزارش ایرنا، نصیراف در مصاحبه با روزنامه "ینی مساوات" افزود: برای ما روابط با همسایگان در قالب روابط دوجانبه در اولویت می باشد.

 وی با اشاره به این که روابط جمهوری آذربایجان با ایران همیشه در سطح بالایی بوده، تصریح کرد: سطح بالای روابط ما با ایران از عمده جوانب سیاست خارجی باکو است و باید این طوری نیز باشد، زیرا ایران یکی از همسایگان بزرگ جمهوری آذربایجان است و تاریخ و مذهب و عوامل دیگر از نیز در این موضوع دخیل می باشد.

نصیراف در بخشی دیگر از سخنان خود مدعی شد: اما متأسفانه اخیراً سوءتفاهم هایی در روابط فیمابین ایجاد شده است و طرف آذربایجانی مسئول آن نبود!؛ الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز در سخنان خود به این موضوع اشاره و خاطرنشان کرد، ما ابتدا از همه مجاری دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز این موضوع استفاده کردیم، زیرا جمهوری آذربایجان هرگز علاقه ای به سرد شدن و وخامت روابط با ایران نداشته است. باکو همیشه علاقه مند به همکاری بوده است؛ بنابراین آذربایجان موضعی قاطع و اصولی از خود نشان داده است.

بنابر ادعای این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، علی اف بارها اعلام کرده که هیچ کشوری از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران اقدامی نکرده و هم نخواهد کرد.

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان با توهم این که "همه جهان یک بار دیگر متقاعد شده اند که دولت جمهوری آذربایجان برای دفاع از منافع ملی خود موضع بسیار قوی دارد و ایران هم این را می دانست!" افزود: ایران احتمالاً دیده است که آذربایجان علاقه مند به روابط عادی همسایگی با ایران است.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان این موضع را در سال ۲۰۰۶ و زمانی که آمریکا می خواست علیه ایران جنگی را آغاز کند، بیان کرد و رئیس جمهوری کشورمان اجازه استفاده از خاک جمهوری آذربایجان را به آمریکا نداد و موضع اصولی قاطعانه ای گرفت و این موضع همچنان پابرجاست. به عبارت دیگر، جمهوری آذربایجان حتی در مواجهه با ابرقدرت جهان توانست قاطعانه از منافع خود و منافع ایران همسایه محافظت کند. احتمالاً همه اینها در ایران مورد استقبال قرار گرفته است.

نصیراف افزود: ایران یک کشور اسلامی و آذربایجان هم کشوری مسلمان است. الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان همیشه در سخنرانی های خود این عوامل را مطرح کرده است. من فکر می کنم که این مواضع نتیجه داده است و روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر مثبتی پیش می رود. تکانه های مثبت هر روز مشاهده و سوءتفاهم های موجود در روابط فیمابین نیز برطرف می شود و باکو علاقه مند به ارتقای روابط با تهران به سطح روابط دوستانه است و همیشه در این مسیر گام های عملی برمی دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان این علاقه را نه تنها در کلام، بلکه همیشه در گام های عملی نشان می دهد، مدعی شد: به عنوان مثال، فعالیت جمهوری آذربایجان در اجرای کریدور حمل و نقل شمال - جنوب برای همه شناخته شده است. بدون شک طرف ایرانی این را به خوبی می بیند. در عین حال ایران به ادغام و توسعه روابط با جمهوری آذربایجان به مثابه  هوا و آب نیاز دارد. مشخص است که ایران کشوری می باشد که تحت فشار بین المللی است و جامعه جهانی سیاست انزوا از ایران را دنبال می کند و جمهوری آذربایجان تاکنون به تحریم های ایران نپیوسته است و برعکس، با اقدامات عملی علاقه خود را به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران نشان داده است. همه این واقعیت ها به نظر من در محافل سیاسی ایران مطرح است و نتایج مثبتی گرفته می شود. من فکر می کنم که هر دو کشور در مسیر توسعه روابط خواهند بود.

"حسین امیرعبداللهیان"، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) در نشست خبری خود پس از نشست تهران درباره افغانستان درباره روابط تهران - باکو گفت که "در چارچوب تنش‌های رسانه ای که عمدتا از طرف مقامات جمهوری آذربایجان بیان شد، ما تماس‌های مستمری را با مقامات این کشور داشتیم، فکر می‌کنم الان از تنش رسانه ای عبور کردیم و رانندگان ترانزیت ما که دستگیر شده بودند آزاد شدند و در مسیر درست همکاری‌ها هستیم".

Go Back

Comment