header photo

به یاری سیل زدگان بشتابیم! حدود 400 شهرو روستا در 15 استان کشور درگیر سیل هستند

به یاری سیل زدگان بشتابیم!

حدود 400 شهرو روستا در 15 استان کشور درگیر سیل هستند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران گفت: حدود 400 شهرو روستا در 15 استان کشور درگیر سیل هستند. تا کنون 78 جاده بین شهری و 2199 جاده روستایی بر اثر سیلاب مسدود شده اند که امدادگران در تلاش برای بازگشایی آنها هستند.

تعداد پل‌های تخریب شده بر اثر سیلاب در دو روز اخیر را 84 دهنه است و در 15 استان درگیر در حوادث سیل اخیر 141 رودخانه طغیان داشته اند و 409 مورد رانش زمین گزارش شده است که بیشتر رانش‌ها مربوط به استان چهار محال بختیاری بوده است.اسکان موقت حدود 60 هزار خانوار در اماکن امن با تجهیزات لازم صورت گرفته است

در خبر دیگری مجید جودی مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، سیل تاکنون به ۵۰ هزار خانه خسارت وارد کرده که حدود ۳۵ هزار واحد دچار خسارت و ۱۵ هزار واحد تخریب شده است.

مجید جودی اظهار کرد: تاکنون برای ۵۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور که از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند ارزیابی صورت گرفته که ۱۲ هزار واحد در استان گلستان، ۶۰۰۰ واحد در مازندران، ۳۰۰۰ واحد در لرستان (به علت شدت باران، ارزیابی متوقف شده است)، ۷۰۰۰ واحد در فارس، ۱۰۰۰ واحد در سمنان و ۲۷۰۰ واحد در خراسان شمالی به دلیل سیل دچار خسارت شده‌اند.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن تصریح کرد: در بارندگی‌های چند روز اخیر ۱۲ استان تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند که نیروها و لجستیک بنیاد مسکن از روز اول بارندگی به کمک متولیان امداد و نجات آمده‌اند. همزمان بازسازی بافت روستایی و شهری و به اضافه آنجایی که شرایط محیطی اجازه می‌دهد، آواربرداری را شروع کرده‌ایم.

جودی با بیان اینکه به دلیل ادامه بارش‌ها بررسی خسارتها ادامه دارد، گفت: با توجه به مصوبه دولت تا آنجا که شرایط محیطی اجازه می‌دهد عملیات آواربرداری را آغاز کرده‌ایم اما در بسیاری از مناطق مثل آق‌قلا هنوز با آب‌گرفتگی مواجه هستیم و لذا نمی‌توان برآورد دقیقی از خسارتها ارائه داد

همچنین مدیرکل دفتر مدیریت بحران جمهوری اسلامی در مورد فاجعه دروازه قرآن شیراز که گفته می شود منجر به جان باختن بیش از ۲۰۰نفر شد، به تسنیم ۹ فروردین گفت: اتفاقی که در شیراز رخ داد سیلاب از منظر طغیان رودخانه نبود؛ بلکه به‌خاطر دست اندازی و مسدود کردن یکی از مسیل‌های قدیمی شهر شیراز بوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران رژیم در استان گلستان هم  به انتخاب در همان تاریخ گفت: دلیل سیل در این استان، پر شدن سدهای گلستان و وشمگیر، لایروبی‌نکردن مصب رودخانه‌ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا بود. وی گفت در جریان سیل در استانهای شمالی، دست‌کم ۱۰هزار خانه در گلستان و ۶هراز و ۵۰۰خانه در مازنداران خسارت دیده‌اند. 

Go Back

Comment