header photo

بیانیه مشترک چین، ایران و عربستان سعودی

بیانیه مشترک چین، ایران و عربستان سعودی

عربستان سعودی و ایران از احیای روابط دیپلماتیک بین دو کشور خبر دادند

چین، عربستان سعودی و ایران روز جمعه 10 مارس در پکن با انتشار یک بیانیه مشترک خبر از احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی دادند. در این بیانیه آمده است: در پاسخ به ابتکار مثبت شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین مبنی بر حمایت چین از توسعه روابط حسن همجواری و دوستانه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور، عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در رأس هیات‌های دو کشور از 6 تا 10 مارس در پکن با یکدیگر گفتگو کردند.

 عربستان سعودی و ایران از رهبر و دولت چین به خاطر میزبانی و حمایت از مذاکرات و کمک به موفقیت آن قدردانی و تشکر کردند

سه کشور اعلام کردند که عربستان سعودی و ایران به توافقی دست یافتند که شامل توافق برای احیای روابط دیپلماتیک بین دو طرف، بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و دفاتر نمایندگی‌های دو طرف ظرف مدت حداکثر دو ماه، اعزام سفیران خود به کشور مقابل و بررسی راه های تقویت روابط دوجانبه است. سه کشور همچنین تمایل خود را برای تقویت صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای ابراز کردند.

وانگ یی وزیر خارجه چین این توافق را «پیروزی صلح» دانست.

به گزارش خبرنگار  ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» روز جمعه و لحظاتی پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه، در توییتی نوشت: بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.

وی افزود: سیاست همسایگی به‌عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.

ایرنا می نویسد: در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

 

Go Back

Comment