header photo

بیانیۀ تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور

بیانیۀ تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور

در اعتراض به لایحۀ بودجه۹۸

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

بسیار اندوهناک است سرگذشت آنان که هیچ‌گاه مورد توجه ارباب قدرت و تصمیم سازان و کلیدداران خزانه‌شان قرار نگرفتند و از هیچ جایگاهی در گستره کشورِ پول و جاه و جلال برخوردار نبوده‌اند تا اینکه اولین قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۸۳ با ضمانت اجرایی بسیار اندک و با الفاظ "می‌تواند" ، "اقدام کند" و ... به تصویب رسید که ثمره‌ای بیار نیاورد و باری از دوش نحیف این قشر برنداشت.فغان‌ها بلند بود و گوش‌‌ها سنگین

در دولت تدبیر و امید کورسویی نمایان شد و لایحه حمایت از حقوق معلولان تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد بیش از دو سال وقت با ارزش‌تر از طلا به بطالت گذشت اما به همت فعالان این عرصه با برخورداری از نعمت بزرگ فضای مجازی و توجه ویژه خیر اندیشانی که ذره‌ای غم و اندوه معلولان در دلشان خراشی ساخته بود، "قانون حمایت از حقوق معلولان" به هر روی در مجلس شورای اسلامی تصویب و در اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ گردید

داغ همیشگی "بودجه نیست" بر پیشانی نه چندان بلند آن حک شده و بهانه همه دست اندرکاران بوده و هست تا این که چنین قانونی اجرا نشود.

انتظار حقیقی این بود که سازمان بهزیستی کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی حداقل در تدوین بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات لازم را برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی نمایند و سازمان برنامه و بودجه هم در جمع بندی و تلفیق آن توجه ویژه مبذول دارد تا امیدوارانه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

برای تحقق این امر و محض یادآوری و جلوگیری از غفلت و نسیان، اقدامات فراوانی صورت گرفت:

۱. موضوع تخصیص اعتبار ویژه در سال ۱۳۹۷ توسط سازمان برنامه و بودجه به سازمان بهزیستی و پیش‌بینی بودجه کافی برای سال ۱۳۹۸ طی نامه شماره ۳۸۱۹۹۸ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۲ با شماره پیگیری ۴۴۵۰۶۶۰۹۸۰۷ به نام جناب آقای دکتر نوبخت رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه تدوین و تقدیم شد و ایضاً توسط ده‌ها سمن مستقیما به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.

۲. وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه شماره ۱۰۰/۹۹۱ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ به رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه خواستار پیش‌بینی اعتبار و تخصیص بودجه برای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان شده است.

۳. سازمان بهزیستی کشور بودجه ۱۲۵ هزار میلیارد ریالی برای اجرای قانون پیش‌بینی نموده و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است.

۴. علی‌رغم تلاشهای پرهزینه و سختگیرانه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر کوچ دستگاه‌ها از روش بودجه‌ریزی متداول به بودجه‌ریزی عملیاتی، پیش‌بینی سازمان بهزیستی کشور که بر اساس نیاز سالیانه و عملیاتی می‌باشد، مورد بی مهری و بی‌توجهی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و فقط درصدی نسبت به قبل، مطابق سنوات گذشته بودجه سازمان بهزیستی کشور را افزایش داده‌اند.

این خبر اندوهناک و مصیبت‌نامه سازمان برنامه و بودجه به نام "لایحه بودجه سال ۱۳۹۸" دفن کردن مطالبات حداقلی یک میلیون و پانصد هزار فرد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان را در تاریخ کشور ما را رقم خواهد زد.

برای جلوگیری از این فاجعه انسانی، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست داریم همان‌طور که در تصویب قانون همت گماشتند، در بررسی بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، به بودجه و اعتبارات حوزه معلولان نیز توجه ویژه مبذول فرمایند.

سمن‌ها، گروه‌ها و افراد دارای معلولیت سراسر کشور ضمن انتقاد شدید نسبت به رویه نامناسب سازمان برنامه و بودجه، خواستار تجدید نظر در پیش‌بینی بودجه و پذیرش پیش‌بینی اعتبارات سال ۱۳۹۸ حوزه معلولان و دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان بهزیستی کشور می‌باشند تا گوشه‌ای از دنیای پر درد و رنج زندگی معلولان رنگ رفاه و طراوت بگیرد.

بدیهی است در صورت عدم توجه و پیش‌بینی بودجه مورد نیاز قانون حمایت از حقوق معلولان،طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین جاری کشور حق اعتراضات سراسری را برای خود محفوظ می‌دانیم.

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت

انجمن ندای معلولین ایران

جامعه معلولین مراغه

موسسه نابینایان بصیر آذربایجان شرقی

مؤسسه نیکوکاری رعد الغدیر پاکدشت 

کانون توان یابان استان مرکزي

انجمن مهرمعلولین چرام

موسسه حمایت معلولین شرق گیلان

موسسه جامع آفرینشی دوباره شیروان

کلینیک مددکاری اجتماعی ایمان

انجمن توانجویان امید شهرستان شوش دانیال

موسسه نابینایان روشنک کلبه سپید شهرستان ورامین

انجمن باران شهرستان قروه

جامعه معلولین خیراندیش تالش

انجمن حمایت از معلولان ضایعات نخاعی گیلان

جامعه معلولين جسمی حركتی شهرضا

موسسه محام

انجمن جوانان مهرسخن ناشنوایان استان اصفهان  

انحمن معلولین پردیس تربت جام

موسسه رفاه نابینایان سقز

موسسه رهپویان امید شهرستان اسدآباد همدان

کانون ناشنوایان ایران

کاکتوس

جامعه معلولین سقز

جمعیت توانیابان همدان

جمعیت معلولین همدان

بنیاد ااصابرین همدان

کانون مهر آیین همدان

باشگاه فرهنگی و ورزشی توان یاب همدان

موسسه نوای دستان همدان

کانون ناشنوایان مهاباد

انجمن معلولین نخاعی شوق حضور ساوه

 انجمن معلولین حضرت ابوالفضل(ع) آبادان

موسسه حمایتی ایرانسر نور تهران

انجمن حمایت از حقوق معلولان ضایعه نخاعی بوشهر

جمعیت مردم نهاد جهادگران دیار خورشيد تربت حیدریه خراسان رضوی

جامعه معلولان شهرستان امیدیه و منطقه جایزان

جامعه معلولین گلپایگان

جامعه معلولین شاهین‌دژ

جامعه معلولین لنگرود

انجمن ضایعات نخاعی استان هرمزگان

موسسه خیریه و جامعه نابینایان روشنا خراسان شمالی شیروان

انجمن ضایعه نخاعی بوشهر

انجمن باور

شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش

انجمن معلولان آسیب نخاعی استان تهران

موسسه پیام آوران ساحل امید

انجمن حمایت از معلولین ضایعه نخاعی خراسان رضوی

جامعه معلولین زرند کرمان

انجمن معلولین استان آذربایجان غربی

رسیدهای تحویل #ییانیه_کمپین به :آقایان #لاریجانی #رئیس_مجلس، #داود_محمدی رئیس #کمیسیون_اصل۹۰ مجلس ، #تاجگردون رئیس #کمیسیون_برنامه_بودجه و محاسبات،#نوبخت رئیس #سازمان_برنامه_بودجه و #شریعتمداری وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی 

۹۷/۰۹/۰۳

⚠️دبیرخانه ریاست جمهوری از دریافت بیانیه به دلیل فاقد مهر سمن‌ها و تشکل‌ها امتناع کرد!

 

Go Back

Comment