header photo

تائید حکم ریاست‌جمهوری روحانی

تائید حکم ریاست‌جمهوری روحانی

از سوی  علی خامنه‌ای

روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد (۳ اوت) مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد. در این مراسم. چند تن از اعضای خانواده آیت‌الله روح‌الله خمینی، از جمله دختران و نوه او، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و ابراهیم رئیسی، نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد، هادی خامنه‌ای، و علی اکبر محتشمی پور، از رهبران جناح اصلاح طلب، و شماری از مقامات نظامی و دیپلمات‌های مقیم تهران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ارائه داد. سپس محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای متن حکم تنفیذ را قرائت کرد و سپس خامنه‌ای حکم ریاست‌جمهوری را به حسن روحانی تحویل داد.

خامنه‌ای در حکم تنفیذ، ضمن ابراز رضایت از حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، گفت که به پیروی از نتیجه این انتخابات، آقای روحانی را به ریاست جمهوری منصوب می‌کند. در بخشی از این حکم آمده است: "لازم می‌دانم بار دیگر در اجرای برنامه اقتصادی مقاومتی و توجه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی تاکید کنم و یادآوری نمایم که رای ملت و تنفیذ آن موکول به حفظ و رعایت صراط قویم و مستقیم اسلامی و انقلابی است."

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در این حکم از رئیس جمهوری خواسته است در جهت "استقرار عدالت و جانبداری از محرومان مستضعف و اجرای احکام اسلام ناب" بکوشد. او بر "تقویت وحدت و عزت ملی و توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور" تأکید کرده است

پس از تنفیذ حسن روحانی در سخنان خود گفت که تلاش دولت بر آن است که "مردم به حقوق خود دست یابند، مهار تورم، رشد اقتصادی و ریشه کن کردن فقر حق مردم است. برابری در برابر قانون حق مردم است." وی افزود: احقاق حقوق مردم "جز با همیاری و اعتدال و دوری از افراط و تفریط و اصالت دادن به حاکمیت قانون حاصل نمی‌شود."

روحانی در بخش دیگری از این سخنرانی به مسایل اقتصادی اشاره کرد و با تاکید بر لزوم ایجاد شغل برای مبارزه با فقر، برجام را اقدامی برای بازسازی اقتصادی ایران توصیف کردو گفت: "گذر از دشوارترین تحریم‌ها با ترکیبی از قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارنده دفاعی اولین گام در چنین مسیری بوده است."

روحانی در مورد ساخت جامعه ایرانی گفت: "ما آموخته‌ایم که جامعه ایرانی از لحاظ سبک زندگی دارای تنوع است، زنان، مردان، جوانان، روستائیان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند." وی افزود: "این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاس داشت چه اینکه همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود."

حسن روحانی بر داشتن یک سیاست "اعتدالی" تاکید کرد و گفت: «پس از چهار دهه همه فعالان سیاسی به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ، چاره‌ای جز بنا کردن جامعه‌ای عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم. هدف عدالت و اعتدال فراهم کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر و به دور از فساد برای همگان، بالا بردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران، داشتن نظام اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه برابر سختی‌های زندگی است
مراسم تحلیف حسن روحانی روز شنبه (۵ اوت/ ۱۴ مرداد) برگزار خواهد شد.

علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۸ در پی انتخابات پرمناقشه ریاست‌جمهوری، در حکم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد آورده بود که رأی مردم ایران "رأی به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رأی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگری است؛ رأی به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غمگساری از ضعیفان و مستضعفان است". او احمدی‌نژاد را "مرد شجاع و سختکوش و هوشمند" نامیده بود.

Go Back

Comment