header photo

تجمع اعتراضی در نقده؛ زخمی شدن تعدادی از شهروندان

تجمع اعتراضی در نقده؛ زخمی شدن تعدادی از شهروندان

به گزارش هرانا روز شنبه ۱۶ مرداد ماه، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی شماری از شهروندان در مقابل کلانتری شماره ۱۱ شهر نقده، دستکم ۳۰ شهروند بر اثر تیراندازی نیروی انتظامی زخمی شده اند.

بر اساس این گزارش، شهروندان مجروح شده از ترس بازداشت شدنشان، از مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی خودداری کرده و در منزل به مداوای خود پرداخته اند.

گفتنی است که روز گذشته، خبرگزاری بی بی سی فارسی به نقل از یک منبع محلی از جان باختن یک شهروند با هویت محمد علیزاده، ۲۷ ساله در جریان شلیک نیروهای نظامی به سمت شهروندان معترض در نقده خبر داده بود.

شلیک نیروهای نظامی و امنیتی به شهروندان در شهرهای مختلف کشور امری مسبوق به سابقه است. این امر در مواردی منجر به آسیب‌های دائمی و یا جان باختن شهروندان می‌شود.

در همین رابطه جمعی از فعالان مدنی و فرهنگی آذری زبان نقده با انتشار بیانیه ای این حادثه را محکوم و خواستار مجازات مسسبین آن شده اند.

متن کامل بیانیه:

حادثه خونین و فجیع خیابان پیرانشهر شهرستان نقده که به قتل و زخمی شدن تنی چند از برادران کردمان به دست اراذل و اوباش خیابانی صورت گرفت، جامعه را در موجی از بهت و تاسف فروبرده است.بدون تردید تکرار حوادثی مشابه را چه درمیان قوم کرد و چه درمیان قوم ترک شاهد بوده ایم که علت عمده آن را باید در ترویج و بسط فرهنگ خشونت طلبی،پایین آمدن آستانه تحمل شهروندان و علل و دلایل اجتماعی دیگر جست و به هیچ وجه نباید و نبایستی اجازه داد که مسئله ای چنین چندش آور و شرم آور به پای مسائل قومیتی نوشته شود.

منادیان خشونت و مروجان نفرت پراکنی قومی دیریست دراین شهر اتراق کرده اند و برطبل دیگری ستیزی،نفرت پراکنی و اختلافات و منازعات قومی می کوبند اما خوشبختانه همیشه با پاسخ منفی عقلانیت جمعی جامعه روبروبوده و ناچاراً به کنج و خلوتکده شوم خود بازپس خزیده اند.حساب چنان جماعتی جداست و اما عجالتاً ما امضا کنندگان این بیانیه به صراحت؛  اعلام می داریم که شهرستان نقده متعلق به هردو قوم غیور و باشرف ترک و کرد بوده است و خواهد بود.

اعلام می داریم درکنار داغدیدگان عزیز و محترم این فاجعه شوم و نفرت بار هستیم و آن را شدیداً محکوم می کنیم. اعلام می داریم تا رسیدگی کامل و مجازات علنی و خارج ازنوبت این خشونت طلبان بیمارهمپای این عزیزان خواهیم بود و بر رسیدگی قانونی و دور از هرنوع خشونت طلبی پای می فشاریم.

اعلام می داریم هرنوع خشونتی درهرشکل و شمایلی خلاف شئونات مدنی و شهروندی بوده و مخل امنیت اجتماعی و سیاسی شهر است و لذا از مقامات مسئول و ذی ربط مصرانه خواهشمندیم هرچه سریع تر جامعه را ازلوث و قباحت این برهم زنندگان نظم و امنیت اجتماعی پاک کنند و باردیگر زمینه را برای انسجام و وحدت و همدلی و سرمایه اجتماعی شهر فراهم کنند.

اعلام می داریم هرنوع ادبیات نفرت افکنانه،قوم ستیزانه و معارضانه خلاف منافع فردی و جمعی جامعه بوده و در عقب ماندگی فرهنگی-اقتصادی و اجتماعی شهر تاثیری به شدت ویرانگر دارد لذا ازهمه مسئولان امنیتی شهر مصرانه طلب می کنیم عاملان و مروجان چنین ادبیات انسان ستیزانه و دیگری ستیز را به محکمه عدالت بسپارند و از ترویج و انتشار چنان ویروس هایی که بسیار مخرب تر از ویروس منحوس کرونا هستند درسطح جامعه پیشگیری کنند.

پیروز باد برادری و برابری

پیروز باد انصاف و عدالت

پیروز باد انسانیت و شرف.

********

فرقه دمکرات آذربایجان هرگونه حرکت تفرقه افکنانه را محکوم و آن را به سود دشمنان خلق های ایران می داند. کشورما در شرایط حساسی به سر می برد. رشد روز افزون جنبش مطالباتی مردم بویژه در ماه های اخیر، نیاز بیشتری به همدلی و یکپارچگی خلق های ایران دارد تا به نتیجه مطلوب برسد.  از همین رو رژیم جمهوری اسلامی برای خنثی کردن اعتراضات و اعتصابات کارگران و اهالی شهرها، که با اقبال عمومی روبروشده است  به وحشت افتاده است. به همین خاطر تمام امکانات خود را بکارمی گیرد تا از بعضی اختلافات کوچک و قابل حل سواستفاده کند و کاری کند تا خلق های ایران به جای اتحاد و همدلی رو در روی هم قرار گیرند. باید هشیار بود و از ترفند کهنه نیروهای ارتجاعی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» پرهیز کرد.

 

Go Back

Comment