header photo

تظاهرات همزمان کارگران هپکو و آذرآب اراک

تظاهرات همزمان کارگران هپکو و آذرآب اراک

خشونت نیروهای یگان ویژه ضد شورش علیه کارگران

      زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی  

   جان فدا می‌کنیم در راه آزادگی

کارگران کارخانه آذراب و کارگران کارخانه هپکو روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در دو حرکت جداگانه مسیرهای ارتباطی شهر اراک را بستند. کارگران آذراب جاده اراک ـ تهران را به طور کامل مسدود کردند و کارگران هپکو در محل پل «شهید بختیارى» روى ریل راه آهن تجمع کردند. خواست کارگران هر دو کارخانه دریافت دستمزد و مطالبات معوقه خود و داشتن امنیت شغلی است. یگان ویژه ضد شورش برای پراکندن کارگران آذراب و باز کردن جاده، به تیراندازی هوایی متوسل شد.

فیلم‌ها و گزارش هایی از تمرکز نیروهای انتظامی در محل هر دو تجمع به ویژه در گلوگاه اراک‌ – قم منتشر شده است. در این تصاویر، کارگران آذراب در واکنش به نیروهای یگان ویژه شعار می دهند: «کارگر بیچاره/ کتک زدن نداره ….»

فرمانده نظامیان حاضر در محل از کارگران می خواهد پراکنده شوند. او خطاب به کارگران می گوید: «زمان دارید که موقعیت را ترک کنید. مزاحم کار مردم شده‌اید. مردم کار دارند، زندگی دارند، راه را باز کنید.»

در نهایت یگان ویژه برای متفرق کردن کارگران به شلیک هوایی متوسل می شود و بر تراکم نیروهای انتظامی حاضر در محل افزوده می شود.

هزار و ۸۰۰ کارگر کارخانه آذراب چهار ماه است دستمزد نگرفته‌اند. کارخانه آذراب در حال حاضر با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و کارگران که در معرض بیکار شدن قرار دارند در هفته‌های اخیر تجمعات مختلفی برگزار کرده و در شهر اراک راهپیمایی کرده‌اند.

دور جدید اعتصاب و اعتراضات آنان از روز یکشنبه آغاز شده که امروز، دوشنبه نیز ادامه داشت.

کارگران خواستار پرداخت شدن دستمزدها، برطرف شدن مساله‌ بدهی‌های بیمه‌ای و بانکی کارخانه و از سرگیری فعالیت‌های آن هستند.

حدود ۹۰۰ کارگر کارخانه هپکو از زمستان سال گذشته تاکنون مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود را دریافت نکرده‌اند. مدیریت هپکو در تیر ماه کارگران خود را که ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند به مرخصی اجباری فرستاد.

امروز کارگران هپکو برای چندمین بار به اعتراض خیابانی روی آوردند. آن‌ها روی پل «شهید بختیارى» بر ریل راه آهن تجمع و راه‌آهن را مسدود کردند و شعار سر دادند: «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در راه آزادگی ….»

آذراب و هپکو دو واحد از واحدهای صنعتی بزرگ استان مرکزی هستند که با بحران نقدینگی و تولید رو به رو شده اند.

به گزارش سایت ایلنا حسین حبیبی (بازرس کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار کشور) از مسئولان دولت، قوه قضاییه و مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت کارگران دو کارخانه هپکو و آذر آب در استان اراک که در جریان برپایی اجتماع صنفی روز گذشته با آنها برخورد قهری صورت گرفته بود؛ شد.

این فعال صنفی کارگری با تاکید براینکه برخورد خشن روز گذشته با هیچ معیار انسانی سازگاری ندارد، گفت: از دولت به ویژه مسئولان وزارت کار، نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و انتظامی انتظار می‌رود با مسببان حادثه روز گذشته برخورد کنند.

وی افزود: این کارگران به‌دنبال حقوق صنفی خود برای تهیه نان شب خود بودند و نباید با آنها اینگونه برخورد می‌شد.

علی خدای (عضو کارگری شورای عالی کار) در همین‌باره گفت: وضعیت روابط کار با چالش‌هایی روبه‌رو است که مسئولان کشور به خصوص وزیر کار باید در واکنشی سریع به مسائل کارگران اراک رسیدگی کنند تا هرچه زودتر وضعیت آنها بهبود پیدا کند.

او ادامه داد: فضای کار کشور با توجه به مسائل رخ داده در برخی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مانند چسب هل و رفتار با کارگران و همچنین حاشیه‌های اعتراض کارگران کارخانه‌های هپکو و آذرآب نشان می‌دهد که وضعیت حوزه روابط کار از رکود اقتصادی که مسئولان کشوراز آن صحبت می‌کنند؛ هم نامناسب‌تر است.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در پایان اضافه کرد: نباید در مقابل کارگرانی که شش ماه حقوق دریافت نکرده‌اند برخوردهای تند کرد. فعالان کارگری هرگونه برخوردی را با کارگران محکوم می‌کنند.

بنا بر اظهارات مقامات رسمی، شش واحد بزرگ صنعتی استان مرکزی در بحران به سر می‌برند.

روز یکشنبه ۱۹ شهریور، ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی برای رسیدگی به وضعیت کارخانه‌های ماشین‌سازی اراک، هپکو، آذراب، واگن‌پارس، ساینا و ایرالکو جلسه تشکیل داد.

این شش واحد صنعتی بزرگترین واحدهای تولیدی از مجموع حدود ۸۰ واحد تولیدی با وضعیت بحرانی این استان هستند که ماه‌هاست دستمزد کارگران خود را پرداخت نکرده اند.

در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تاکید شد سیستم بانکی به تنهایی قادر به حل مشکل این واحدها نیست و حل مشکلات واحدهای صنعتی استان منوط به سرمایه‌گذاری خارجی است.

 

Go Back

Comment