header photo

خصوصی سازی همچنان صنایع را می بلعد و این بار قرعه به نام کشت و صنعت کارون افتاده است

خصوصی سازی همچنان صنایع را می بلعد

و این بار قرعه به نام کشت و صنعت کارون افتاده است

به رغم تبعات خصوصی سازیها که عمدتا بیکار سازی کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی را به دنبال دارد، بار دیگر کشت و صنعت کارون نیز به بهایی بسیار کمتر از بهای واقعی به مزایده گذاشته شده است.
شركت كشت و صنعت نيشكركارون در بين شهرستان هاي شوشتر و گتوند واقع است. ظرفيت اسمي اين كارخانه 200هزار تن شكر در سال است و منبع آب مزارع آن از پشت سد تنظيمي گتوند تامين مي‌شود. حدود 20 هزار نفر به صورت پيمانكاري، قراردادي و رسمي در اين شركت مشغول به كار هستند که 99 درصد آنها بومي و از شهرستان هاي شوشتر و همجوار هستند. در سال 92 ميزان شكر توليدي اين شركت 82 هزار تن بود كه اين رقم در سال گذشته به 168 هزار تن افزايش يافته است که در واقع 15 درصد شكر كشور را توليد مي كند. محصولات اين شركت به جز شكر، خوراك دام و نئوپان و غيره است. شركت خوراك دام كارون، شركت فورفورال، شركت نئوپان كارون، شركت پرورش ماهي كارون، شركت كاغذسازي كارون از صنايع جانبي كشت و صنعت كارون به شمار مي آيند.
رييس روابط عمومي شركت كشت و صنعت كارون نيز در گفت و گو با ايرنا بيان كرده است که از سال 92 تاكنون، بر اساس سياست هاي كلي در راستاي اصل 44 و خصوصي سازي اقتصاد، اين شركت 9 بار به مزايده گذاشته شده است.
در دو مزایده آخر ابتدا در اسفند ماه سال گذشته، قیمت کشت و صنعت کارون 2 هزار و 600 میلیارد تومان اعلام شد و در روزهای گذشته مزایده بار دیگر با قیمت 2 هزار و 500 میلیارد تومان در جراید منتشر شده است، این یعنی کاهش قیمت اراضی، دستگاه ها و… در بازه سه ماهه.
یعنی نه تنها تورم و افزایش قیمت ها شامل ارزش ملکی و ماشین آلات این واحد تولیدی نشده که با کاهش قیمت هم روبرو شده است و این شائبه را ایجاد می کند که این کاهش قیمت در واقع چراغ سبزی است برای “از ما بهترانی” که به قیمت غارت و چپاول ثروت کارگران و زحمتکشان، به دنبال سودهای نجومی خود هستند.
و پیش بینی آینده ای مانند شرکت هفت تپه و سایر شرکتهای خصوصی سازی شده، در صورت خصوصی سازی این واحد بزرگ تولیدی چندان دور از انتظار نیست.

Go Back

Comment