header photo

خطر جدی، جنگل های ایران را تهدید می کند

خطر جدی، جنگل های ایران را تهدید می کند

بر اساس آماری که مسئولین مربوطه ارائه داده اند، طی شانزده سال اخیر هزاران هکتار از جنگل‌های ایران نابود شده اند. نابودی جنگل‌های انبوه و نیمه‌انبوه ایران سالهاست که به‌شدت ادامه دارد و هیچ ارگانی نیز به فکر جلوگیری از نابودی این سرمایه ملی نیست. اسکندر زند به‌عنوان مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور، روز ۱۶فروردین ۱۴۰۰، خبر از نابودی بیش از یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار از جنگل‌های نیمه‌انبوه ایران در شانزده سال گذشته داد. وی همچنین اضافه نمود که بخش‌های زیادی از جنگل‌های ایران در معرض آسیب و تخریب قرار دارند.

اسکندر زند، ضمن تشریح روند نابودی ۱۶ ساله از سال ۱۳۸۳ تا کنون، با بیان اینکه کیفیت جنگل‌های ایران به شدت پایین آمده است گفت: «جنگل‌های انبوه ایران حدود ۱۲ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که دور از دسترس می‌باشند. اما بقیه جنگل‌های ایران که به صورت‌های پراکنده و نیمه انبوه می‌باشند، به شدت در معرض تخریب و آسیب قرار دارند». وی هممچنین افزود: بر اثر اهمال‌هایی که تا کنون صورت گرفته است، حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از پوشش جنگلی ایران کاسته شده است.

اسکندر زند که در سال ۹۸، از سوی محمود حجتی، به‌عنوان مشاور وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شده است، به آمار نابودی وسیع جنگل‌های ایران اشاره کرد، اما درمورد عواملی که زمینه‌ساز این نابودی بوده و نهادهای دولتی که در این نابودی و تخریب، نقش داشته‌اند چیزی نگفت.

بنا بر آمار رسمی، جنگل‌های ایران زیستگاه ۳ میلیون پستاندار وحشی در انواع خود بوده است. اما در حال حاضر، تعداد این حیوانات وحشی، به کمتر از ۲۰۰ هزار عدد رسیده است. جنگل‌ها فقط جایگاه و مأمن حیوانات وحشی نمی‌باشند، بلکه علاوه بر زیستگاه حیوانات، در بر دارنده انواع گونه‌های گیاهی می‌باشند که در زیست بوم هر کشوری حائز اهمیت بسیار می‌باشند. کشور ایران دارای بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی متنوع است که در این میان، بیش از ۲۰۰۰ هزار گونه آن بومی ایران و خاص این سرزمین است. با نابودی روبه رشد جنگل‌های ایران، علاوه بر نابودی گونه‌های حیوانی، گونه‌های گیاهی ایران نیز در حال نابودی مستمر قرار گرفته است.

کوه‌خواری و جنگل‌خواری پدیده شوم حکومتی

واژه‌هایی چون کوه‌خواری و جنگل‌خواری و دریا‌خواری، واژه‌هایی هستند که در طی حاکمیت ۴۲ ساله حکومت چپاولگر، به واژگان فارسی افزوده شده‌اند. چه کسانی و چه ارگان‌هایی هستند که از چنان قدرت و حمایتی برخوردار هستند که به این منابع ملی دست‌‌اندازی می‌کنند؟

هادی کیادلیری که پیش از این ریاست انجمن جنگل‌بانان ایران را برعهده داشت، در روزهای اول عید ۱۴۰۰، در مورد نابودی جنگل‌های هیرکانی گفت: « جنگل‌های بکر هیرکانی جزو میراث جهانی محیط زیست کره زمین هستند، اما متأسفانه، ساخت ۱۰هزار کیلومتر جاده دراین جنگل باستانی، موجب شده است که دسترسی به سایر نقاط جنگل‌های طبیعی ایران آسان شده و مورد تهدید قرار بگیرند.

در سال ۹۸ نیز جنگ و جدالی بین جناح‌های مختلف حکومتی بالا گرفت که معلوم شد دعوای اصلی بر سر کوه‌خواری و زمین‌خواری در منطقه لواسانات تهران است. در این جنگ و جدال، معلوم شد ناطق نوری که ریاست سابق دفتر بازرسی‌های بیت خامنه‌ای می‌باشد، بخشی از زمین‌های لواسان را به نام خود و اطرافیانش کرده و به ویلاسازی مشغول است. در همین رابطه معلوم گشت صادق لاریجانی نیز که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد، زمین و بخشی از کو‌ه‌های منطقه کلاک لواسان را به ‌نام خود کرده است.

سایت شعار سال، پیش از این نوشته بود: «اراضی مرغوب شمال، با دست‌اندازی صاحب منصبان، به شهرک‌های ویلایی و مجتمع‌های مسکونی تبدیل شده‌اند. بسیاری از افراد سرشناس و برخی مسئولان کشور، در مناطق خزرشهر بابلسر، اریه‌کله در رامسر و سعادت آباد شهرستان نور و در جاهای دیگر، با ساخت و سازهای غیر قانونی و بی حساب و کتاب، ضررهای جبران ناپذیری به منابع آبی و مناطق بکر و طبیعی کشور وارد کرده‌اند. ...

Go Back

Comment