header photo

دانشگاه تبریز دربین دانشگاه های برتر جهان

دانشگاه تبریز دربین دانشگاه های برتر جهان

بر اساس رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۲۰، دانشگاه تبریز در هشت رشته مهندسی در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، در رتبه بندی موضوعی شانگهای، در حوزه مهندسی در ۲۲ رشته رتبه بندی انجام شد که دانشگاه تبریز در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی اتوماسیون و کنترل، مهندسی علم و فناوری ابزار آلات، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، علوم و مهندسی انرژی و منابع آب توانست در جمع برترین‌ها قرار گیرد.
 
طبق گزارش مؤسسه رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۰، دانشگاه تبریز در بخش منابع آب با قرار گرفتن در رده ۱۰۱تا ۱۵۰ جهان، پس از دانشگاه تهران و شیراز در جایگاه سوم دانشگاه‌های دولتی ایران قرار گرفته است.
در رشته مهندسی اتوماسیون و کنترل نیز دانشگاه تبریز تنها دانشگاه حاضر از ایران با رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار دارد.
در رشته مهندسی علم و فناوری ابزار آلات نیز این دانشگاه با کسب رتبه جهانی۱۰۱تا ۱۵۰ در بین دانشگاه‌های ایران جایگاه چهارم را به‌دست آورده است.
در رشته مهندسی عمران نیز هشت دانشگاه از کشورمان حضور دارند که دانشگاه تبریز در این رشته با کسب جایگاه ۱۵۱-۲۰۰ در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر حضور دارد.
در این رتبه بندی دانشگاه تبریز در حوزه‌های مهندسی مکانیک و علوم و مهندسی انرژی نیز در رده ۲۰۱-۳۰۰ دنیا را به‌دست آورده است.
در رشته مهندسی شیمی از ایران ۱۶ دانشگاه در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر حضور داشتند که دانشگاه تبریز در این رشته رتبه ۳۰۱-۴۰۰ دنیا را کسب کرده است.
 
در رشته مهندسی برق و الکترونیک، از کشورمان هفت دانشگاه در سال ۲۰۲۰ حضور دارند که دانشگاه تبریز، بعد از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و صنعتی شیراز با کسب رتبه ۴۰۱-۵۰۰ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفته است.
 
در نظام رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۲۰ میلادی برای چهارمین سال، رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های برتر دنیا منتشر شده است که از ایران ۳۵ دانشگاه در این رتبه بندی در جمع برترین‌های جهان قرار دارند. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد و به صورت سالانه روزآمد می‌شود.
 
رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۲۰ در ۵۴ رشته در قالب پنج حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم پایه (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است و از این رو در این رتبه بندی تنها دانشگاه‌هایی می‌توانند در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی ۲۰۱۸-۲۰۱۴ در پایگاه وب آو ساینس برخودار بوده‌اند

 دانشگاه تبریز (پیشتردانشگاه آذرآبادگان) یکی از دانشگاه های دولتی  وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد که در شهر تبریز واقع است. این دانشگاه شامل ۲۲ دانشکده و در کل دارای ۲۹ قطب علمی و مجتمع آموزشی است. در سال ۱۳۲۵ در زمان حکومت خودمختار فرقه دموکرات آذربایجان، به‌نام «آذربایجان اونیورسیته‌سی» (دانشگاه آذربایجان) توسط سید جعفر پیشه وری افتتاح شد.

کلنگ زنی دانشگاه تبریز روز 22/3/25 توسط رهبر فرقه دموکرات آذربایجان انجام شد. محمد علی صفوت تبریزی یکی از خدمت گذاران و معارف پروران آذربایجانی که خدمات فرهنگی اش زبان زد است، در این مراسم گفت: چند روز پیش جهت انتخاب زمین مناسب برای دانشگاه با حضور آقای پیشه وری به سوی مدخل شرقی شهر رفتیم . در مدخل شهر باغ قدیمی صاحب دیوان را دیدیم که دیوارهای ضخیم همانند قلعه ها داشت و در آن ساختمان وحشت آوری قرار داشت.
این ساختمان را برای ما زندانی بنا کرده بودند تا واردین به شهر با دیدن بنا به خود بلرزند .این مدفنی بود که برای آزادی خواهان ساخته بودند. ما وارد این ساختمان شدیم .آنجا را بازدید کردیم .. آقای پیشه وری پس از ملاحظه آنجا گفت ؛ من طرفدار زندان نیستم .من طرفدار مدرسه ام . مسافری که به شهر وارد می شود نه زندان و بازداشتگاه بلکه باید مراکز علم وعرفان یعنی دارالفنون را ببیند

در مراسم بازگشائی و افتتاح دانشگاه تبریز لیدر حکومت ملی آذربایجان میر جعفر پیشه وری از اهمیت دانشگاه صحبت و اضافه کرد که ؛ ما فرزندان دهقانان را از روستا ها به اینجا آورده و نسبت به تعلیم و تعلم آنها نهایت سعی و کوشش را خواهیم نمود .

Go Back

Comment