header photo

دستان خالی کشاورزان مراغه ای در بلایای طبیعی

دستان خالی کشاورزان مراغه ای در بلایای طبیعی

غفلت از مشکلات حوزه کشاورزی و نبود برنامه‌ریزی برای مقابله با بلایایی همچون سرمازدگی و تگرگ، موجب وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر شده و کشاورزان مراغه به جای دروکردن محصولات خود، چوب بی‌تدبیری نهادهای مسوول را می‌خورند.

 مراغه از شهرستان هایی است که ظرفیت های بسیاری در حوزه کشاورزی دارد، به طوری که محصولات باغی این شهرستان علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخل کشور،  صادر نیز می شود.

شهرستان مراغه با حدود ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ و تولید سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع میوه، یکی از مهمترین قطب های کشاورزی شمالغرب کشور است اما استفاده از سیستم هایی که امروز به افزایش تولید و حفاظت از محصولات کشاورزی کمک می کنند، در این شهرستان مغفول مانده و سهم کشاورزان و باغداران مراغه ای از این سامانه ها، تنها به آبیاری قطره ای و تحت فشار محدود است.

مدیریت های ضعیف، بی میلی نسبت به استفاده از امکانات مدرن، پیشرفته و بروز، عدم استفاده از نیروهای متخصص در این حوزه و بسیاری از موارد دیگر موجب افزایش میزان خسارت به کشاورزان مراغه ای در روزهای نخستین سال شده است.

پیشروی به سمت کشاورزی مدرن و توجه به حوزه پیشگیری، بهترین راهکار برای کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی و تگرگ در شهرستان هایی همچون مراغه است که شغل بیشتر اهالی آن کشاورزی است.

توجه به کشت ارقام مقاوم به سرما و دیرگل ده، لزوم تجهیز باغ ها به وسایل کنترل و تنظیم دما، اختصاص اعتبار به منظور بهسازی وضعیت باغ ها و اصلاح آن ها، بازنگری در برخی دستورالعمل های مرتبط با بیمه، فرهنگ سازی برای گسترش پوشش بیمه محصولات کشاورزی و فراگیر شدن بیمه و همچنین استفاده از ظرفیت تکنولوژی های روز کشاورزی از جمله موضوعاتی است که در بخش کشاورزی شهرستان مراغه مورد غفلت قرار گرفته است.

این در حالی است که بخش عمده مردم مراغه در بخش کشاورزی شاغل هستند و عمده درآمد آن ها از این طریق است و اگر چاره ای برای رفع مشکل آنها نشود، شاید روزی فرا برسد که دیگر کشاورزی مقرون به صرفه نباشد.

در این میان آفت های باغی و زراعی و جولان دلالان، کشاورزان مراغه را دلسرد تر از همیشه کرده و حداقل انتظارشان ورود مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به این مقوله ها و فراهم کردن زمینه دستیابی کشاورزان به حاصل دسترنج واقعی شان است.

دست های خالی و پینه بسته پس از یک سال کار در زمین های کشاورزی

یکی از باغداران روستاهای مراغه در این باره به ایرنا گفت: تمامی سال را به همراه اعضای خانواده بر سر زمین ها و باغات فعالیت می کنیم و اگر محصولمان آفت نزند و تگرگ و سرما را رد کند، در پایان درآمد ماهانه کمتر از ۵۰۰ هزار تومانی برای هر یک  اعضا خانواده می ماند.

حسین قلی پور  گفت: هر سال بیش از دو سوم محصولات ما را سرما و تگرگ از بین می برد و در هنگام برداشت محصول نیز درگیر بازی های دلالان بازار کشاورزی هستیم.

وی افزود: متاسفانه آنچه که به عنوان تسهیلات در خصوص میزان خسارات به کشاورزان تعلق می گیرد، در مقابل میزان خسارات وارد شده بسیار ناچیز بوده و این برای کشاورزان ناراحت کننده و سخت است و متاسفانه در مراجعه به جهاد کشاورزی جواب قانع کننده ای دریافت نمی کنیم.

 مسوولان کشاورزی مراغه به جای گزارش آمار خسارت تگرگ، چاره اندیشی کنند

یکی دیگر از باغداران مراغه ای گفت: تگرگ باغات مراغه را زد و مسوولان جهادکشاورزی به جای عذرخواهی و قبول کم کاری خود، سعی در اعلام و اطلاع رسانی میزان و آمار خسارت تگرگ در شهرستان دارند، اما این دردی از ما را دوا  نمی کند.

حسین غلامعلی زاده اضافه کرد: خرید دستگاه ضد تگرگ و یا دستگاه های گرماساز از عهده هر کشاورزی بر نمی آید و تسهیلاتی هم که در این ارتباط داده می شود، جوابگو و فراگیر نیست.

وی افزود: مسوولیت متولیان کشاورزی شهرستان در این مورد بسیار است و آنها باید با نصب این دستگاه ها در باغات و اراضی کشاورزی، کمک حال کشاورزان باشند، به طور قطع اگر کشاورزان محصول خوب برداشت کنند و فروش خوبی داشته باشند، حاضر به پرداخت اقساط تسهیلات خواهند بود.

خسارت چهار میلیارد تومانی سرما به کشاورزان مراغه

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز به ایرنا گفت: سرما و تگرگ اخیر  چهار میلیارد تومان به محصولات باغی و زراعی در مراغه خسارت وارد کرد.

کریمی افزود: بیشترین خسارت به میزان سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل تگرگ به باغ‌های مراغه وارد شده است.
وی گفت: بر اثر تگرگ ۷۰۰ هکتار از باغ‌های آلوچه، زردآلو، بادام، هلو و شفتالو پنج تا ۲۰ درصد خسارت دیده و به خاطر سرما ۴۰۰ میلیون تومان به مزارع گندم در مراغه خسارت وارد آمد.

وی همچنین ادامه داد: در این شهرستان ۶۰۹ هکتار از مزارع گندم دچار سرمازدگی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه با بیان اینکه چند هفته پیش سه سامانه ضدتگرگ در روستاهای شهرستان از محل اعتبارات بخش خصوصی و تسهیلات سیل سال گذشته نصب شد، گفت: هشت سامانه نیز بزودی نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش از این نیز ۱۳ سامانه ضد تگرگ در شهرستان راه اندازی شده بود که با نصب این سامانه ها در شهرستان بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات مراغه را تحت پوشش قرار خواهند داد.

مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع و از دو بخش مرکزی و سراجو تشکیل شده و دارای ۱۷۳ روستا شامل ۷۴ روستا در بخش مرکزی و ۹۹ روستا در بخش سراجو است.

Go Back

Comment