header photo

دعوت از ایران برای پیوستن به سازمان کشورهای ترک

دعوت از ایران برای پیوستن به سازمان کشورهای ترک

دوغو پرینچک" رهبر حزب وطن ترکیه امروز در نشست مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت پیوستن ایران به سازمان کشورهای ترک، قدرت جدیدی به تمدن آسیایی در حال ظهور خواهد داد.

حزب وطن ترکیه، ایران را به عضویت در "سازمان کشورهای ترک" دعوت کرد.

به گزارش عصرایران، "دوغو پرینچک" رهبر "حزب وطن" ترکیه امروز (چهارشنبه) با برپایی یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه در مقر حزب وطن در شهر آنکارا از تصمیم شورای مرکزی این حزب در مورد دعوت از دولت ایران برای پیوستن به روند الحاق به سازمان کشورهای ترک زبان خبر داد.

پرینچک در این باره گفت:” هیات رئیسه حزب وطن در ۱۹ آوریل ۲۰۲۳ در آنکارا تشکیل شد و به اتفاق آرا تصمیم گرفت در سطح جمهوری ترکیه و سایر کشورهای ترک زبان برای دعوت جمهوری اسلامی ایران به سازمان کشورهای ترک زبان فعالیت کند. برای این منظور، حزب ما ابتکارات خود را مصروف خواهد کرد. هیات رئیسه حزب ما عزم خود را برای موفقیت آمیز کردن این روند به عموم مردم ترکیه، ایران، کشورهای ترک زبان آسیا و جهان اعلام می کند.

رهبر حزب وطن ترکیه

سازمان کشورهای ترک در سال ۲۰۰۹ و به ابتکار دولت ترکیه با اجتماع ۵ دولت ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان اعلام موجودیت کرد. این سازمان عضویت ناظر دو کشور مجارستان و ترکمنستان را نیز داراست.

دبیر کل حزب وطن ترکیه افزود:” حزب وطن در دیدارهای صمیمانه و سازنده خود با نمایندگان دولت ایران، تاکید کرد که دعوت جمهوری اسلامی ایران به سازمان کشورهای ترک کمک شایانی به اعتلای تمدن آسیایی، توسعه اقتصادی منطقه و صلح جهانی خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه این دعوت از ایران به عنوان یک عیدی در آستانه عید فطر به تمام مردم منطقه است، افزود:” تضمین امنیت انرژی ترکیه با کمک همسایگانمان روسیه و ایران، تهدیداتی که در مدیترانه شرقی با آن روبرو هستیم، جنگ روسیه علیه امپریالیسم آمریکا در جبهه اوکراین، جلوگیری از گسترش ناتو به شرق، ریشه کن کردن تروریسم، توسعه روابط فرهنگی تاریخی و مشارکت مشترک در تمدن آسیایی در حال ظهور و… ما بر این عقیده ایم که فرصت های گسترده ای برای همبستگی وجود دارد.

در بیانیه ای که دبیر کل حزب وطن ترکیه در نشست مطبوعاتی خود قرائت کرد آمده است:

اقوام ترک و فارس در طول تاریخ در هم آمیخته اند. فرهنگ های ترکی و ایرانی در طی هزاران سال روابط  تو درتو، یکدیگر را غنی کرده اند. همانطور که در دیوان لغات محمود قشقایی آمده است: ” سر بدون کلاه و فارس بدون ترک نمی شود.” دو زبان ترکی و فارسی در طی سده ها یکدیگر را تغذیه کرده اند. در این زمینه، ایران با  سابقه امپراتوری، سنت های سیاسی و فرهنگ خود با جهان ترک در هم آمیخته است.

امروزه علاوه بر این ارتباط تاریخی قوی بین کشورهای ترکیه و ایران، فرصت‌های توسعه مشترک در هر زمینه‌ای از امنیت و اقتصاد گرفته تا فرهنگ وجود دارد. مشارکت جمهوری اسلامی ایران در سازمان کشورهای ترک زبان، افق‌های جدیدی را به روی دولت‌ها و ملت‌های ترکیه و ایران می‌گشاید. از جمله:

مشارکت استراتژیک بین ترکیه و سایر کشورهای ترک زبان و ایران سازماندهی و نهادینه خواهد شد.

امنیت انرژی ترکیه تقویت می شود، ترکیه گازوئیل، گاز طبیعی و بنزین ارزان خواهد داشت، حجم تجارت بین کشورهای ما افزایش می یابد و تحریم های امپریالیستی علیه ایران بی اثر می شود.

تلاش امپریالیسم آمریکا و اسرائیل برای ایجاد اسرائیل دوم در منطقه تحت نام ” کشور کردستان” فردا نیز مانند دیروز شکست خواهد خورد.

از مدیترانه شرقی تا دریای عمان، امنیت کشورهای ما و منطقه تقویت خواهد شد.

موانع گمرکی بین ترکیه و ایران برداشته می شود و راه برای ایجاد بازار مشترک در غرب آسیا باز می شود.

ایران و جمهوری ترک قبرس شمالی در یک سازمان با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و بنابراین گامی بسیار قوی در جهت به رسمیت شناختن جمهوری ترک نشسن قبرس شمالی برداشته خواهد شد.

پیوندهای تاریخی ترکیه با کشورهای ترک و کشورهای آسیایی از طریق جغرافیای ایران برقرار و توسعه خواهد یافت.

مشکلات ایران و آذربایجان برای همیشه حل خواهد شد. ارمنستان در صلح قفقاز ایجاد شده توسط ترکیه، روسیه و ایران پذیرفته خواهد شد و احتمال مداخله آمریکا در منطقه از طریق ارمنستان از بین خواهد رفت.

مبارزه جهان اسلام علیه امپریالیسم و صهیونیسم با توسعه اتحادیه ترک و فارس و همچنین اتحادیه عرب که با رویکرد عربستان سعودی، امارات، یمن و کشورهای حاشیه خلیج فارس تقویت شده است، در مسیر موفقیت پیش خواهد رفت.

گام مهمی برای رسیدن به هدف کشور مستقل و متحد فلسطین که پایتخت آن قدس شرقی است، برداشته خواهد شد.

روند آستانه” ایجاد شده توسط ایران، روسیه و ترکیه تقویت شده و تلاش ها برای تضمین تمامیت ارضی سوریه تسریع خواهد شد.

ابتکار “یک کمربند و یک راه” جمهوری خلق چین به لطف سازمان کشورهای ترک زبان که ایران نیز در آن مشارکت دارد به نتایج ثمربخشی دست خواهد یافت.

 

Go Back

Comment