header photo

رابطه ایران و بلاروس منافع ملی ومطالبات مردم!

 

رابطه ایران و بلاروس منافع ملی ومطالبات مردم!

دیدار الکساندر لوکاشنکو که درماه  شهریور در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای درسمرقند با ابراهیم رئیسی صورت گرفت، وی تاکید کرده بود که دو کشور باید برای بقای‌شان به هم اتکاء کنند.

لوکاشنکورئیس جمهور بلاروس اواخر ژانویه - اوایل فوریه، دریک تورخارجی ازامارات متحده عربی و سپس به زیمبابوه، اوایل ماه مارس به جمهوری خلق چین دراین فاصله 17 فوریه با ولادیمیرپوتین در نوو-اوگاریوو نزدیکی مسکوملاقات داشت.

سفرالکساندرلوکاشنکو به ایران ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل و........ بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله محورهای مذاکرات باابراهیم رئیسی عنوان شد. برای ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی غیر منتظره نبود خشم انان را برانگیخت در سوی دیگرطیف مقاومت محور جمهوری اسلامی را رضایمند ساخت ، البته دراجراء قرار دادها هرچند کوچک ، از سوی دلبستگان غرب گرا که ریشه های عمیقی درساختاردولت اسلامی دارند ودرشکست انقلاب 57 نقش اساسی داشته اند مانعه ای صورت نگیرد می تواند بخشی از گره کور تحریم های امپریالیستی گشوده شود و ابرهای تشنج زدائی، همزیستی مسالمت آمیزدولت ها بسوی جهان چند گرایی سنگین ترشود ، درهمین جا باید یاد آورشویم تجربه دولت های مردمی ،ملی و دمکراتیک نشان می دهد منافع ملی با منافع نیروهای محروم جامعه پیوند گسست ناپذیردارد. نمی توان تحت عنوان انقلاب اسلامی پس ازچهار دهه به مطالبات مردمی پاسخ مثبت نداد وبا ادامه ساختار پس مانده های تاریخ نو لبیرالی، عدالت اجتماعی را زیر پا گذاشت.

به طورقاطع می توان گفت : تاثیرتحریم ها و دخالت آشکار وپنهان ستون پنجم امپریالیستها برای تحریکات و کودتاهای رنکین همراه اتاق فکری صندوق بین الملل پول  وبانگ جهانی را نمی توان  درفرایند انقلاب و استقلال ملی نا دیده گرفت اما در راستای همین تجربه تاریخی کشورهای چون بلاروس قرار داشت که پس از فروپاشانده شدن اتحاد شوروی دوران نوینی را با فراز ونشیب ها در پیوند اهداف ملی ودمکراتیک ،صفحه ای درجهت رفاه اجتماعی شهروندان از دیالکتیک تاریخ گشود.

لوکاشنکو : در دیداربا سران جمهوری اسلامی ایران اشاره به تاریخ روابط 30 ساله  دو کشوریعنی ایران و بلاروس  و اینکه توسعه روابط اقتصادی نیازمند اقدامات به موقع است گفت:

 تأخیرهایی در گذشته در روند توسعه روابط داشتیم که باید با اراده طرفین جبران شود.

الکساندرلوکاشنکو با بیان اینکه امروز به این ضرورت  وتوافقاتی رسیده‌ایم اما قابلییت اجراء آن اهمیت دار، از این رو حجم تبادلات دوجانبه امروز به 3 برابر افزایش یافته است که در این میان توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری اساس هرگونه روابط دیگر است، البته حجم تبادلات 100 میلیون دلاری همچون قطره‌ای در میان دریاست  در ادامه اذعان داشت :

امروز سندی را امضا کردیم که در سطح دولتی و حکومتی قابل اجراء باشد و این باعث خوشحالی ماست. در این نقشه راه فهرستی تدوین و پروژه‌ها مشخص شده و مسئول اجرای هر پروژه و حتی تاریخ اجرای توافقات نیز تعیین و ذکر شده است. وی افزود: اگر موفق شویم این توافق‌ها را به اجرا بگذاریم که قطعاً همینطور است می‌توانیم سطح روابط دو کشور را به سطح بالاتری ارتقاء دهیم و سطح کنونی همکاری ما که امروز از آن به عنوان مشارکت یاد می‌شود، می‌تواند به سطح راهبردی( استراتژی)  برسد که منافع دو طرف تأمین شود..

لوکاشنکو گفت: از طرف بلاروس هیچ محدودیتی بر توسعه روابط با کشورهای جهان وجود ندارد برای کشور دوست و عزیزی مثل ایران هیچ دری بسته نیست همه مراکز تولیدی و فناوری برای آنها باز بوده و آماده همکاری هستیم. ما در طول دوران استقلال هر توافقی با هر کشوری که داشتیم، به موقع اجرا کردیم لذا این اطمینان را برای اجرای توافقات با کشورایران ا نیز خواهیم داد.

لوکاشنکو درباره تسهیل روابط بانکی عنوان کرد: مشکلاتی در حوزه مسائل بانکی وجود دارد که حل نشده لذا پس از بازگشت به مینسک دستور خواهم داد که حتماً این موضوع برطرف شده و مدل روابط بانکی شما با روسیه را به عنوان یک الگو قرار خواهیم داد. وی در ادامه با بیان اینکه حتی اگر کسی نخواهد مشکلات را برطرف کند بالاخره روزی به این ضرورت می‌رسیم که راهی جز همکاری با هم نداریم و اگر مشکلات را حل و فصل نکنیم  ما نمی‌توانیم توسعه خوبی درروابط  داشته باشیم ....

نکته مهم دیگر گره گذار از مسئله  تحریم ها، ضرورت اتحاد و انسجام میان کشورهای تحریم شده و نبود این اتحاد باعث ایجاد مشکلاتی شده است بیان شد.

رئیس‌جمهور بلاروس در پایان تصریح کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که امروزایالات متحده آمریکا ومتحدان غربی تحریم‌های زیادی علیه برخی کشورها اعمال می‌کنند اما اگر اتحاد  درمیان کشورهای تحریم شده ایجاد می‌شد، قطعا آمریکا نمی‌توانست از این ابزار استفاده کند.....

تردیدی نیست که دولت بلاروس به نفع زحمتکشان بلاروس عمل می کند، زیرا هم اقتصاد و هم حوزه اجتماعی به نفع همه شهروندان است و نه به نفع تعدادی الیگارشی. قانون اساسی امروز بلاروس به عنوان سنگ بنای تامین عدالت اجتماعی در این کشورعمل می کند.

 گفت‌وگو با نیکلای ولوویچ، مهمان افتخاری، متخصص در بخش اطلاعات و پشتیبان تحلیلی وزارت آموزش و پرورش، عضو دفترسیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس اخیرا درآستانه روز قانون اساسی جمهوری بلاروس(مارس 2023) کالج فناوری‌های نوآورانه I.M. Zhizhel

 وی خاطرنشان ساخت که تقویت قدرت مردم ( دربلاروس) مانند یک نخ قرمز در کل متن قانون اساسی به روز شده و  جریان دارد که به نوبه خود به طور مؤثر تداوم مسیر سیاسی، حفظ ثبات داخلی و وحدت جامعه را تضمین می کند.

باید یاد آورشد : بلاروس درهمان آغازین روزهای تخریب اتحاد شوروی در حلقه جذب امپریالیسم قرار نگرفت. مردم بلاروس باکنار زدن جریان راست ملی گرایان تا به امروز راه رشد اقتصادی و سیاسی خود را انتخاب کرده اند . بلاروس به الیگارشی روسیه  و انقلابهای رنگین کشورهای سوسیالیستی سابق تن نداد در درگیریهای اوکراین بین غرب و روسیه با توجه به مناسبات سنتی و تاریخی ,فرهنک , زبان و پیمانهای نظامی اقتصادی و سیاسی با روسیه با رعایت احترام به حق و حقوق دیگر کشورها به مسیر صلح  آمیزادامه داد.سیاست ملی و راهبردی بلاروس الگوئی کلیشه ایی نیست با شرایط  داخلی و جهانی  درپیوند پیوسته با گذشته تاریخی و متناسب با توازن نیروها , با تعمیق بخشیدن نیاز جامعه صورت می گیردو با پیگیری و سرکردگی احزاب مترقی ،ملی از جمله حزب کمونیست تغیرات بنیادی درراستای عدالت اجتماعی تحصیل وبهداشت رایگان حق مسکن  و کارو بیمه همگانی ،  تلاش برای سازماندهی برابری حقوق زنان با مردان ، حق اقلیت های مذهبی ملیت و قوم و، زبان تضمین می گردد، نتیجه کلام : تجربه ایی است که مستند سازان چپ مقاومت محورجمهوری اسلامی بجای « کژه راهه » این آزمون تاریخی را باید دردستورکارمطالبات مردمی قرار دهند.

م . چابکی :2 فروردین 1402 برایر با2023.03.22

 

 

 

Go Back

Comment