header photo

روزانه ۷۵۰۰ مرگ ناشی از حوادث و بیماری‌های محیط کار در کشور داریم

روزانه ۷۵۰۰ مرگ ناشی از حوادث و بیماری‌های محیط کار در کشور داریم

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه ۴۵۰هزار مورد بازرسی از یک میلیون و ۳۰۰هزار کارگاه سراسر کشور انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی مظفری در آیین اختتامیه رویداد استارت‌ آپ‌ویکند ایمنی با اشاره به اینکه ۱۴میلیون نیروی کار تحت پوشش قانون کار در کشور وجود دارد، افزود: این افراد در یک میلیون و۳۰۰هزار کارگاه در سطح کشور مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: ۳۶هزار و ۶۰۰ کارگاه بالای ۵۰ نفر و ۱۳۸هزار کارگاه بین ۱۱ تا ۵۰ نفر کارگر در آنها مشغول به کارند و در یک میلیون کارگاه نیز کمتر از ۱۰ نفر فعالیت دارند که نشان می‌دهد تعداد کارگاه‌های کوچک مقیاس در کشور بیش از سایر کارگاه‌هاست.

مظفری با اشاره به بازرسی سالانه ۴۵۰هزار از این کارگاه‌ها گفت: این بازرسی‌ها منجر به صدور ابلاغیه‌های متفاوت در موضوع نقایص ایمنی کار برای کارفرمایان می‌شود.

وی تصریح کرد: روزانه ۷۵۰۰ مرگ ناشی از حوادث و بیماری‌های محیط کار داریم‌ که نیاز به توجه بیشتر دارد. اگر این رقم را در بعد اقتصادی بررسی کنیم می‌بینیم که ۴درصد تولید ناخالص داخلی در قالب ۳۲۰۰ میلیارد دلار سهم‌ ناشی از بیماری‌ها و حوادث شغلی است.

مظفری بیان کرد: متاسفانه در بخش معادن شاهد سهم ۸ برابری متوسط حوادث و بیماری‌های شغلی در کارگاه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ آیین‌نامه در حرف و شغل‌های مختلف تثبیت شده که یکی از این‌ آیین‌‌نامه‌ها با ۴۵۶ ماده برای مقررات حوزه ایمنی و کار است، خاطرنشان کرد: ۸۴درصد از این آیین‌‌نامه‌ها بعد از پیروزی انقلاب در کشور تدوین و تنظیم شده است.

مفری ادامه داد: سال گذشته در بخش ساختمانی بیشترین فوتی‌ها را در زمینه حوادث داشته‌ایم. بعد از آن در بخش صنعت آمار فوتی‌ها با ۲۱درصد و بحث معادن نیز ۵درصد نرخ حوادث منجر به فوت شدن را دربرداشت.

وی گفت: در حوزه حوادث معادن سال گذشته بیش از ۵۰درصد حوادث منجر به فوت کاهش یافته است ضمن اینکه موضوع  استفاده از تکنولوژی در ارتقای سطح ایمنی برای بهره‌برداران معادن و تمام متولیان صنایع مهم است.

مفری تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید ایده جهت افزایش ایمنی در جامعه بشری به ویژه در مشاغل از دانش متخصصین بهره می‌گیرند. امروزه کلاه‌های ایمنی، لباس‌های کار هوشمند و دیگر ابزار و وسایل هوشمند، خروجی ایده‌های  استارت‌آپ‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بیش از صدها استارت‌آپ در زمینه ایمنی در کشور برگزار شده و ایده‌های خوبی هم به نتیجه رسیده و برگزیده شده‌اند.

Go Back

Comment