header photo

سالانه 600 هزار کودک بر اثر آلودگی هوا جان می دهند

سالانه 600 هزار کودک بر اثر آلودگی هوا جان می دهند

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۹۰ درصد از کودکان جهان در حال تنفس هوای مسموم و آلوده هستند. صدها هزارتن از آنها به این دلیل جان‌شان را بر اثر بیماری‌های تنفسی از دست می‌دهند.

یافته‌های گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که هوای مسموم تأثیرات ویرانگری بر میلیاردها کودک در سرتاسر جهان برجای می‌گذارد. این تأثیرات به بحران بهداشت و سلامت عمومی گسترده در بین نسل آینده خواهد انجامید.

بر این اساس، ۱,۸ میلیارد کودک در سرتاسر سیاره،‌ در کشورهای فقیر و غنی، در حال استنشاق هوای مسموم هستند که ۶۳۰ میلیون نفرشان زیر پنج سال سن دارند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، متخصصان اثرات جانبی این پدیده را در تقریباً تمام حیطه‌های بهداشت و سلامت کودکان،‌ از جمله زایمان زودرس، رشد ضعیف یا ناقص، آسم، نارسایی قلبی، صدمات هوشی و غیره مشاهده کرده‌اند.

پژوهش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که سالانه ۶۰۰ هزار کودک بر اثر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی که بر اثر هوای کثیف روی می‌دهد،‌ جان‌شان را از دست می‌دهند. این آمار مربوط به ۲۰۱۶ است و پس از آن تخفیف نیافته. در آن سال ۲۰ هزار تن در ایران جان‌شان را بر اثر آلودگی هوا از دست دادند. بانک جهانی اعلام کرده است که در ۲۵ سال گذشته، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و پیامدهای آن در ایران حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است

 

Go Back

Comment