header photo

سخنان تکراری رهبر جمهوری اسلامی در سه اعتراض

سخنان تکراری رهبر جمهوری اسلامی در سه اعتراض

از «جسم ناقص» تا «خرپول»

ادبیات رهبر جمهوری اسلامی درباره تجمع‌های اعتراضی پس از سال‌ها تغییر نکرده و تنها تفاوت آن نازل‌تر شدن ادبیات اوست. این‌بار جای «انگلیس خبیث» یک کشور «خرپول» منطقه به عنوان سازمان‌ده اعتراض‌ها معرفی شده است.

تحقیر معترضان و تقلیل‌دادن آن و هم‌چنین منسوب کردن اعتراض‌ها به موضوعاتی چون «تخریب اموال عمومی»،«توهین به قرآن» و مواردی از این دست هم همواره حربه آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

آیت ‌الله خامنه‌ای همچنین در همه این سخنان سعی کرده که احساسات هواداران خود را تحریک کند از گفتن جمله «جسم ناقصی دارم» در سال ۸۸ و پیش از آن «اگر عکس من را پاره کردند، واکنش نشان ندهید».

رهبر جمهوری اسلامی در سال ۷۸ از نقش «دست‌های پنهان» و «غریبه‌ها در لباس خودی» در اعتراض‌های پس از حمله به کوی دانشگاه تهران سخن گفت.

وی تاکید کرد که «دشمن دانشجو را هدف گرفته است و چند سال است که می‌کوشند تا بلکه بتوانند دانشجویان را در مقابل نظام قرار دهند؛ اما موفق نشدند و از این پس نیز موفق نخواهند شد».

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با سه اعتراض در ۱۸ سال گذشته ساختاری مشخص داشته و از هم اکنون می‌توان سخنرانی او در واکنش به اعتراض بعدی را حدس زد و از هم اکنون نوشت.

آقای خامنه ای در این سخنان هم‌چنین از نیروهای «حزب اللهی» خواست که «صبر و سکوت خود را در برابر اهانت به رهبری و حتی آتش‌زدن و پاره کردن عکس» او حفظ کنند.

این بخش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی با گریه حاضران در سخنرانی او همراه بود و برای برخی از دانشجویان نشان از آن داشت که تجمع‌های اعتراضی سرکوب خواهد شد.

 عصر روز دوشنبه ۲۱ تیر و پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای لباس شخصی به دانشگاه تهران، کوی دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف ریختند و با ضرب و شتم شدید، دانشجویان معترض را به بیرون راندند.

دو روز بعد نیز راهپیمایی حکومتی ۲۳ تیر برگزار شد. آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به این راهپیمایی گفت که «دو روز است که جمعی از اشرار با کمک و همراهیِ برخی از گروهک‌های سیاسیِ ورشکسته و با تشویق و پشتیبانی دشمنان خارجی در سطح تهران، به فساد و تخریب اموال، و ارعاب و عربده‌جویی پرداخته و موجب سلب امنیت و آسایش مردم شده‌اند».

وی تاکید کرد که «ملت مؤمن و شجاع و هوشیار به آنان و اربابان و پشتیبانان آنان اجازه ادامه شرارت را نخواهند داد و نظامِ مقتدر اسلامی، آنان را به شدت منکوب خواهد کرد».

۱۰ سال بعد هم ادبیات رهبر جمهوری اسلامی و نحوه مواجهه او با معترضان تغییر نکرد. تفاوت اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با اعتراض‌های ۱۰ سال قبل این بود که این‌بار رهبران شاخصی وجود  داشت و نمی‌شد به راحتی آن را به خارج وصل کرد.

رهبر جمهوری اسلامی اینک با ادبیاتی نازل‌تر از قبل با معترضان سخن گفته است.او سال ۷۸ مدعی شده بود که آمریکا هزینه اعتراض‌ها را پرداخت کرده است. اینک پس از ۱۸ سال می‌گوید که پول این اعتراض‌ها را«یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس» تأمین کرده است.

از همین رو آیت‌الله خامنه ای، مجبور شد بگوید که «دعوا بین نظام و بیرون از نظام نیست، دعوا بین انقلاب و ضد انقلاب نیست؛ اختلاف بین عناصری در درون چهار چوب نظام است».

او اما باز هم در نهایت اعتراض‌ها را به کشورهای خارجی نسبت داد و گفت که «از اوایل هفته، تعدادی از سران دولت ‌ها و وزیران خارجه غربی موضع‌‌گیری کردند و دشمنی خود را با نظام اسلامی نشان دادند که از همه خبیث ‌تر دولت انگلیس بود».

آیت‌الله خامنه‌ای در آخر خطبه‌ها هم دست روی احساسات هوادارانش گذاشت و گفت که «جان ناقابلی دارم، جسم ناقصی دارم، اندک آبروئی هم دارم که این را هم خود شما به ما دادید؛ همه اینها را من کف دست گرفتم، در راه این انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم کرد».

 

این سخنان آیت‌الله خامنه ای از نگاه تحلیل‌گران دستوری برای «جمع کردن» و سرکوب اعتراض‌ها تصور شد. او اما در تحلیل شرایط اشتباه کرده بود واعتراض‌های سال ۸۸ مانند ۷۸ جمع نشد و هشت ماه ادامه یافت.

تجمع‌های اعتراضی حتی به سال بعد هم کشید تا آن‌جا بعد از تجمع ۲۵ بهمن سال ۸۹، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به حصر رفتند.

رهبر جمهوری اسلامی اینک با ادبیاتی نازل‌تر از ادبیات قبلی با معترضان اعتراض‌های اخیر سخن گفته است. او سال ۷۸ مدعی شده بود که آمریکا هزینه اعتراض‌ها را پرداخت کرده است.اینک پس از ۱۸ سال می‌گوید که پول این اعتراض‌ها را«یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس» تأمین کرده و «تا وقتی این‌ها هستند، آمریکایی‌ها حاضر نیستند پول خرج کنند».

او هم‌چنین اعلام کرده که برای «سازماندهی» این اعتراض‌ها و «عملیات، دو قرارگاه فرماندهی در همسایگی ایران تشکیل شده بود».

ادعای آیت‌الله خامنه‌ای مدلی از ادعای محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است که گفته بود «چند ماه پیش رئیس میز عملیات ویژه سیا در اربیل عراق با رئیس دفتر پسر صدام و هانی التلفا برادر زن صدام و همچنین نماینده‌ای از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند».

رهبر جمهوری اسلامی که حملات گروه داعش به مجلس ایران و آرامگاه آیت الله خمینی در روز ۱۷ خرداد را هم «ترقه» بازی خوانده بود، اعتراض‌های اخیر را «آتش‌بازی» خوانده است.

«شیطنت‌کاری» ،«پاتک دشمن» دیگر توصیف‌های رهبر جمهوری اسلامی از اعتراض‌های اخیر است.

شعارهای معترضان نیز هیچ جایگاهی در سخنان رهبر جمهوری اسلامی نداشت و یک روز پس از آنکه حسن روحانی تقلیل مطالبات مردم را به مطالبات اقتصادی «توهین به مردم» و«آدرس غلط» دادن دانسته بود، آیت الله خامنه ای مانند دیگر نزدیکانش تاکید کرد که مطالبات معترضان تنها اقتصادی بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را هم تهدید کرد و گفت که «دیوانه‌بازی‌های نمایشی، بی‌جواب نخواهد ماند».

شعارهای معترضان نیز هیچ جایگاهی در سخنان رهبر جمهوری اسلامی نداشت و یک روز پس از آنکه حسن روحانی تقلیل مطالبات مردم را به مطالبات اقتصادی «توهین به مردم» و«آدرس غلط» دادن دانسته بود، آیت‌الله خامنه‌ای مانند دیگر نزدیکانش تاکید کرد که مطالبات معترضان تنها اقتصادی بوده است.

او البته گفت که «همه ماها، من نمی‌گویم باید دنبال بکنند، خود بنده هم مسئولم، همه‌مان باید دنبال کنیم».

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی هم می تواند برای دولت حسن روحانی نگران کننده باشد و پیش‌بینی این موضوع که او از ماه‌های آینده به دولت حمله و بار دیگر«اقتصاد مقاومتی» را چاره حل مشکلات کشور معرفی خواهد کرد.

با این تفاسیر سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با سه اعتراض در ۱۸ سال گذشته ساختاری مشخص داشته و از هم اکنون می‌توان سخنرانی او در واکنش به اعتراض بعدی را حدس زد و از هم اکنون نوشت.

زیتون-سینا پاکزاد 

 

Go Back

Comment