header photo

سرانجام مبهم تدریس به زبان مادری

سرانجام مبهم تدریس به زبان مادری

هنوز آیین نامه‌ای برای تدریس به زبان مادری تدوین نشده است

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شواری اسلامی برخی از نمایندگان شعار حمایت از تدریس زبان مادری در مدارس را سر داده‌اند، این در حالی است که شعار حمایت از تدریس زبان مادری پیشتر توسط روحانی آن هم در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم مطرح شده بود که البته تاکنون این موضوع به جایی نرسیده است. طبق اصل ۱۵ قانون اساسی آموزش زبان مادری، یکی از اصول قانونی در قانون اساسی بوده و در منشور حقوق شهروندی نیز به این مساله اشاره شده است. براساس ماده ۱۰۱ این منشور شهروندان ایرانی از حق یادگیری و استفاده و تدریس زبان و گویش محلی خود برخوردارند.

استفاده تبلیغاتی از تدریس زبان مادری در مناطق دو زبانه

پیشنهاد آموزش به زبان مادری یا آموزش زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها نیز جسته و گریخته مورد بحث در مناطق دو زبانه کشور بوده، اما این مساله زمانی قوت یافت که حسن روحانی در جریانانتخابات سال ۹۲ در راستای حمایت از قومیت‌های ایرانی، استفاده‌ از زبان‌های‌ محلی‌ و قومی‌ در مطبوعات‌ و رسانه‌‌های‌ گروهی‌ و تدریس‌ ادبیات‌ آنها را در مدارس بیان کرد. در این میان برخی از نمایندگان مجلس در مناطق دو زبانه کشور نیز به این مساله اشاره کرده بودند. پس از آن آموزش زبان‌های مادری در کنار زبان فارسی در نظر گرفته شد به عنوان مثال آموزش زبان کردی در مدارس شهر سقز و اضافه شدن دو واحد اختیاری آموزش زبان کردی در دانشگاه آزاد سنندج مطرح شد.

دو سال بعد از اینکه حسن روحانی بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد، رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه آزاد سنندج راه‌اندازی شد. در پی این اقدام پیشنهاد و درخواست آموزش زبان آذری نیز مطرح شد که آموزش این زبان نیز بعد از مدتی در دستور کار قرار گرفت و سپس رشته تحصیلی زبان و ادبیات ترکی آذری در دانشگاه تبریز ایجاد شد. البته این رشته نیز تا امسال مورد استقبال دانشجویان دانشگاه تبریز واقع شده است، به گونه‌ای که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۸ رشته زبان و ادبیات ترکی و آذری به چشم می‌خورد.

کمبود استاد زبان ترکی آذری در دانشگاه تبریز

در کنار اینها آموزش زبان محلی یا مادری در دانشگاه و مدرسه شرایط خاص خودش را دارد به این صورت که مدرس یا معلم می‌بایست به آن زبان تسلط داشته باشد و از آنجا که معلمان بعضا بومی منطقه هستند، شاید در مدرسه مشکلی برای آموزش وجود نداشته باشد، اما در دانشگاهی مانند دانشگاه تبریز به گفته باب‌الله حیاتی معاون آموزشی دانشگاه تبریز، کمبود اساتید زبان ترکی یکی از مشکلات این گروه است، البته امسال مجوز تدریس چهار استاد زبان ترکی مدعو در این رشته اخذ شده است. نکته دیگر این است که با توجه به تازه تاسیس بودن رشته زبان و ادبیات ترکی آذری، دانشجویان این رشته هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند و اولین دانش آموختگان آن شهریور ماه سال آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند.

تدریس زبان محلی یا مادری در مدارس هنوز در هاله‌‌ای از ابهام است. البته تدریس  در مدارس مناطق دو زبانه به زبان فارسی است، اما در بخشی از کتب درسی این مناطق آموزش‌های کردی و یا ترکی آذری نیز وجود دارد. هنوز اقدام منسجمی برای آموزش زبان محلی یا مادری در مدارس کشور وجود ندارد. طرحی در این خصوص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ره یافته که باید منتظر نظرات در خصوص این طرح ماند....

هنوز آیین نامه‌ای برای تدریس به زبان مادری تدوین نشده است

کتاب‌هایی که در مقاطع مختلف استان‌های دو زبانه وجود دارد، توسط آموزش و پرورش چاپ نشده و خود استان اقدام به چاپ آنها کرده است.

عظیم محبی (مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به گنجاندن زبان مادری یا محلی در کتب درسی اصلی دانش‌آموزان یا آموزش آن در کنار کتاب‌های درسی پایه گفت: زبان آموزش در کشور ما به طور رسمی زبان فارسی است، اما برای اینکه زبان مادری یا محلی در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود، هنوز آیین‌نامه‌ای نوشته نشده و تاکنون هیچ ساز و کاری به سازمان پژوهش ابلاغ نشده است.

محبی در ادامه با اشاره به چاپ شناسنامه‌ی آنادیلی، برای آموزش زبان ترکی مقطع ابتدایی در استان زنجان و همچنین وانه‌ی کوردی برای آموزش زبان کردی مقطع دبیرستان که در سال ۹۳ در سقز به چاپ رسید، گفت: فعلا همان روال سابق را می‌رویم و چیز جدیدی به ما ابلاغ نشده است، کتاب‌هایی که در مقاطع مختلف استان‌های دو زبانه وجود دارد، توسط آموزش و پرورش چاپ نشده و خود استان اقدام به چاپ آنها کرده که اغلب در زمان‌های فوق برنامه کاربرد دارد و به شکل رسمی در کتاب‌های درسی گنجانده نشده است.

به گزارش ایلنا، مساله تدریس زبان مادری و یا زبان محلی در مدارس مناطق دو زبانه از سوی آموزش و پرورش همچنان بلاتکلیف است، اما چندی پیش مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اعلام کرد؛ با بازگشایی مدارس در مهر ماه سال ۹۸، آموزش زبان ترکی در برخی مدارس آذربایجان شرقی به‌صورت پایلوت تدریس می‌شود. در این طرح دانش‌آموزان هفته‌ای دو ساعت و در مجموع ۶۰ ساعت آموزش خواهند دید.

گزارش: اکرم رضایی

Go Back

Comment