header photo

سیل نیامد ولی تبریز را آب برد

سیل نیامد ولی تبریز را آب برد

دیروز جمعه حوالی صبح بر اثر بارش نه چندان شدید باران در خیابان عباسی کوی شهید بهشتی تبریز یکی از مناطق حاشیه نشین تخریب شد تا هشداری دیگر برای لزوم ساماندهی مناطق حاشیه نشین باشد.

در روزهایی که سیل ویرانگر آق قلا و شیراز را در برگرفت، مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی نیز جلسات متعددی برای اقدامات پیشگیرانه تشکیل داد. در همین اثنای مخابره جلسات پرتعداد و انتشار عکس های مختلفی از بازدیدهای میدانی مسئولین استانی، سیلی نیامد اما خانه ها تبریزی ها خسارات جدی دید.

دیروز جمعه حوالی صبح بر اثر بارش نه چندان شدید باران در خیابان عباسی کوی شهید بهشتی تبریز یکی از مناطق حاشیه نشین تخریب شد تا هشداری دیگر برای لزوم ساماندهی مناطق حاشیه نشین باشد.

خبرنگار ما طی بازدید میدانی از منطقه مذکور پای حرف اهالی خسارت دیده نشسته که نکات مهمی را بر زبان جاری می کردند.

خانمی میانسال در تشریح جزئیات حادثه می گوید: به همراه دختر و نوه ام در خانه بودیم که متوجه هجوم آوار شدیم و هراسان پا به فرار گذاشتیم.

وی ادامه می دهد: وقتی از خانه بیرون زدیم متوجه شدیم که مه ای از خاک همه منطقه را فرا گرفته بود.

بازدید میدانی خبرنگار ما می افزاید که این خانه ها که بدلیل قرار گرفتن در مسیر سیلاب و عدم رعایت اصول مقاوم سازی، در برابر آبگرفتگی تخریب و ویران شده بود.

یکی دیگر از ساکنان منطقه مرد جوانی است که وضعیت نگران کننده محله را اینگونه شرح می دهد: منطقه بگونه ای است که اگر بارندگی شدیدی رخ دهد، دیگر کسی نمی تواند اینجا بماند.

موضوع ساخت و ساز غیرمجاز از جمله مواردی است که از علل این حادثه تعبیر می شود. مرد میانسال ساکن منطقه و از اهالی خسارت دیده در این خصوص به خبرنگار تبریزبیدار می گوید: از سمت چهارراه عباسی تا اینجا، هیچ کدام از خانه ها سند ششدانگ ندارد و همگی قولنامه هستند.

وی ادامه می دهد: اگر می گویند غیرمجاز است خب بیایند تخریب کنند. دولت به منازل این منطقه آب و برق داده است، اگر می گویند غیرمجاز است پس چگونه آب و برق داده شده است؟

با گشت و گذار در محله شاهد ترکیدگی های گسترده در دیوارهای سایر منزل در کنار تخریب ۵ خانه بودیم.  اسباب زندگی برخی ساکنان زیر آوار مانده که وضعیت بحرانی برای شهروندان ایجاد کرده بود.

اما واکنش مسئولین به این موضوع نیز جالب توجه بود. صدور اخطاریه به مردم جهت تخلیه منازل یکی از این اقدامات بود.

 بهروز مهدوی فرماندار تبریز پس از بازدید از منازل تخریب شده در اثر بارش‌های اخیر محله شهید بهشتی عباسی اظهار داشت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته با آموزش و پرورش و به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، شهروندان در معرض سیل محله شهید بهشتی تا روز ۱۳ فروردین در مدارس منطقه اسکان داده می‌شوند.

مهدوی فرماندار تبریز از مردم منطقه تقاضا کرد به منظور تسریع در عملیات عمرانی و بازسازی منازل آسیب دیده، همکاری لازم را با مسئولان و نهادهای مربوطه داشته باشند.

این در حالی است که سالها است هشدارهای جدی از سوی کارشناسان فنی و رسانه ها در مورد ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی برای ساماندهی حاشیه نشینان تبریز داده شده بود و این بار تخلیه مردم و اسکان موقت بعنوان درمان درد انتخاب شده و معلوم نیست این تصمیمات گذرا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

گفتنی است ۵۰۰۰۰۰ نفر ساکن مناطق حاشیه نشین تبریز هستند که ۹۰ درصد منازل آنها محکم و ایمن نیست.

منبع: تبریز بیدار

 

Go Back

Comment