header photo

شناسایی ۲۰۰ ساخت و ساز تا ایمن و خطر آفرین در ارومیه

شناسایی ۲۰۰ ساخت و ساز تا ایمن و خطر آفرین در ارومیه

ساختمان‌های فرسوده و ناایمن در استان آذربایجان غربی بویژه در شهر ارومیه باعث شده تا شهروندان ارومیه‌ای هر لحظه منتظر حادثه تلخی مانند اتفاقی که برای ساختمان های پلاسکو تهران و مترو پل آبادان افتاد ، باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،در سال های اخیر ساختمان‌های ناایمن در ارومیه به شدت افزایش پیدا کرده و با توجه به صدور اخطارهایی همچون آتش نشانی، شهرداری و سایر نهاد های نظارتی هنوز این ساختمان‌ها در این شهر مشغول به فعالیت هستند.

بسیاری از این ساختمان‌های ناایمن در شهر ارومیه کاربری اداری و تجاری داشته و هر لحظه می‌توانند این ساختمان‌ها همچون پلاسکو و متروپل با جان صدها انسان‌ بازی کنند.

ایمنی برخی پروژه‌های شهری هنوز به تأیید نظام مهندسی نرسیده

به گفته مراد زاده،رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی ‌مجتمع‌های تجاری "ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم" مجوز نظارت نظام مهندسی ندارند.

امیر حسین مرادزاده  پیشتر به رسانه‌ها‌ی استان  از نبود اطلاعات ساخت و ساز و مجوز ساخت  پروژه‌هایی نظیر مجتمع‌های تجاری ترک مال، اوریاد و سیتادیوم اطلاعاتی خبر داده و گفته بود :« این پروژه ها بدون مجوز ساخته شده‌اند.  مکاتباتی را انجام داده‌ایم که این مجتمع ها  باید اقدام به دریافت تاییدیه از سوی سازمان نظام مهندسی کنند اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است

شناسایی ۲۰۰ ساخت و ساز تا ایمن و خطر آفرین در ارومیه

از سوی دیگر سخنگوی شورای شهر ارومیه روز گذشته در صحن علنی شورا از شناسایی نزدیک به 200 ساخت و ساز ناایمن و خطرآفرین در سطح شهر ارومیه خبر داد و گفت:باید  به مالکان این ساختمان ها اخطارهای لازم صادر شود.

 توماج وحیدافشار گفت: این آمار با توجه به گزارش مناطق پنج گانه، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی که نشأت گرفته از گزارش مهندسان ناظر ساختمان‌ها  و همچنین گزارش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه، تهیه و تنظیم شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه افزود:  از این آمار، تعداد ۱۸ مورد در منطقه یک،  ۳۰ مورد در منطقه دو، ۴۰ مورد در منطقه سه، ۴۳ مورد در منطقه چهار و ۲ مورد در منطقه پنج قرار دارند.

و همچنین سازمان‌های آتش نشانی و خدمات ایمنی و سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی هرکدام به ترتیب تعداد ۵۷  و سه مورد ساخت و ساز و اماکن ناایمن و پرخطر را گزارش کرده اند.

وحیدافشار تصریح کرد: با توجه به وجود این تعداد ساختمان و اماکن و خطرآفرینی برای آحاد شهروندان،  باید با ورود مراجع قضایی و نهادهای مرتبط تذکرات لازم به مالکان جهت ایمن سازی داده شود.

رئیس کمیسیون نظارت، شفافیت و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه شهرداری متولی امر ساخت و ساز شهری است، تأکید کرد: با توجه به اینکه نزدیک به چهل درصد از سطح شهر ارومیه را املاک و اراضی قولنامه ای تشکیل می دهند و ساخت و سازهای غیرمجاز ناایمن و پرخطر نیز اکثراً در این بخش از شهر اتفاق می افتد، باید به فکر راهکاری جدی بوده و از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز به طور جدی جلوگیری شده و ساختمانهای فعلی ناایمن نیز طبق قانون تعیین تکلیف شوند.

 

Go Back

Comment