header photo

صف آرایی جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران

صف آرایی جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران

بنا به گزارش یورونیوز فارسی، آمریکا و بریتانیا روز یکشنبه ایران را مسئول حمله به نفتکش متعلق به تاجر اسرائیلی در دریای عمان دانستند

در حمله پنجشنبه شب به این کشتی یک تبعه بریتانیا و یک شهروند رومانی کشته شدند. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفت که حمله به نفتکش مرسر استریت «غیرقانونی و سنگدلانه» بود.

وی افزود که لندن به همراه متحدانش برای «واکنشی هماهنگ» به این حمله مرگبار برنامه ریزی می کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز مدت کوتاهی پس از اظهارات همتای بریتانیایی اش گفت که واشنگتن «اطمینان» دارد که ایران عامل این حمله است. وی گفت: «این اقدامات آزادی دریانوردی در این آبراه های های حیاتی، کشتیرانی بین المللی و تجاری و زندگی کسانی را که سرنشین این کشتی ها هستند تهدید می کند.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود که کشورش با دولت ها در منطقه و فراتر از منطقه برای واکنشی «متناسب و قریب الوقوع» به این حمله مشورت می کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل نیز روز یکشنبه گفت که ایران با حمله به کشتی مرسر استریت اشتباه بزرگی را مرتکب شد و پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

آقای بنت روز یکشنبه اول اوت، با بیان این مطلب در جلسه کابینه اسرائیل افزود: «شواهد و اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد این حرکت بزدلانه از سوی ایران انجام شده است. ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم به ایران بفهماند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.»

بنت البته در ادامه ایران را تهدید کرد و افزود: «البته ما که می‌دانیم در هر صورت چگونه پیام را به شیوه خود به ایران ارسال کنیم.» بنت در ادامه افزود: «رفتار قلدری ایران نه تنها برای اسرائيل که برای تمام دنیا خطرناک است و به منافع جهانی، آزادی دریایی و همچنین به تجارت بین‌الملل نیز آسیب می‌زند.»

نخست وزیر اسرائيل همچنین مدعی شد که ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به کشتی مرسر استریت استفاده کرده است. کشتی که با پرچم لیبریا و متعلق به ژاپن که توسط شرکت اسرائيلی زودیاک اداره می‌شود مورد حمله قرار گرفت.

فرماندهان ارتش بریتانیا و اسرائیل گفتگو کردند

فرماندهان نیروهای مسلح بریتانیا و اسرائیل روز یکشنبه پس از آنکه لندن ایران را مسئول حمله نفتکش مرسر استریت دانست با یکدیگر گفتگو کردند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور و نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا «رویدادهای اخیر در منطقه و چالش های مشترک پیش روی دو کشور» را بررسی کردند.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آنتونی بلینکن با وزیر خارجه اسرائيل در خصوص حمله به کشتی مرسر استریت در دریای عمان گفتگو کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه شنبه اعلام کرد، آقای بلینکن در گفتگو با یائیر لاپید در این رابطه صحبت کرده و این مسئله را مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین دو طرف توافق کردند که بریتانیا، رومانی و سایر شرکای بین‌المللی برای بررسی حقایق ارائه پشتیبانی و همچنین پیگیری موضوع در مراحل بعدی با یکدیگر همکاری کنند.

دفتر وزیر امور خارجه اسرائيل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این گفتگو در خصوص حمله به کشتی در سواحل عمان و همچنین مبارزه مشترک با تروریسم ایران و تدوین یک پاسخ بین‌المللی اساسی و موثر با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

شرکت اسرائیلی زودیاک اعلام کرده است که در پی حمله به نفتکش مرسر استریت متعلق به این شرکت دو نفر از اعضای خدمه کشته شده‌اند. ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی مالک شرکت زودیاک است.

مقام‌های اسرائيلی پیشتر مدعی شده بودند که این حمله از سوی ایران انجام شده است. این در حالیست که تهران این اتهامات را بی‌اساس خوانده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد این اتهامات افزود: «موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد.» او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه اسرائيل پیشتر هم چنین اتهاماتی به ایران وارد کرده است ادامه داد: «اسرائيل باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود و هرکس که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.»

بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که با پایان یافتن دولت حسن روحانی، مذاکرات برای احیای برجام هم به حالت تعلیق در آمده است و تردیدها در خصوص پیگیری برنامه‌ هسته‌ای ایران و همچنین گفتگوهای جهانی برای احیای برجام به شدت افزایش یافته است.

Go Back

Comment