header photo

قعطنامه تجمع اعتراضی معلمان سراسرکشور

قعطنامه تجمع اعتراضی معلمان سراسرکشور

دستگیری تعدادی از معلمان  در تهران

در۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ روز معلم، در چندین شهر ایران معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش دست به تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها همچنان پیگیر خواسته‌های خود هستند. مأموران امنیتی در تهران چند نفر از فعالان فرهنگی را بازداشت کردند.

تجمع معلمان شاغل و بازنشسته مقابل ادارات آموزش و پرورش، با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، همزمان ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، مصادف با روز معلم، آغاز شد.

معلمان و فرهنگیان بازنشسته در استان‌های یزد، تهران، همدان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز، گیلان و… در شهرهایی همچون تبریز، ارومیه، کرمانشاه، مشهد، سنندج، اردبیل، قزوین، همدان، ساری، دیواندره، کرج، مریوان، جوانرود، مهاباد، کامیاران، کوهدشت لرستان، ملارد، اسلام‌آباد، نورآباد ‌ممسنی، بوکان، الیگودرز و… دست به تجمع اعتراضی زدند.

در تهران حضور پررنگ نیروهای لباس شخصی محسوس بود. مأموران ضمن عکس‌گرفتن از تجمع کنندگان، مانع عکسبرداری از تجمع می‌شدند.

براساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، رسول بداقی، محمد فلاحی و مجتبی قریشیان، سه نفر از معلمان پس از پایان تجمع معلمان در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

گفته می‌شود که شمار بازداشت‌شدگان بیشتر است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده که سه نفر از زنان بازنشسته فرهنگی که بازداشت شده بودند آزاد شده‌اند و از وضعیت بقیه خبری در دست نیست.

معلمان روز پنج‌شنبه با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواسته‌ها و مطالبات خود را مطرح کردند. مهم‌ترین این خواسته‌ها، بهبود سطح معیشت معلمان شاغل و بازنشسته، لغو خصوصی‌سازی و ارائه آموزش رایگان کیفی به همه دانش‌آموزان، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت مطالبات آموزش و پرورش توسط دولت، اصلاح وضعیت بیمه خدمات درمانی فرهنگیان، آزادی تشکل‌یابی و آزادی معلمان زندانی بود.

در قطعنامه پایانی تجمع معلمان که از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تهیه شده بود آمده است:

ما امروز ازهمین موضع در اینجا گرد آمده ایم که مطالبات خود را به شرح زیر اعلام نماییم :

(۱)آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان صنفی و معلمان زندانی. توقف پرونده سازی علیه فعالان صنفی‌. بر قراری حقوق معلمان فعال صنفی محکوم به حبس،اخراج و قطع حقوق شده.

(۲) همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان.

(۳) پرداخت به موقع حق الزحمه نیروهای قراردادی و اضافه کار نیروهای رسمی و پاداش پایان خدمت فرهنگیان به صورت یکجا بخصوص بازنشستگان سال ۹۷. تاکید بر امنیت شغلی نیروهای غیررسمی.

(۴) افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل به بالای خط فقر و اجرای رتبه بندی مرحله دوم برای معلمان.

(۵) اجرای ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان بازنشسته و مشارکت آنان در مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری.

(۶) اصلاح وضعیت ناهنجار و ناکارآمد بیمه خدمات درمانی فرهنگیان و داشتن بیمه ای کامل و متناسب با شرایط جسمی و سنی فرهنگیان بازنشسته.

(۷) رفع موانع غیر قانونی ناشی از اعمال سلیقه های شخصی مسئولان و اعمال نظر غیر مسئولانه در امر صدور مجوزِ برگزاریِ مجمع عمومی برای تمامی تشکل های صنفی فرهنگیان. صدور پروانه فعالیت رسمی برای تشکل هایی که مجمع عمومی و انتخابات برگزار نموده اند. با تاکید بر تشکل یابی مستقل.

(۸) توقف کامل طرح برون سپاری مدارس و لغو مجوز های خصوصی ساز‌ی آموزش و ارایه خدمات آموزشی باکیفیت، رایگان و عادلانه در مدارس دولتی.

(۹) اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم با تاکید بر رویکردهای نوین آموزشی و توقف جذب نیروی آموزشی با نگاه کالایی و تجاری به آموزش مانند مدارس حمایتی و نیروهای خرید خدمات آموزشی.

در پایان ضمن ابراز همدردی با مردم سیل‌زده از دولت و نهادهای حاکمیتی می خواهیم نسبت به بازسازی این مناطق اقدام نماید و بازسازی و ایمن سازی مدارس را در اولویت قرار داده و به وضعیت دانش آموزان و فرهنگیان مصیبت دیده رسیدگی ویژه نماید.

شورا تاکید می کند در صورتی که مطالبات فرهنگیان مورد توجه نهادهای مرتبط قرار نگیرد حق اعتراض برای فرهنگیان محفوظ است و شورا در راستای تحقق مطالبات کاملا قانونی و طبیعی به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

شورای‌هماهنگی‌تشکل‌های‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران

۱۲ اردیبهشت ماه ۹۸

Go Back

Comment