header photo

محمداوا: تنش میان باکو – تهران پایان یافت

محمداوا: تنش میان باکو – تهران پایان یافت

" نزاکت محمداوا " کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر اخیر شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر این کشور به جمهوری اسلامی ایران گفت : سوء‌تفاهم‌ها بر طرف و فضای همکاری بر روابط دو کشور حاکم شده است .

 محمداوا روز سه شنبه در گفت و گو با پایگاه خبری " شرق " جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه بروز اختلاف در روابط باکو و تهران ناشی از عوامل بیرونی بود،‌ افزود : به همین دلیل است که خیلی زود آرامش در روابط دو کشور برقرار و فضای همکاری دوباره حاکم شد.

شاهین مصطفی‌اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان روز یکشنبه تهران سفر کرد و با مقامات کشورمان ملاقات کرد. این سفر در رسانه های چاپی ، مجازی و  تصویری جمهوری آذربایجان بازتاب گسترده‌ای داشت .

  این کارشناس سیاسی اظهار داشت ، این احتمال وجود دارد که ایران نگران کریدور زنگزور بوده باشد و به نظر می رسد جمهوری آذربایجان به تهران اطمینان داده است که جای نگرانی وجود ندارد. زیرا زنگازور تنها دروازه ایران به سمت شمال از طریق ارمنستان است. از سوی دیگر جمهوری آذربایجان  با اختصاص سهم به شرکت های ایرانی برای مشارکت در کار ساخت و ساز در سرزمین های آزاد شده حسن نیت خود را نشان داده است. محمداوا با اشاره به سفر اخیر شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذبایجان به  ایران و مذاکرات انجام  گرفته در این سفر اظهار داشت ، باکو و تهران  به توافق رسیده  و همکاری میان دو کشور در حال افزایش است .

وی افزود :  در این شرایط فرصت‌های زیادی برای همکاری‌های دوجانبه وجود دارد و امید است  این تنش پایان یابد. علاوه بر این، ایران نگران این بود که اسرائیل از پروژه های "دهکده هوشمند" در سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان استفاده کند. با این حال، اخیراً یک همایش  تجاری روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شده است و بحث هایی در مورد مشارکت تجار روسی در پروژه های "دهکده هوشمند" مطرح شده است. این نشان می دهد که جمهوری آذربایجان هیچ گونه همکاری پنهانی با کشورهای ثالث در خاک خود ندارد و درهای به روی همه کشورهای منطقه باز است.

Go Back

Comment