header photo

مخالفت کاخ سفید با پیشنهاد لغو تحریم‌ها در برابر امضای زودهنگام پروتکل الحاقی

مخالفت کاخ سفید با پیشنهاد لغو تحریم‌ها

در برابر امضای زودهنگام پروتکل الحاقی

سخنگوی وزارت امورخارجه ارایه پیشنهاد به آمریکا مبنی بر امضای زودهنگام پروتکل الحاقی درازای لغو  یا کم‌ کردن تحریم‌ها را تایید کرد.همزمان ترامپ درپیامی نوشت ؛ “ایرانی‌ها تاکنون در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده‌اند”.

پیشنهادی که با مخالفت آمریکایی‌ها روبرو شد

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیکی که در چند وقت اخیر در کشور وجود داشته است خاطرنشان کرد: ما هفته پر ترافیکی را پشت سر گذاشته‌ایم و این روند دیپلماتیک ادامه خواهد داشت. ما از نظر دیپلماسی در شرایط خاص و تعیین کننده‌ای قرار داریم

سخنگوی وزارت خارجه به سفر وزیر خارجه و عمان و نخست وزیر عراق نیز به تهران اشاره کرد و افزود: این سفرها بر اساس روابط خوبی که ما با کشورهای منطقه داریم انجام شد. در این سفرها در مورد مسائل دو جانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: در هفته جاری شاهد سفر برخی از مقامات هند و چین به تهران خواهیم بود. چنانکه در حال حاضر وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین در تهران به سر می‌برد و قرار است یک وزیر عالی رتبه هندی به تهران سفر کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با توقیف یک نفت‌کش چینی حامل ال پی جی ایران از سوی دولت سنگاپور اظهار کرد : در این ارتباط ما منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم چرا که محموله به مقصد چین بوده است .

وی ادامه داد: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باعث تاسف است که برخی از کشورها با انجام این گونه اقدامات به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند، قطعا این اقدامات برای ما قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات نمایندگی عربستان در سازمان ملل مبنی بر اهمیت انجام گفت‌وگو بین ایران و عربستان اظهار کرد: ما اظهارات ایشان را سیگنال مثبت می‌دانیم. ایران بارها خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه بوده است و اعلام کرده که بدون پیش شرط حاضر به انجام گفت‌وگو و رایزنی است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی ادعا کرده‌اند که آقای ظریف چندی پیش نامه‌ای را به مراجع نوشته‌اند در باب اهمیت مذاکره با آمریکا و اخیرا نیز به چند نهاد نامه‌ای را در این ارتباط ارسال کرده‌اند و گفته‌اند که شرایط ایران در حال حاضر همچون شرایط بعد از فتح فاو است و آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: من فکر نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد و این شنیده‌ها قابل تایید نیست. آقای دکتر ظریف نظرات کارشناسی خود را در اظهار نظرهایشان به صراحت بیان می‌کند و به عنوان کسی که دیده‌بان کشور در صحنه بین‌المللی و جهانی هستند آنچه را که می‌بینند بیان می‌کنند. خود را از نظر قانونی و شرعی موظف می‌دانند که نظرات خود را به مقامات کشور گزارش دهند. حال چه مکتوب و یا چه شفاهی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها در جریان سفر آقای ظریف به نیویورک به نقل از ایشان مطرح کردند که ایران گفته حاضر است که در برابر رفع تحریم‌های آمریکا پروتکل الحاقی را زودتر بپذیرد و آیا شما چنین موضوعی را تایید می‌کنید و از دیگر سو پس از اینکه این موضوع مطرح شد برخی از رسانه‌های آمریکا آن را پالسی برای مذاکره عنوان کردند. در حالیکه ما می‌دانیم پمپئو، وزیر امور خارجه شروط ۱۱ گانه‌ای را برای مذاکره مطرح کرده است. حال سوال این است که دلیل مطرح کردن این پیشنهاد چیست و آیا می‌توان آن را یک نشانه از سوی ایران برای مذاکره عنوان کرد، تصریح کرد: من تایید می‌کنم که چنین پیشنهادی مطرح شده است.

وی ادامه داد: در طی مدت اخیر آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که از خود چهره‌ای نشان دهند که به دنبال گفت‌وگو و توافق است و از ایران یک چهره جنجالی که به دنبال گفت‌وگو نیست و خراب کننده گفت‌وگو است. ما بارها گفته‌ایم که گفت‌وگو زمانی انجام می‌شود که بتوان از آن به نتایج عینی و ملموس دست پیدا کرد و طرفین به واقع به نتایج آن و تعهداتی که می‌دهند پایبند باشند.

وی ادامه داد: حرف‌هایی که آمریکایی‌ها در مورد مذاکره می‌زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و آنها در پیشنهادات خود جدی نیستند. برای شکستن این فضا آقای ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی این کشور این موضوع را مطرح کردند که اگر آمریکایی‌ها واقعا می‌خواهند توافق کنند و گامی بردارند ما حاضریم پروتکل الحاقی را به جای اینکه در سال ۲۰۲۳ امضا کنیم آن را در سال ۲۰۱۹ اجرایی کنیم. در مقابل اینکه آمریکایی‌ها کلیه تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران را لغو کند.

وی ادامه داد: اگر واقعا آنها دنبال گفت‌وگو هستند آنچه که مطرح شد محوری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد و قابل دسترسی است ولی همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم این طرح با مخالفت آمریکایی‌ها روبرو شد؛ چرا که آنها دنبال گفت‌وگویی که منجر به نتایج ملموس شود نیستند

ترامپ: ایرانی‌ها تاکنون در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده‌اند!

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در یک پیام توئیتری نوشت: «به خاطر داشته باشید که ایرانی ها هرگز در مذاکره بازنده نبودند».

به گزارش خبرگزاری مهر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در یک پیام توئیتری مدعی شد: «به خاطر داشته باشید، ایرانیان هیچگاه در جنگی پیروز نشدند، اما هرگز در مذاکره بازنده نبودند».

این در حالی است که «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در سخنانی که در «باشگاه اقتصادی واشنگتن» ایراد شد، مدعی تأثیرگذاری چشمگیر تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران شد. به ادعای پمپئو، تحریم‌ها باعث کاهش ۹۵ درصدی فروش نفت‌ ایران شده است.

Go Back

Comment