header photo

مردم جهان، علیه تحریم ها با ما هم صدا شوید!

نامه اهالی فرهنگ خطاب به جهانیان؛

مردم جهان، علیه تحریم ها با ما هم صدا شوید!

رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، حسین علیزاده، کیهان کلهر، لیلی گلستان، پری صابری، بهنام بهزادی، سیف‌الله صمدیان و ابراهیم حقیقی از جمله امضاکنندگان این کمپین هستند. «تابناک» در صورت تداوم این وضعیت، شفاف تر درباره چهره‌هایی که در این ارتباط سکوت کرده‌اند و اقامت آمریکا دارند، گزارش خواهد داد...

گروهی از اهالی فرهنگ ایران در نامه‌ای علیه تحریم‌های دولت آمریکا اعلام موضع کردند و از مردم جهان خواستند علیه این تحریم‌های بی‌رحمانه متحد شوند؛ نامه‌ای که برخی سینماگران به واسطه ملاحظات مرتبط با اقامت‌شان در آمریکا، حاضر به امضای آن نشدند، کما اینکه حاضر به انتشار ویدیوی اعتراضی که پیش از این به اشتراک گذاشته شده بود، نشدند و سیاست سکوت را در قبال تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در پیش گرفتند.

همزمان با ازسرگیریِ رسمی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دیپلماسی عمومی به شکل قابل توجهی فعال شده و هنرمندان تحرکاتی در این زمینه آغاز کرده‌اند. گروهی از هنرمندان از جمله شماری از چهره‌های مطرح سینمای ایران، سه شنبه پانزدهم مرداد، با انتشار یک ویدیو ـ که روایتی از زندگی سخت کودکان سرطانی بود ـ تحریم‌های غیرانسانی آمریکا را به چالش کشیدند؛ تحریم‌هایی که در حوزه بانکی به منزله عدم امکان تأمین مالی برای خرید داروست و در واقع هرچند دارو و غذا مستقیم تحریم نشده، در عمل با توجه به آنکه امکان تأمین مالی برای آنها به واسطه تحریم‌های بانکی وجود ندارد، مستقیم دارو و غذا نیز مشمول تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا شده است.

رضا کیانیان، پرویز پرستویی، رخشان بنی اعتماد، لیلی رشیدی، سحر دولتشاهی، مهتاب کرامتی، باران کوثری، الهام کردا، محسن کیایی، امیرمهدی ژوله، هستی مهدوی، نرگس آبیار، پردیس احمدیه و... این ویدیو را منتشر و این صدا را تقویت کرده‌اند تا هم‌صدایی‌شان به شنیده شدنِ این اعتراض انسانی به گوش جهانیان منجر شود؛ پیامی با زیرنویس انگلیسی که مخاطبش مشخص است و انتظار می‌رود با انعکاس آن در رسانه‌های جهان، بتواند نگاه افکارعمومی جهان را متوجه آنچه امروز سیاستمداران آمریکا برای ایران رقم می‌زنند، کند.

صدای هنرمندان به اندازه کافی بلند بود که اتاق عملیات روانی علیه ایران به آن واکنش نشان دهد. گروهی از اکانت‌های توییتری وابسته به این اتاق عملیات روانی، هشتگی برای تحت فشار گذاشتن معترضان راه اندازی کردند و در واکنش به هشتگ #SanctionsTargetMe سینماگران، هشتگ #تحریم-سینما را مورد استفاده قرار دادند و تلاش کردند بدین شکل برای سینماگرانی که با این حرکت زدند، هزینه ایجاد کنند.

با وجود این تهدید تلویحی هنرمندان، آنها متوقف نشدند و این بار طیف گسترده‌ای از اهالی فرهنگ که به سینماگران خلاصه نمی‌شوند، با انتشار نامه‌ای در قالب یک کمپین خواستار هم‌صدایی مردم جهان با مردم ایران در مقابل این تحریم‌ها شدند.

در متن این نامه آمده است: «مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید. دولت‌ها به زبان سیاست با هم سخن می‌گویند؛ ملت‌ها اما، با زبان صداقت. زبانی از جنس فرهنگ، صلح‌ و دوستی. به همین خاطر تاریخ فرهنگ‌وهنرِ جهان، صادق‌ترین راویِ رنج‌ها و شادی‌های ملت‌هاست. ما اهالی فرهنگ و کنشگران مدنی ایران برآنیم با کلامی ورای زبان ناکارآمدِ سیاست با شما مردم جهان سخن بگوییم:

بار دیگر تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران آغاز شد؛ اما خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه‌ی اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد. سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در تاریخِ پیشِ رو، دست به گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.

هم‌صدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجه‌دادن به نتایج فاجعه‌بارِ شرایط تحمیل‌شده بر ملت ایران، می‌تواند سیاست‌گذاران و سیاست‌های غیرانسانی‌شان را متوقف کند. با ما هم‌صدا شوید. #همصدایی_دربرابر_تحریم

 

*Voices against Sanctions*

While states communicate through politics, people seek empathy, peace, and friendship.The history of the arts and culture has chronicled the joys and pains of people and communities. As artists, as civil activists of Iran, we speak to you above politics:

Once again, the United States has imposed sanctions against Iran. Such measures have never brought to the people of Iran what politicians proclaim they will: human rights, freedom, and a better life. Every Iranian will personally pay the price for these sanctions.

Politicians will come and go, but the fallout from their disastrous decisions will be a nightmare for generations to come.

When we join voices around the world to draw attention to the devastating effects of these sanctions on the people of Iran, we can stop the divisive decisions and policies of politicians.

#joinvoicesagainstscantions

این نامه به امضای گروهی از سینماگران، نویسندگان، موزیسین‌ها، نقاشان، ناشران، روزنامه نگاران و فعالان مدنی رسیده است که از آن جمله می‌توان به رخشان بنی‌اعتماد (فیلمساز)، اصغر فرهادی (فیلمساز)، بهمن فرمان‌آرا (فیلمساز)، کیانوش عیاری (فیلمساز)، حسین علیزاده (موسیقیدان)، کیهان کلهر (موسیقیدان)، بهنام بهزادی (فیلمساز)، مجتبی میرتهماسب (مستندساز)، لیلی گلستان (نویسنده و مترجم)، پری صابری (نویسنده و کارگردان تئاتر)، فریده غیرت (وکیل)، بهمن کشاورز (وکیل)، سیف‌الله صمدیان (عکاس، فیلمساز)، خسرو سینایی (فیلمساز)، فرح اصولی (نقاش)، داوود موسایی (ناشر)، لیلی ارشد (فعال مدنی)، شمس لنگرودی (شاعر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس)، نغمه ثمینی (فیلمنامه‌نویس)، فیروزه صابر (فعال مدنی)، سهراب مهدوی (مترجم)، علی بوستان (موسیقیدان)، صبا علیزاده (موسیقیدان)، مریم زندی (عکاس)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک)، امیر اثباتی (طراح)، سمیرا علیخان‌زاده (نقاش)، مرضیه وفامهر (بازیگر)، پوریا عالمی (نویسنده و روزنامه‌نگار)، مژگان جمشیدی (روزنامه‌نگار)، محمود ملکی (روزنامه نگار)، مینا اکبری (روزنامه‌نگار) و... اشاره کرد.

از اینجا می‌توانید به این کمپین بپیوندید

 

Go Back

Comment