header photo

نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان در تهران

نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان در تهران

شورای شهر تهران تصویب کرده است که خیابانی در پایتخت تهران به نام محمدرضا شجریان استاد آواز سنتی ایرانی نامگذاری شود.

بر اساس این مصوبه بلوار فلامک شمالی و جنوبی در منطقه دوی تهران به نام آقای شجریان درخواهد آمد. این پیشنهادات با ۱۵رای موافق و بدون رای مخالف و ممتنع تصویب شده است.

تصویب نامگذاری خیابانی در تهران به نام محمدرضا شجریان در شرایطی صورت که در در جریان جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان، جایزه ویژه ''خداوندگار موسیقی '' به آقای شجریان اهدا شد.

آقای شجریان به دلیل کسالت و بیماری نتوانسته شخصا برای دریافت جایزه‌اش به محل مراسم که پایتخت پرتقال بود، سفر کند. همزمان با اهدای این جایزه، یکی از شبکه‌های تلویزیون حکومتی ایران برنامه‌ای درباره این استاد موسیقی سنتی ایرانی پخش کرد که حاوی انتقادات سیاسی به آثار او بود. پخش این برنامه با واکنش منفی کاربران شبکه های اجتماعی رو به رو شد.

به گزارش «انتخاب»، اعضای شورای شهر تهران صبح روز 27 فروردین در بررسی تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران پیشنهاد دادند که خیابان سپند در منطقه یک به نام استاد عزت‌الله انتظامی، بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ به نام شجریان، خیابان کوکب در منطقه ۲ به نام استاد غلامحسین امیرخوانی (خوشنویس)، خیابان نیلوفر در منطقه ۲ به نام استاد علی نصیریان، خیابان معارف به نام داود رشیدی، ۲۴ متری سعادت آباد به نام محمد علی کشاورز نامگذاری شود.

این پیشنهادها با ۱۵ رای موافق و بدون مخالف، تصویب شد.

نامگذاری خیابان‌هایی به نام «اخوان ثالث»، «فروغ» و ۱۰ شاعر دیگر

همچنین اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری خیابان‌هایی به نام فروغ فرخزاد، اخوان ثالث، بیژن ترقی و… موافقت کردند.

اعضای شورای شهر تهران همچنین در جریان رسیدگی به نامگذاری و تغییر نام معابر و خیابان‌های شهر تهران به تغییر نام خیابان‌ها به نام شاعران شهر تهران رأی مثبت دادند و قرار شد خیابان دوم در خیابان شهید نعمتی در محدوده شهید کلاهدوز در منطقه ۳ به نام «منوچهر آتشی» نامگذاری شود.

همچنین ۱۱ خیابان کوچه دیگر در خیابان شهید نعمتی در محدوده شهید کلاهدوز به نام شعرای دیگر تغییر یافت که بر این اساس خیابان دوم به نام «عمران صلاحی»، خیابان چهارم به نام «محمد قهرمانی»، خیابان پنجم به نام «بیژن ترقی»، خیابان ششم به نام «اسماعیل شاهرودی» نامگذاری شد.

همچنین در همین آدرس خیابان هفتم به نام «پروین دولت‌آبادی»، خیابان هشتم به نام «اخوان ثالث»، خیابان نهم به نام «سیمین بهبهانی»، خیابان یازدهم به نام «فروغ فرخزاد»، خیابان دوازدهم به نام «فریدون مشیری»، خیابان شانزدهم به نام «محمدعلی سپانلو» و خیابان هجدهم به نام «سیدکریم امیری فیروزکوهی» نامگذاری شد.

با رأی اکثریت آراء این تغییر نام‌ها که به پیشنهاد انجمن شاعران بود، تصویب شد.

آقای شجریان در اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در کنار معترضان که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، آنها را "خس و خاشاک" خواند، ایستاد. همزمان با این اعتراضات استاد شجریانی ترانه‌ای به نام "تفنگت را زمین بگذار" در حمایت از معترضان خواند و از حکومت جمهوری اسلامی خواست با معترضان با خشونت رفتار نکند و به آنها شلیک نکند.

 

 

Go Back

Comment