header photo

نرخ تورم رسمی ایران از مرز ۳۰ درصدعبور کرد

نرخ تورم رسمی ایران از مرز ۳۰ درصدعبور کرد

نرخ تورم رسمی ایران در فروردین امسال از مرز ۳۰ درصد هم عبور کرد تا در مقایسه با فروردین ۱۳۹۷ بیش از سه برابر شود. نرخ تورم رسمی اعلام شده برای فروردین یکسال قبل ۸,۱ درصد گزارش شده بود.

مرکز آمار ایران از افزایش دوباره نرخ تورم در یک ماه گذشته خبر داد. بر اساس گزارش این مرکز نرخ تورم رسمی در فروردین امسال به ۳۰,۶ درصد رسید که ۳,۷ درصد بیشتر از نرخ تورم اسفند ۱۳۹۷ است.

شاخص قیمت گروه «خوراکی و آشامیدنی» در مقایسه با اسفند سال قبل ٨,٨ درصد و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ۱,۶ درصد گرانتر شد. میانگین قیمت مواد غذایی و آشامیدنی هم در مقایسه با یکسال قبل هم ۸۵,۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس این گزارش خانوارها در فروردین امسال ۵۱,۴ درصد بیشتر از فروردین ۱۳۹۷ برای خرید کالا و خدمات یکسان هزینه کردند.

گروه «کالای خوراکی و آشامیدنی و دخانیات» همانند گزارش‌های پیشین مرکز آمار بیشترین افزایش قیمت را نشان می‌دهد. شاخص تورم برای این گروه کالایی در مقایسه با یکسال قبل ۸۵,۳ درصد بیشتر شده است. در این گروه کالایی بالاترین میزان افزایش به مواد غذایی تازه اختصاص دارد که در مقایسه با فروردین یکسال قبل ۱۱۵,۲ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت دخانیات هم ۱۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

میزان رشد شاخص تورم برای سایر کالاهای خوراکی هم ۵۰,۷ درصد گزارش شده است.  رشد شاخص قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی بیانگر افزایش سهم این گروه در سبد هزینه خانوار است. براساس گزارش مرکز آمار خانوارها سالانه حدود یک چهارم درآمد خود را برای مواد خوراکی و آشامیدنی هزینه می‌کنند.

افزایش قیمت این گروه کالایی در یکسال گذشته موجب کاهش مصرف و یا جایگزین کردن کالاهای بی‌کیفیت در سفره خانوارها شده است.

علی کرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران گفته است که افزایش قیمت‌ها در یکسال گذشته باعث افزایش یک میلیون نفری جمعیت حاشیه‌نشین شده است.

دولت جمهوری اسلامی که سال گذشته با افزایش دستمزدها بر مبنای سبد معیشت مخالفت کرد، وعده کرده با توزیع سبد کالایی بخشی از کاهش قدرت خرید خانوارها را جبران کند. توزیع سبد معیشت اما با انتقاد تشکل‌های کارگری روبرو شده است.

«نرخ اجاره بهاء ۲۰ درصد افزایش یافت»

گزارش مرکز آمار شاخص تورم گروه کالایی غیرخوراکی برای ۱۲ ماه منتهی به فروردین امسال را ۲۴,۹ درصد اعلام کرده است. این شاخص برای گروه «مواد خوراکی و آشامیدنی» ۴۴,۹ درصد است.

این گزارش شاخص تغییرات نرخ اجاره‌بهاء در یکسال منتهی به فروردین را ۱۹,۷ درصد برآورد کرده اما این شاخص در مقایسه با مدت مشابه (فروردین ۱۳۹۷) افزایش ۲۴,۷ درصدی را نشان می‌دهد. شاخص تورم نرخ اجاره بهاء در مناطق شهری که جمعیت اجاره‌نشین بیشتری دارد، ۲۵ درصد اعلام شده است.

افزایش نرخ اجاره‌بهاء در یکسال گذشته موجب کوچ اجباری مزدنشین‌ها به واحدهای مسکونی کوچکتر، مناطق کم‌برخوردار و ارزان‌تر و حاشیه‌نشین شده است.

دولت حسن روحانی دو سال پیش وعده کرد با اجرای طرح مسکن اجتماعی، هزینه مسکن برای مزدبگیران را کاهش خواهد دادو با گذشت دو سال از اجرایی شدن، این طرح هنوز نتوانسته مانع افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بهاء شود. آنگونه که خبرگزاری‌ها هفته گذشته از «رکوردشکنی» و «افزایش چشمگیر» نرخ اجاره بهاء در تهران خبر دادند.

روند صعودی نرخ تورم رسمی در ایران از تیر سال گذشته آغاز شد. تا پیش از آن منابع دولتی نرخ تورم را تک‌رقمی و کمتر از ۱۰ درصد گزارش می‌کردند. شهریور سال گذشته اما پس از سقوط ارزش برابری ریال، مرکز آمار نرخ تورم را ۱۱,۳ درصد اعلام کرد.

پس از آن طی هفت ماه گذشته نرخ تورم رسمی در ایران ماهانه افزایش یافت و در دی ۱۳۹۷ از مرز ۲۰ درصد عبور کرد و حال در فاصله چهار ماه از مرز سی درصد نیز عبور کرده است.

حسین راغفر پژوهشگر اقتصاد در ایران سال گذشته نسبت به وقوع ابرتورم در ایران هشدار داده بود. مقام‌های دولتی اما مدعی شدند که نرخ تورم را کنترل و کاهشی خواهند کرد

 

Go Back

Comment