header photo

نماینده گنبد کاووس: همه متهم هستیم

نماینده گنبد کاووس: همه متهم هستیم

نماینده مردم گنبدکاووس می‌گوید درآمد حاصل از حریم‌فروشی شهرداری‌ها پول خون مردمی است که در سیل غرق شدند. او تاکید می‌کند که مردم منتظر جبران مافات و بازخواست مسئولان هستند و مشکل‌شان با ارجاع به بانک‌ها حل نمی‌شود.

قرجه طیار، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده گنبد کاووس با انتقاد از سوء‌مدیریت‌ها و نابسامانی در مناطق سیل‌زده گفت: «هنوز هم مشغول توجیه تقصیرات خود هستیم و هر کس سعی می کند از زیر بار مسئولیتی که برای انجام آن حقوق می‌گیرد، شانه خالی کند

طیار در نطق میان دستور روز یکشنبه ۱۸ فروردین تاکید کرد که مردم انتظار جبران مافات دارند؛ هم در مورد تعمیرخانه‌ها، اماکن و زیان‌های مربوط به مزارع، باغات و اموال غیرمنقول‌شان و هم جبران سوءمدیریت‌ها و ترمیم ساختار مدیریتی استان.

او چشم بستن بر غارت جنگل‌ها، غصب بستر رودخانه‌ها و کوهخواری و صدور مجوز برای ساخت و ساز جاده و خانه در حریم رودخانه‌ها را نشان بی‌تدبیری مسئولان خواند و با خطاب قرار دادن حسن روحانی گفت: «همه ما متهم هستیم، اگر به خود نیاییم و درصدد اصلاح روش و امور نباشیم سیل ما را هم با خود خواهد برد

قرجه طیار افزود پولی که شهرداری‌ها از فروش حریم کسب کرده‌اند "پول خون زن و بچه مردم بود که قرار بود در آینده سیل آنها را با خودش ببرد."

گنبد کاووس، آق قلا و گمیشان جزو نخستین شهرهایی بودند که در ترکمن‌صحرا زیر آب رفتند. با گذشت ۱۸ روز از جاری شدن سیل نه تنها از آب‌گرفتگی آق‌قلا و گمیشان کاسته نشده، بلکه اکنون با ذوب شدن برف حجم آب افزایش پیدا کرده است.

"نمک به زخم مردم"

نماینده گنبدکاووس خواستار بازخواست مسئولانی شد که کاری برای جلوگیری از سیلاب انجام ندادند: «امور آب منطقه‌ای تقصیر را به گردن لایروبی نشدن نهرها، سدها و موارد مشابه دیگر می‌اندازد در حالی که متولی این کار خودش بوده است. این فرافکنی‌ها دیگر نمک به زخم مردم پاشیدن است

این عضو کمیسیون اقتصادی خواستار کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان شد و تاکید کرد که مشکل مردم با ارجاع آنها به بانک‌ها و بدهکار کردن‌شان حل نمی‌شود. او گفت: «آیا می‌دانید خانه‌خراب شدن مردم و قشر آسیب‌پذیر جامعه یعنی چه؟ یعنی به این زودی‌ها نخواهند توانست زیر بار جبران خسارتش کمر راست کنند آن وقت ما به جای بالا بردن کمک‌های بلاعوض آنها را برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌کنیم تا هر چه در آینده به دست می‌آورد پول قسط بدهد تا شاید بعد از سال‌ها، وضعیتش برگردد به همان وقتی که قبل از سیلاب قرار داشت، این چه کمکی است؟»

قرجه طیار پیشنهاد کرده که کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان از محل صندوق ذخیره ملی پرداخت شوند.

گنبدکاووس از نخستین شهرهایی بود که از سیلاب بهاری ایران آسیب دید. در نخستین روزهای سیل در گنبد، آق‌قلا و گمیشان، هیچ خبری از کمک‌های هلال احمر، ارتش و ارگان‌های مسئول در منطقه نبود و حتی شبکه استانی صدا و سیما اخبار سیل را پوشش نمی‌داد. اولین کسانی که به یاری مردم گنبد، آق قلا، گمیشان و روستاهای اطراف شتافتند، مردم محلی بودند.

آنه محمد بیات روزنامه‌نگار ترکمن پیش‌تر در گفت‌وگو با دویچه وله، مقصر اصلی در سیل گلستان را مدیریت بحران استان و مدیر اداره آب منطقه دانسته و ورود هلال احمر و سپاه و ارتش برای کمک‌رسانی را نیز "نوشداروی پس از مرگ سهراب" خوانده بود.

دویچه وله

 

Go Back

Comment