header photo

هجوم به تجمع دانشجویان دانشگاه تهران

هجوم به تجمع دانشجویان دانشگاه تهران

امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حجاب اجباری، مقابل پردیس هنرها تجمع کردند. به گفته دانشجویان تعداد زیادی از افراد وابسته به حوزه علمیه و بسیج برای مقابله با این تجمع، وارد صحن دانشگاه شدند و درگیری‌هایی اتفاق افتاد.

بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تظاهرات دانشجویان در اعتراض به حجاب اجباری و حضور گشت ارشاد در مقابل پردیس هنرها و صحن دانشگاه صورت گرفت. در مقابل بسیج برای سرکوب دانشجویان وارد دانشگاه شد. در برخی از فیلم‌ها افراد لباس شخصی در حالی که شعار الله اکبر می‌دهند، در دانشگاه تظاهرات می‌کنند.

گزارش شده که دانشجویان معترض به گشت ارشاد دانشگاهی، که از سوی برخی از رسانه‌ها «چپ‌گرا» معرفی شده‌اند، به آمفی تئاتر دانشکده هنرهای زیبا رفتند تا رئیس و معاون دانشگاه به اعتراضات آنها پاسخ دهند. اما نیروهای امنیتی اجازه‌ خواندن بیانیه را به دانشجویان ندادند و محید سرسنگی، معان فرهنگی دانشگاه تهران و سلیمانی رئیس حراست دانشگاه نتوانستند افراد غیردانشجو را از سالن بیرون کنند یا امنیت دانشجویان را در صورت خروج از سالن تضمین کنند.

بر اساس گزارش‌ها بیرون از آمفی تئاتر درگیری و زد و خورد با بسیجی‌ها، لباس شخصی‌ها، و سایر افراد غیرمرتبط با دانشگاه ادامه داشته است.

در تجمع امروز، دانشجویان دانشگاه تهران با شعار می‌دادند: «نان کار آزادی/پوشش اختیاری»، «بیکاری، بیگاری، حجاب زن اجباری» و «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد».

دانشجویان پلاکاردهایی با مضمون «آزادی انتخاب پوشش حق ماست» در دست داشتند و گروهی از آنها خواهان آزادی مرضیه امیری، خبرنگار و دانشجویی شده بودند که در روز جهانی کارگر بازداشت شده است.

تلاش برای کنترل پوشش زنان در دانشگاه‌ها از طریق ابلاغ مقررات پوشش به حراست دانشگاه‌ها همواره وجود داشته و حراست دانشگاه‌ها از ورود دانشجویانی که پوشش‌شان مغایر مقررات باشد جلوگیری می‌کنند.

فروردین سال جاری، ابراهیم کلانتری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد گفته بود آیین‌نامه حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد ابلاغ شده و تمام واحد‌های دانشگاه آزاد کارگروهی در این زمینه تشکیل داده‌اند.

تیرماه ۱۳۹۳ ماموران گشت ارشاد با ورود به محوطه دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران، یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه را بازداشت کردند.

Go Back

Comment