header photo

هشتک # من با افتخار پانترکم، نتیجه یک یادداشت بی خردانه

هشتک # من با افتخار پانترکم، نتیجه یک یادداشت بی خردانه

نگاهی به واکنش کاربران شبکه های اجتماعی در توئیتر، اینستاگرام و ... با هشتگ "من با افتخار پانترکم" در واکنش به مطلب خبرگزاری "ایرنا" نمونه کوچکی از نتیجه معکوس اقدامات افراد و جریاناتی است که خود را حافظان یکپارچگی ایران می دانند و در عمل تیشه به ریشه ایران می زنند

  روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه سال ۹۷ احساسات مردم ایران و علی الخصوص آذربایجان با پخش تصاویری تکان دهنده از شکنجه و آزار جسمی کودک مرندی از سوی پدر معتاد خود جریحه دار شد. روحیات حساس آذربایجانی ها به سرعت در قبال این عمل شنیع واکنش نشان داده و در فاصله زمانی بسار کوتاهی تمامی شبکه های اجتماعی و رسانه های محلی آذربایجان با خبر نازنین زهرا و درخواست از مقامات قضایی برای ورود به این مساله پرشد. خوشبختانه با ورود مسئولین قضایی و روحانیت محترم، قضیه در کمترین زمان ممکن با پیدا شدن نازنین زهرا و تحویل وی به بهزیستی شهرستان مرند خاتمه یافت و قرار بازداشت برای دستگیری متهم کودک آزاری از سوی مراجع قضایی استان صادر شد.

اما دقیقا یک روز بعد و در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۷ یادداشتی با عنوان " پشت پرده کلیپ زجرآور آزار دختر مرندی چیست" در "ایرنا پلاس"، گروه فضای مجازی خبرگزاری رسمی و دولتی "ایرنا" منتشر می شود که روحیه و احساسات مردم آذربایجان را با یک سناریوی توهم توطئه به سخره می گیرد. در این یادداشت نگارنده که چندان هم با اصول گزارش نویسی آشنایی ندارد مطلبی بی سرو ته را با ۶ میان تیتر بی ربط سرهم کرده و توهم توطئه موجود در پس یک ذهن بیمار را که بعید است تراوشات ذهن فردی باشد به مخاطب تحویل می دهد. در مطلب بارها از فیلم های پخش شده در فضای مجازی به عنوان کلیپ یاد می شود و گو اینکه این فیلم ها با اهداف از پیش طراحی شده برای رسیدن به یک مقصد خاصی از سوی یک گروه رسانه ای حرفه ای فیلمبرداری شده است!!

در بخش بعدی یادداشت، خبرنگار چیره دست!! از سرعت پخش فیلم های آزار جنسی کودک چنان با تعجب یاد می کند که گویی ما در عصر حجر هستیم. نویسنده چنان با حب و بغضی از پخش این عمل غیر انسانی در شبکه های اجتماعی ناراحت شده است که فراموش کرده است ما در عصر ارتباطات و در قرن بیست و یکم قرار داریم و جریان آزاد اطلاعات به مدد تکنولوژی های جدید هر اتفاقی را در هر گوشه از جهان در یک چشم بر هم زدن به گوشه ای دیگر از جهان مخابره می کند.

نگارنده در بخش بعدی و در مضحک ترین بخش از سناریوی خود و با آسمان ریسمان کردن و به هم بستن ناف داعش، پانترکیست ها، جدایی طلبان و مهمل بافی های دیگر با میان تیتر " سابقه تزریق هدفمند وحشت به جامعه" وارد فاز بعدی شده و نمونه هایی از تزریق وحشت از سوی طالبان، داعش و مجاهدین چچنی به جامعه را در یادداشت می آورد. نکته جالب اینکه نویسنده در این بخش فراموش می کند که هدف داعشیون آذربایجانی!! پانترکیست ها!! و جدایی طلبان!! را از تزریق وحشت به جامعه با مستمسکه قرار دادن آزار یک کودک سه ساله بیان کند!!

سوال از نگارنده در باره اینکه واقعا به نظر جنابعالی هدف از تزریق این وحشت به جامعه آذربایجان چه بوده است؟ به قدری بی معناست که خود این یادداشت سراسر سخیف. مطلب درج شده در خبرگزاری دولتی مرکز نشین فقط دو احتمال را در ذهن متبادر می کند. یا نگارنده بی وجدان هیچ شناختی از جامعه آذربایجان و تحولات صورت گرفته در این بخش از ایران نداشته و صرفا برای اینکه انشایی نوشته باشد دست به قلم برده است. احتمال دوم اینکه کلمات مندرج در صفحه رسانه رسمی دولتی باز هم ترشحات ذهنیتی مریض است که قصد دارد هر واکنش اجتماعی در آذربایجان ولو واکنشی انسانی به عملی غیر انسانی از جمله کودک آزاری را با بستن به ناف پانترکیسم در نطفه خفه کند و یا در مسیر جداگانه ای هدایت کند.

جای هیچ تردیدی نیست که این ذهنیت بیمار که هویت آذربایجانی را به مثابه دشمن خود تلقی می کند در برهه های مختلف و در عرصه های مختلف خود را بروز می دهد. از مصاحبه روزنامه شرق با وزیر خارجه خودخوانده جمهوری جعلی قره باغ، یادداشت روزنامه قانون و تحریف هویت تاریخی مردم آذربایجان، اظهار نظر های غیر کارشناسانه مشاور امور اقوام رئیس جمهور در ارتباط با بافت قومی ساکن در آذربایجان، مقدمه چینی برای سخنرانی جواد طباطبایی در تبریز و صدها نمونه دیگر گویای این مساله است که این ذهنیت به این زودی ها آذربایجان و آذربایجانی را رها نخواهد کرد و این نه اولین نمونه از این مهمل بافی ها بوده و نه آخرین نمونه خواهد بود.

اما در پایان این نوشته باید یک نکته مهم را برای دست اندرکاران این سناریوهای سخیف خاطر نشان کرد و این سوال را پرسید که آیا واقعا فکر می کنید اقداماتی که در این راستا انجام می دهید با یکپارچگی مملکت، وحدت و انسجام ملی هم راستاست؟ و یا این قبیل اقدامات صرفا موجبات ایجاد شکاف های عمیق تر در جامعه را فراهم خواهد آورد؟ نگاهی به واکنش کاربران شبکه های اجتماعی در توئیتر، اینستاگرام و ... با هشتگ "من با افتخار پانترکم" در واکنش به مطلب خبرگزاری "ایرنا" نمونه کوچکی از نتیجه معکوس اقدامات افراد و جریاناتی است که خود را حافظان یکپارچگی ایران می دانند و در عمل تیشه به ریشه ایران می زنند.

منبع: آناج

Go Back

Comment