header photo

پشت پرده استعفای شهردار تهران:

پشت پرده استعفای شهردار تهران:

بخش های امنیتی و نظامی او را تهدید کرده بودند

به گزارش زمانه ظاهراً رقص چند دختر در مراسم شهرداری در برج میلاد سبب استعفای شهردار تهران شد. محمد علی نجفی پنجشنبه ۲۴ اسفند در حاشیه مراسمی در تهران درباره دلایل واقعی استعفایش از شهرداری تهران به بیتی از مولانا اکتفا کرده: «خوشتر آن باشد که سرّ دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران». محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، نماینده مجلس در دوره ششم و یکی از اعضای جبهه مشارکت اکنون می‌گوید از یک سو نهادهای نظامی و امنیتی به نیابت از رهبر جمهوری اسلامی شهردار تهران را تحت فشار قرار داده بودند و از سوی دیگر کارگزاران سازندگی که قصد دارند محسن هاشمی، رئیس شورای شهر را بر مسند شهرداری تهران بنشانند.

محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) و محمد علی نجفی (شهردار مستعفی تهران): ابتدا مقامات امنیتی و نظامی فشار آوردند، سپس محسن هاشمی به طمع افتاد

در روز تولد فاطمه زهرا که در تقویم ایرانی روز زن نامیده شده، در مراسمی که به این مناسبت شهرداری تهران برگزار کرده بود چند دختر ایرانی روی صحنه رقصیدند و شادی آفریدند. زمینه‌ای فراهم آمد برای استعفای شهردار تهران. چهارشنبه ۲۳ اسفند رسانه‌های داخلی گزارش دادند که محمد علی نجفی که به دلیل مراسم برج میلاد تحت پیگرد قضایی قرار گرفته، استعفا داده است. محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای جبهه مشارکت در گفت‌وگو با «امتداد» پشت پرده استعفای نجفی را آشکار کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم به امتداد گفته است:

«تا آنجا که مطلع هستم، فشارها از ۴۰ الی ۵۰ روز گذشته به آقای نجفی فوق‌العاده شدت پیدا کرد. خصوصاً بعد از انتشار سند تحویل و تحول این فشارها مضاعف شد

سند تحویل و تحول در ۶۰۰ صفحه دربرگیرنده‌ گزارش‌هایی از عملکرد شهرداری تهران در دوره محمد باقر قالیباف از جمله در زمینه‌های مالی، حمل و نقل، خدمات شهری، تشکیلات برنامه و بودجه، محیط زیست، منابع انسانی و فنی و عمران است که اواخر دی ۹۶ در اختیار شورای شهر تهران قرار گرفت. محمد علی نجفی گفته بود شهرداری تهران در دوران قالیباف حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی بالا آورده. معاونان او بدهی شهرداری تهران را به دلیل واگذاری رفاقتی پروژه‌ها در دوران محمد باقر قالیباف و شیوه مدیریت خاص او ۵۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. هدف از انتشار سند تحویل و تحول بررسی این تخلفات در دوران قالیباف بود.

محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران به امتداد گفته است:

«قبل از اینکه آقای نجفی با رأی اعتماد شهردار شود، بخش‌های امنیتی و نظامی کشور و همچنین مسئولین آنها با ایشان جلساتی داشته‌اند و تا آنجا که بنده اطلاع دارم در آن جلسات ایشان تهدید شده بودند که اگر کناره‌گیری نکنند، پرونده ایشان را به جریان خواهند انداخت و می‌توانند برای ایشان دردسر ایجاد کنند

به گفته نعیمی‌پور مقامات امنیتی و نظامی، به نجفی اطلاع داده بودند که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم با تصدی شهرداری تهران از سوی او مخالف است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد گفته است پیش از استعفای نجفی حزب کارگزاران سازندگی هم در جلسه‌ای او را تحت فشار قرار داده بودند که از شهرداری تهران کناره‌گیری کند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در دیدار با نجفی خواهان استعفای او شده بود. نعیمی‌پور حزب کارگزاران را متهم می‌کند که با اعمال فشار بر روی نجفی قصد داشتند محسن هاشمی را شهردار تهران کنند:

«به نظر من بعضی از دوستان آقای نجفی و کسانی که در حال حاضر با ایشان مراوداتی دارند، تلاش‌های زیادی کرده‌اند که آقای محسن هاشمی را شهردار کنند. تا آنجا که مطلع هستم، تا همین اواخر هم به این موضوع اصرار داشته‌اند در حالی که همه می‌دانند رفتن یک نفر از شورا، تبعات سنگینی خواهد داشت.»

چنانچه محسن هاشمی از عضویت در شورای شهر تهران استعفا دهد و شورای شهر او را به عنوان شهردار تهران معرفی کند، اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران اکثریت آرای خود را از دست می‌‌دهند.

افشین حبیب‌زاده یکی از اعضای شورای شهر تهران به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که نجفی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان استعفا داده و این موضوع را در استعفانامه‌اش هم اعلام کرده است. نعیمی‌پور در گفت‌وگو با امتداد می‌گوید:

«بعد از شش ماه و در شب عید، ایشان به ناگهان دچار سرطان می‌شوند. اگر این موضوع وجود دارد، یک پزشک معتمد جامعه و درستکار ایشان را معاینه کند و موضوع را به اطلاع مردم برساند.»

شورای شهر تهران محمد علی نجفی را یکم شهریور سال جاری به عنوان شهردار تهران به وزارت کشور معرفی کرد.

شورای شهر تهران هنوز با استعفای محمد علی نجفی موافقت نکرده است. بعد از تعطیلات نوروزی اعضای شورای شهر استعفای او را به بحث می‌گذارند.

 

Go Back

Comment