header photo

پیشنهاد لاوروف به ایران و آمریکا برای کاهش تنش

پیشنهاد لاوروف به ایران و آمریکا برای کاهش تنش

رئیس برنامه‌های شورای امور بین‌الملل روسیه معتقد است که وزیر امور خارجه روسیه برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و همزمان کاهش درگیری‌ها در خاورمیانه و خلیج فارس پیشنهاد مذاکره مستقیم میان دو طرف را مطرح کرده است.

«ایوان تیموفییف» امروز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در مسکو، خاطرنشان کرد که پیشنهاد وزیر امور خارجه روسیه برای کمک به مذاکرات بین ایران و آمریکا در راستای طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس مطرح شده است.

وی یاداوری کرد: روسیه یک سال پیش این طرح مهم را مطرح کرد که در آن کشورهای منطقه خلیج فارس به همراه برخی بازیگران منطقه‌ای و اعضای دائمی شورای امنیت برای تامین امنیت منطقه با یکدیگر تعامل کنند.

روسیه یک سال پیش طرح امنیت خلیج فارس را مطرح کرد که بر همکاری کشورهای منطقه برخی بازیگران منطقه‌ای و نیز اعضای دائمی شورای امنیت و سازمان‌های منطقه‌ای همچون اتحادیه عرب استوار شده است؛  این طرح به شکل رسمی به شورای امنیت ارائه شد.

تیموفییف در ادامه گفت: ممکن است یک هدف دیگر سرگئی لاوروف برای کمک به آغاز مذاکرات بین ایران و آمریکا این باشد که روسیه با ترامپ بهتر می‌تواند زبان مشترک پیدا کند اما با جو بایدن نامزد ریاست جمهوری از حزب دمکرات آمریکا چنین امکانی وجود ندارد.

به گفته تیموفییف، موضوع اصلی برای روسیه در تامین امنیت منطقه خلیج فارس، جلب مشارکت همه کشورهای منطقه است در حالی‌ که آمریکا مانع چنین همکاری می‌شود و کشورهای عربی منطقه را برای دشمنی با ایران تحریک می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد: از مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا حمایت می‌کنیم و برای کمک به این دو کشور در آغاز مذاکرات آماده‌ایم.

لاوروف اظهار داشت: ما آماده مذاکره با هر دو طرف برای فراهم‌کردن زمینه گفت وگوهای مستقیم هستیم، اما در صورتی که هر دو علاقه‌مند باشند. به اعتقاد ما مطرح کردن اختلاف‌ها و مسائل به صورت مستقیم و دریافت پاسخ‌ها بدون واسطه از هر چیز دیگری بهتر است.

تیموفییف همچنین به تلاش روسیه برای کاهش تنش‌ها در شورای امنیت اشاره کرد که در هفته‌های اخیر به دلیل رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا به میدان رویارویی تبدیل شده بود.

کارشناس ارشد روس تصریح کرد: روسیه می‌خواهد این تنش‌ها از بین برود و آمریکا از برجام برای تنش آفرینی و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استفاده نکند.

وی خاطرنشان کرد که هرچند که آمریکا در این مساله ناکام شد اما از تلاش‌های خود دست نمی‌کشد و این اقدامات، همکاری‌ها را تحت تاثیر قرار داده و امکان توافق درباره مسائل مهم در عرصه بین‌المللی را از بین می‌برد.

گفتنی است امروز لاوروف بار دیگر با زیر سوال بردن آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ اظهار داشت: آمریکایی‌ها نه تنها از برجام خارج شدند بلکه دیگر کشورها را هم از تجارت با ایران منع کرده‌اند.

لاوروف ادامه داد: برخی متحدان آمریکا با حقارت از این کشور خواسته‌اند تا از ممنوعیت‌های تجاری با ایران مستثنی شوند، شرایطی که ۱۰ سال پیش، هیچ کس در جهان فکرش را هم نمی‌کرد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به تلاش های اخیر آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت: آمریکا در حالی می‌خواهد از مکانیسم حقوقی موجود در برجام علیه تهران استفاده کند که هدف از ایجاد آن بازگرداندن تحریم‌ها در صورتی بود که ایران به تعهداتش عمل نمی‌کرد.

چندی پیش نیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از وضعیت پیش آمده در شورای امنیت به دلیل تلاش آمریکا برای پیش بردن نظر خود برخلاف نظر سایر اعضا ابراز نگرانی کرده بود.

Go Back

Comment