header photo

چکیده گزارش‌های کارگری،هفته چهارم مرداد ماه

چکیده گزارش‌های کارگری،هفته چهارم مرداد ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛ 

مبارزه کارگران نیروگاه های برق برای تامین امنیت شغلی 

بیست و ششم مرداد ماه – خصوصی سازی نیروگاه‌ها توسط وزارت نیرو منجر به نا امنی شغلی کارگران و تکنسین های شاغل در پست های فشار قوی٬ خطوط انتقال برق و نیروگاه های سراسر کشور شده است. قراردادها به صورت شش ماهه است.وزیر نیرو گفت: از ۸۰ درصد نیروگاه‌های قابل واگذاری بیش از ۵۵ درصد در سال‌های گذشته به بخش‌خصوصی واگذار شده و ۲۵ درصد باقیمانده نیز در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد که به ترتیب واگذار می‌شود.

مبارزه کارگران علیه قرارداد های موقت

بیست و پنجم مرداد ماه-کارگران خواهان روشن شدن تکلیف خود و قراردادهایشان هستند.در کارهایی که ماهیت‌شان مستمر و دائمی است، نباید قرارداد موقت بسته شود.قرار بود وزارت کار آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۷ را تدوین و ابلاغ کند. از زمان تصویب قانون کار، هیچ دولتی زیر بار این کار نرفت و تکلیف کار مستمر و غیر‌مستمر روشن نشد تا امروز به جایی رسیدیم که ۹۵ درصد قراردادها در کشور موقت است.

قراردادهای جدید خودرو سازی و امنیت شغلی کارگران کارگاه های قطعه‌ سا زی

بیست و پنجم مرداد ماه – دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور می‌گوید: همچنان حضور قطعه‌سازان داخلی در قراردادهای جدید خودرویی بسیار کم رنگ است. روز به روز اوضاع مالی قطعه‌سازان سخت‌تر می‌شود…باید فکری اساسی و زیربنایی برای قطعه‌سازان شود تا در جریان قراردادهای جدید خودرویی شاهد افت تولید و افزایش مشکلات قطعه‌سازان[ و بیکاری کارگران] نباشیم.

کارگران و کارمندان شهرداری رشت چند ماه مزد طلب دارند؟

بیست و پنجم  مرداد ماه- رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای  شهر رشت تصریح کرد: شهرداری توان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل را ندارد … در شهرداری رشت چپاول‌ها شده است. فرزندان این شهر بیکار هستند و شهرداری توان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل را ندارد.صد ها کارگر شهرداری رشت ماه هاست هیچ مزدی  دریافت نکرده اند.

نگاهی به زندگی کارگران نیشکرهفت‌تپه۱

بیست و پنجم مرداد ماه-اعتراض ۳ ساله به‌خصوصی‌سازی و تبعاتش؛تقریبا از سال ۹۴ که شرکت به بخش خصوصی واگذار شده به تناوب شاهد اعتراضاتی از سوی کارگران بازنشسته و شاغلین شرکت بوده‌ایم. کمبود نقدینگی و اجرا نشدن مواد متعددی از قانون کار درباره پرداخت به موقع حقوق و دستمزد منجر به بروز اعتراضاتی در بین کارگران شده…  پرداخت نشدن مطالبات بازنشستگان و مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران از جمله این تعهدات وصول نشده است.

نگاهی به زندگی کارگران نیشکرهفت‌تپه۲

بیست و پنجم مرداد ماه-در پی اعتراض‌های صورت گرفته در این کارخانه، برخی کارگران از کار تعلیق شده‌اند…[یک کارگرنیشکرهفت‌تپه می گوید] مرتبا توجیه می‌کنند که در این شرایط نباید از مطالبات کارگری حرف زد و باید از تولید حمایت کرد. اما به چه قیمتی؟ به قیمت له شدن کارگر؟! ما چیزی در حدود سه ماه است که حقوق نگرفته‌ایم؟ این آقایان می‌دانند یعنی چه

نگاهی به زندگی کارگران نیشکرهفت‌تپه۳

بیست و پنجم مرداد ماه-محدود کردن قراردادهای کارِ از یک سال به ۶ ماه و مجبور کردن کارگران به اینکه اگر قرار دادها را ۶ ماهه کنید می‌توانیم حقوقتان را پرداخت کنیم…حدود ۳۰ نفر از کارگران از کار اخراج یا معلق از کار شده‌اند…سابقه نداشته که ۵۳ نفر کارگر را برای یک اعتراض صنفی به دادگاه ببرند. آن کسی که سبب و عامل این اتفاقات است باید پاسخگو باشد و به دادگاه احضار شود، نه کارگری که در دمای ۵۵-۵۰ درجه و رطوبت بالای ۹۰ درجه کار می‌کند.

نگاهی به زندگی کارگران نیشکرهفت‌تپه۴

بیست و پنجم مرداد ماه- اجرای ماده ۳۷ قانون کار و پرداخت به موقع حقوق و پرداخت حقوق خرداد و تیر همه پرسنل و بهمن و اسفند سال ۹۴ کارگران روزمزد، پرداخت شدن۸ ماه بن کارگران روزمزد سال ۹۵ از فروردین ماه تا آذرماه که تخلف آشکار از مصوبه شورای‌عالی کار است، لحاظ نکردن پایه سنوات افزایش حقوق سالانه سال ۹۶ روزمزد (برخلاف مصوبه شورای‌عالی کار)، نداشتن لباس کار طی دو سال گذشته، لحاظ نکردن طرح طبقه‌بندی کارگاه برای کارگران روزمزد و موقت، پرداخت نکردن پاداش سال ۹۴ و ۹۵  از جمله مطالبات کارگران این شرکت است که… تعدادشان به بیش از ۳هزار نفر می‌رسد.

نگاهی به زندگی کارگران نیشکرهفت‌تپه۵

بیست و پنجم مرداد ماه- یکی از کارگران این شرکت می‌گوید: به خاطر اوضاع بد مالی، خیلی جاها حساب دفتری برای خریدهامون داریم. باور کنید این چند وقته نانوایی شرکت هم به ما نان قسطی نمی‌دهد. خیلی از کارگران نان قسطی از نانوایی می‌گیرن… ما از ابتدایی‌ترین مخارج زندگیمون محرومیم. ما پس‌اندازی نداریم چون اکثر ما حقوقمان زیر خط فلاکت است، نه فقر… بیش از۷۰ تا ۸۰ درصد کارگران حداقل قانون کار را به‌عنوان حقوق دریافت می‌کنند. اغلب اجاره نشین هستند و صاحب خانه مرتب اخطار می‌دهد اگر نمی‌توانی اجاره را به موقع پرداخت کنی برو بیرون

خواسته کارگران و کارکنان شرکتی مخابرات

بیست و پنجم مرداد ماه – در آستانه رای اعتماد به وزیر جدید ارتباطات[ که مهره امنیتی است]، کارکنان شرکتی مخابرات نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس نوشتند و خواستار پیگیری وضعیت خود شدند.در این نامه خواسته شد که وزیر جدید ارتباطات در صحن علنی مجلس، برنامه‌هایش جهت تعیین تکلیف شرکتی‌های مخابرات را اعلام کند.این نامه به امضای کارکنان شرکتی مخابرات در استان های مختلف رسیده‌است.خواسته اصلی چند هزار نیروی شرکتی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و رفع تبعیض است.

اعتراض کارگران معدن زرشوران

بیست و پنجم مرداد ماه – معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین واحد معدنی طلا در کشور که در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی فعالیت دارد، از اول  مرداد ماه تعطیل شده و تمامی ۱۲۰ کارگر آن با  میانگین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار و با ۵ ماه مزد معوقه هم اکنون بیکارند.

اجرای نسخه صندوق بین المللی پول توسط  وزارت کار

بیست و چهارم مرداد ماه- ربیعی وزیر پیشنهادی کار دولت دوازدهم گفت:اکثر مدیران وزارت کار از نیرو‌های اصلاح‌طلب کارآمد هستند. برای برنامه اشتغال پایدار کشور از معتبرترین کارشناسان ایرانی و ۴۵ کارشناس بین‌المللی[ کارشناسان بانک جهانی وصندوق بین المللی پول] استفاده کرده‌ام.

کاهش درآمد و فقر ماهیگیران بندر انزلی

بیست وچهارم مرداد ماه-صید نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده و به همان نسبت درآمد ماهیگیران پائین آمده است. صیادان بیمه نیستند، هزینه سوخت افزایش پیدا کرده و در کنار کاهش صید، دیگر صیادی صرفه‌ای ندارد.وضعیت مالی صیادان انزلی و اطراف آن بسیار بد است. آنها برای تامین مخارج خانواده اگر بتوانند ٬ به عنوان کارگر فصلی بخش کشاورزی هم کار می کنند.

اعتصاب کارگران شرکت پولاد تکنیک

بیست و چهارم مرداد ماه – کارگران شرکت فولاد تکنیک به عدم دریافت به موقع مزد و مزا یای خود اعتراض کرده و در مقابل درب کارخانه تجمع نمودند.کارگران این واحد مزد و حق بیمه ماه گذشته خود را دریافت نکرده اند.

کارگران کشاورزی محروم از دستمزد عادلانه

بیست و چهارم مرداد ماه-کارگران روزانه۵۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند، آن‌هم نه در تمام ایام سال بلکه تنها درماه‌های کاشت، داشت و برداشت.هر زمین‌دار، کارگرانش را برای هر سه‌مرحله به خدمت می‌گیرد.دستمزد‌ها، گاهی روزانه و گاهی هرچند ماه  یک‌باراز سوی کارفرما پرداخت می‌شود.از ساعت کار، حق بیمه وبازنشستگی برای کارگران کشاورزی خبری نیست.

اعتراضات و مطالبات کارگران ساختمانی

بیست و چهارم مرداد ماه- آمار بالای حوادث شغلی، بیکاری و رکود در بخش ساختمان و عدم برخورداری کارگران این بخش از خدمات حمایتی و رفاهی، کارگران ساختمانی را به یکی از آسیب‌پذیرترین بخش از طبقه کارگر تبدیل کرده‌است. کارگران ساختمانی از فرط بیکاری و بی‌درآمدی، حتی اگر بیمه هم بشوند، توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند.

اعتراض کارگران کارخانه آجر ماشینی «گنبد»

بیست و چهارم مرداد ماه- این کارخانه از تقریبا ۲۰ روز پیش به دلیل قطعی گاز تعطیل اعلام شده است و اکثر کارگران آن هنوز دستمزد ۵ تا ۸ ماه  خود را از کارفرما طلب دارند. جدا از معوقات مزدی و بیمه‌ای، هنوز عیدی سال ۹۵ کارگران پرداخت نشده است.

پیشینه امنیتی وزیر کار؛ مسئول سرکوب سندیکالیست ها در دهه خونین شصت!

بیست و سوم مرداد ماه-، احمد توکلی عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام:”در سالهای ۱۳۶۰ -۱۳۶۲ من وزیر کار و اموراجتماعی بودم. محیط کارخانه ها هدف فعالیت… گروههای مارکسیستی بود….برادری به نام عباد مسئول شاخه کارگری اطلاعات بود. به اقتضای حوزه مشترک کاری و…صیانت از حقوق کارفرمایان و مدیران، مرتبا در تماس بودیم.بعدها این برادر که آن زمان، مانند خودم، جوانی حدود۳۰ ساله بود، مدارج خدمت و تحصیل را طی کرد و شد دکتر علی ربیعی…به دلیل همین سوابق و ویژگی ها… آقای روحانی وی را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد…”

مبارزه و مقاومت  کارگران گروه ملی فولاد ایران ادامه دارد

بیست و سوم مرداد ماه – جمعی از کارگران و کارکنان گروه ملی فولاد ایران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود با پهن کردن سفره خالی در مقابل سرپرستی بانک ملی ایران در اهواز تجمع کردند.در گذشته مشکل گروه ملی فولاد ایران مشخص نبودن سهامدار این شرکت بود اما اکنون سهام عمده این شرکت با مالکیت ۶۸درصدی در اختیار بانک ملی ایران است.

اعمال تعرفه اتحادیه اروپا٬ برنامه‌ وزیر صنعت و امنیت شغلی کارگران صنعت پولاد

بیست و سوم مرداد ماه- مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان؛ “شریعتمداری در دولت فعلی به عنوان معاون اجرایی منشاء خیر بودند و سابقه درخشانی که سال‌های ۷۶ تا ۸۴  به‌عنوان وزیر بازرگانی و نماینده ایران در الحاق به سازمان تجارت جهانی دارند… برنامه پیشنهادی شریعتمداری انتظار ما نیز هست؛ دولت جدید در بخش تولید و صنعت برنامه دارد تا بخش خصوصی بیشتر درگیر شود  …بحث اقتصاد آزاد یکی از مواردی است که اهمیت دارد”.

کاهش دستمزد کارمندان قرارداد موقت تابع دولت

بیست و سوم مرداد ماه-حقوق نیروهایی که به شکل قراردادی کار می‌کنند و کارمند غیر رسمی دولت محسوب می‌شوند، حداقل دو میلیون تومان با دریافتی واقعی فاصله دارد.حداقل دریافتی نیروهای قراردادی تابع دولت که پرداختی آنها تابع مصوبات دولت است به زور به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.کارکنان غیر رسمی دولت به این دلیل که قراردادی هستند و حکم رسمی به آنها نخورده نمی‌توانند، از افزایش حقوق و مزایای کارکنان رسمی بهره‌مند شوند.

اعتراض کارگران کارخانه«اشی مشی»

بیست و سوم مرداد ماه – ۱۱۰ کارگر این واحد صنعتی با دست کم شش ماه مزد معوقه اخراج شده اند. کارگران تعدیل[ اخراج ] شده به صورت میانگین بین ۱۵  تا ۲۵سال سابقه کار دارند و بعد از گذشت سه ماه هنوز بابت مزایای مختلف مزدی بهمن و اسفند سال ۹۴، دی و بهمن سال ۹۵، فرودین و اردیبهشت سال ۹۶ و عیدی سالهای ۹۳ ، ۹۴ و ۹۵ و سنوات سال‌های ۹۳ تاکنون طلبکارند.

ادامه مبارزه کارگران  کارخانه سیمان کارون

بیست و سوم مرداد ماه- کارگران کارخانه سیمان کارون (مسجد سلیمان) در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود از حدودا ۲۸ روز پیش در اعتراض به سر می‌برند.کارگران معترض می‌گویند تاخیر‌هایی که در پرداخت مطالبات مزدی آنها ایجاد شده، به هیچ وجه با کار سخت و دشواری که آنها هر روز انجام می‌دهند، همخوانی ندارد و آنها علاوه بران این وقفه خواستار پرداخت معوقات بیمه‌ای خود به تامین اجتماعی هستند.

اعتصاب کارگران کارخانه خودروسازی راین

بیست و سوم مرداد ماه- کارگران خودروسازی راین، ۵ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند؛ به عبارتی، از ابتدای سال، معوقات مزدی آنها پرداخت نشده‌است؛ این کارگران عیدی و پاداش سال گذشته را نیز طلبکارند. همچنین در ماههای گذشته تعدادی از کارگران این کارخانه به دلیل کمبود بودجه اخراج شدند.

اعتراض شورای دانشجویی نظام پرستاری تهران

بیست و سوم مرداد ماه – شورای دانشجویی نظام پرستاری تهران در ارتباط با طرح تربیت پرستار بیمارستانی و توافقات صورت گرفته با وزارت بهداشت بیانیه‌ای صادر کرده‌است. در خاتمه این بیانیه آمده است : اعلام می‌داریم که نسبت به این طرح که هدفی جز اشباع غیرکارشناسانه پرستاری ندارد، آگاهیم و از مسئولین محترم وزارت بهداشت می‌خواهیم که این رویه را تغییر دهند و به جای بدعهدی، با عملکردی مثبت در جهت جلب اعتماد دانشجویان تلاش کنند

افزایش واردات، تعطیلی کارخانه ها

بیست و سوم مرداد ماه- افزایش واردات و کاهش صادرات نشان دهنده کاهش تولیدات داخلی و بیکاری جمعی از کارگران است. در نتیجه این کاهش تولید و بیکاری نیروی کار نیز با تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی مواجه است.

مطالبه هنرمندان تئاتر کشور

بیست و دوم مرداد ماه – گروه های نمایشی با مشقت و سختی و با تمرین زیاد اثری را به بار می نشانند اما در اجرای عموم با مشکل روبه رو می شود.کم بودن سالن های نمایشی و مداخله های فرا قانونی از مشکلاتی است که اهالی هنر تئاتر از آن رنج می برند.هنرمندان این عرصه در فعالیت های خود با مشکل کمبود بودجه و اعتبار مالی روبه رو هستند. امنیت حرفه ای و شغلی٬ معیشت مناسب و پوشش بیمه و مسکن از خواسته های هنرمندان تئاتر کشورماست.

تجمع رانندگان تاکسی تلفنی- بیسیم تهران

بیست ودوم مرداد ماه- گروهی از رانندگان تاکسی تلفنی تهران- تاکسی بیسیم در اعتراض به عدم پاسخگویی مدیران تاکسی بیسیم تهران در خصوص تخلفات متعدد در سهمیه بنزین تاکسی‌های با مجوز که منجر به کاهش درآمد شان شده، در مقابل دفتر سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران تجمع کردند.

ادامه مبارزه کارگران گروه ملی فولاد اهواز

بیست و دوم مرداد ماه- در ادامه اجتماعات اعتراضی روزهای گذشته بازهم ۵۰۰ کارگر به نمایندگی از طرف ۴۰۰۰ کارگر این مجتمع مقابل شعبه مرکزی بانک ملی اهواز تجمع کرده‌اند. کارگران معترض می‌گویند که دستمزد ۵ تا ۸ ماه گذشته و در عین حال حق سنوات آن‌ها از سال ۹۰ پرداخت نشده است.

تجمع میوه فروشان سیار ‌قم

بیست و دوم مرداد ماه- صبح روز ۲۲ مرداد ماه، از ساعت ۹ صبح، تعدادی از وانت داران میوه‌فروش در میدان میوه و تره‌بار قم تجمع کردند. تجمع‌کنندگان به مرگ میوه فروش قمی پس از مواجهه با ماموران سد معبر شهرداری تهران معترض هستند. بر روی یکی‌ از پلاکارد‌های معترضان نوشته شده است: ما فرزندان ایرانیم ما را نکشید ما اشتغال می‌‌خواهیم.

اعتراض کارگران خط لوله انتقال آب در سیستان

بیست و دوم مرداد ماه – دستمزد کارگران فاز یک خط لوله انتقال آب در طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان، در ماه‌های گذشته پرداخت نشده‌است. علاوه بر معوقات مزدی، کارگران نسبت به شرایط شغلی خود نیز اعتراض دارند و می‌گویند: ساعت کار ثابتی نداریم؛ برایمان اضافه کار هم در نظر نمی‌گیرند؛ خیلی وقت‌ها جمعه‌ها هم مجبوریم کار کنیم.

اعتصاب کارگران فاز۲۰ -۲۴ منطقه گازی پارس جنوبی-عسلویه

بیست و دوم مرداد ماه- کارگران یکی از شرکت‌های پیمانکاری در فاز ۲۲ – ۲۴ عسلویه خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شده‌اند. در این پروژه نزدیک به ۳۰۰ کارگر مشغول کارند اما مدیران این شرکت پیمانکاری از اردیبهشت ماه سال جاری به تعهدات مزدی خود در برابر کارگران عمل نکرده‌اند. علاوه بر معوقات مزدی  کارگران خواهان همسان‌سازی دستمزد خود  نسبت به کارکنان سایر شرکت‌های حاضر در این فاز هستند.

فشار تورم بر زندگی  خانوارهای کارگری

بیست و یکم مرداد ماه -گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۱۳ مردادماه بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی ۷ گروه دارای تورم مثبت [افزایش قیمت  ] بوده است.۳ گروه مواد خوراکی تخم‌مرغ، گوشت مرغ و سبزی‌های تازه تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. همچنین چای تورم ماهانه۰,۹ درصد، گروه روغن نباتی ۰,۷ درصد و گروه برنج و گروه لبنیات تورم ماهانه ۰,۲ درصد را ثبت کرده‌اند. افزایش تورم ماهانه در گروه‌های خوراکی ها ادامه داشته است.

تجمع  کارگران شبکه آب و فاضلاب روستایی آبادان

بیست و یکم مرداد ماه – کارگران شبکه آب و فضلاب روستایی آبادان -آبفار- در اعتراض به  عدم دریافت بیش از چهارماه مزد و حق بیمه خود٬ در مقابل اداره آب و فاضلاب این شهرستان تجمع کردند.

بیکاری کارگران کارخانه سبحان چرام

بیست و یکم مرداد ماه- کارخانه سبحان چرام واقع در شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد که دستمال کاغذی و بهداشتی تولید می کند٬درآستانه ورشکستگی قرار گرفته و طی چند ماه اخیر۷۴ نفر از کارگران آن بیکار شده اند.

تجمع کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی ایوان

بیست و یکم مرداد ماه-جمعی از متصدیان چاه های آب  اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ایوان واقع  در استان ایلام٬در مقابل این اداره تجمع کردند.مطالبات سال گذشته شامل عیدی وپاداش و حقوق از ابتدای سال این کارکنان پرداخت نشده است.

تامین امنیت جانی و شغلی خواسته محیط‌ بانان کشور است

بیست و یکم مرداد ماه- هیچ قانونی در حمایت ازمحیط‌ بانان شاغل در سازمان محیط زیست وجود ندارد.رئیس اداره محیط زیست امیدیه از زخمی شدن یک محیط‌ بان این شهرستان براثر اصابت گلوله از سوی افراد ناشناس خبر داد. محیط‌ بانان نه امنیت جانی دارند و نه از امنیت شغلی برخوردارند.قرارداد آنها موقت و اغلب شش ماهه است.در بیشتر موارد این کارکنان از حق بیمه محروم و تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیستند.

بیمه حق انکار ناپذیر کارگران ساختمانی است

بیست و یکم مرداد ماه-طبق قانون، تمامی کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته و از مزایای این بیمه برخوردار شوند. به‌طور قطع سهمیه‌بندی، تخلف از قانون بوده و نباید برای تحت پوشش‌قراردادن بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی سقف تعیین کرد.

خصوصی سازی معادن و افزایش حوادث کار

بیست و یکم مرداد ماه – خصوصی سازی معادن کشور در دو دهه گذشته موجب شده است که لحاظ نمودن استانداردهای ایمنی دست کم گرفته شود، بخش خصوصی به علت توجهی که به افزایش سود خود از محل افزایش برداشت دارد به هزینه کردن برای تجهیز معادن بی‌توجهی نشان می‌دهد. نمی‌توان سرمایه‌های انسانی را به آسانی قربانی مطامع سودجویانه کرد.

ادامه مبارزه کارگران گروه ملی فولاد اهواز

بیست و یکم مرداد ماه- صبح روز ۲۱ مرداد ماه کارگران گروه ملی فولاد اهواز در ادامه پیگیری مطالبات مزدی خود به صورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان شعبه مرکزی بانک ملی خواستار وصول مطالبات معوقه خود شدند.

اعتراض کارگران کارخانه بلبرینگ سازی

بیست و یکم مرداد ماه- پرداخت مطالبات مزدی ۱۹۰ کارگر شاغل در کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز در استان آذربایجان شرقی بیش از ۴ ماه به تاخیر افتاده است. مشکلات واحد‌های صنعتی همانند بلبرینگ سازی تبریز از زمانی شدت یافت که این واحد صنعتی به بخش خصوصی واگذار شد.

اعتراض پرستاران زحمتکش به طرح تربیت پرستار بیمارستانی

بیست و یکم مرداد ماه – به جای جذب فارغ التحصیلان  که تعداد آن‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر است و حل معضلات آموزشی دانشکده‌ها و مشکلات معیشتی آن‌ها به دنبال اجرای این طرح هستند تا با افزایش تعداد پرستاران از طریق افزایش تعداد نیروی پرستاری غیردانشگاهی توقع آن‌ها را برای دریافت کارانه و حقوق ثابت مکفی کاهش داده و آن‌ها را در هر شرایطی به کار گیرند.

قانون کار در مناطق آزادی تجاری اجرا نمی شود

بیست و یکم مرداد ماه- کارگران شاغل درمناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، در فضای متفاوتی اشتغال دارند ، فضایی که عاری از مقررات حمایتی است و به معادلات قانون کار توجهی ندارد.

زنان سرپرست خانوار از مستمری، خدمات درمانی و مسکن محروم هستند

بیستم مرداد ماه -براساس آمار جدید سرشماری مربوط به سال ۹۵ ، بالغ بر دو میلیون و۶۰۰ هزار خانواده زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد.اکثریت این زنان زیر پوشش خدمات بیمه بازنشستگی و خدمات درمانی و مسکن قرار ندارند.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می گوید: ۱۸۰ هزار خانواده زن سرپرست خانوار، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

خصوصی سازی صندوق های بازنشستگی؛ تهدید منافع بازنشستگان

بیستم مرداد ماه- رئیس کل بیمه مرکزی گفت؛ ” براساس مجمع اخیر بیمه مرکزی خبر بر عملکرد صندوقهای بازنشستگی نظارت خواهد شد و بیمه مرکزی آمادگی دارد مسئولیت رگولاتوری این صندوقها را برعهده بگیرد… مطمئن هستم با اجرای طرح صندوق های بازنشستگی خصوصی، میتوانیم آنها را سامان دهیم”.

واردات محصولات خارجی و بیکاری کارگران کارخانه های لوازم خانگی

بیستم مرداد ماه – رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی اعلام کرد:لوازم خانگی ایران صادرات قابل توجهی ندارد … تکنولوژی خاصی ندارد، برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی تا دو سال دیگر ورشکست خواهند شد [کارگران بسیاری نیز بیکار می شوند].در پسابرجام، سیل عظیمی از کالاهای خارجی به بازار ایران روانه شده است. اغلب نیاز بازار به این کالا با واردات تامین می‌شود.

اعتراض کارگران فلزکار

بیستم مرداد ماه – کارگران فلزکار از تاخیر شرکت تعاونی در تحویل مسکن‌هایی که قراردادش را سال‌ها پیش بسته‌اند، اعتراض کردند. از اوایل دهه ۹۰ قرار بوده آپارتمان‌ها به کارگران واگذار شود اما تاکنون این واگذاری انجام نشده؛ در روزهای گذشته شرکت مربوطه با کارگران تماس گرفته و خواستار پرداخت پول بیشتر از قرارداد منعقده شده است تا بتواند آپارتمان‌ها را تحویل بدهد.

اعتراض کارگران به نبود امنیت شغلی٬ ایمنی و بهداشت کار

بیستم مرداد ماه – طبقه کارگر ایران امنیت شغلی ندارد و از طرفی دیگر اصول ایمنی هم علیرغم سختی و حساسیت کار رعایت نمی‌شود. کارگران پیمانکاری شهرداری، شرکت مترو و خیلی از مشاغل خدماتی دیگر، فاقد تشکل کارگری هستند.

منابع مورد استفاده:ایلنا-مهر -ایرنا -شرق -اعتماد-جهان اقتصاد- ایسنا -ایران-تابناک-جهان صنعت- قانون-وقایع اتفاقیه‌ – خبرگزاری ایانا-خبرگزاری خانه‌ ملت

گرفته شده از: اتحاد کارگر

 

Go Back

Comment